Raportti: Euraasian talousunioni voi tulevaisuudessa vaikuttaa energian hintaan Suomessa

Euraasian talousunionin perustamisesta tulee pian kuluneeksi neljä vuotta. Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussa VTM Markus Holmgren erittelee Euraasian talousunionin tähänastista kehitystä ja sitä, miten talousunionin tulevaisuudennäkymät vaikuttavat Suomeen.

Venäjän, Kazakstanin, Valko-Venäjän, Armenian ja Kirgisian muodostama Euraasian talousunioni voi tulevaisuudessa vaikuttaa Suomen ja Euroopan unionin ulkomaankauppaan ja energiamarkkinoihin sekä Venäjän neuvotteluasemaan.

Toistaiseksi Euraasian talousunionin vaikutukset Suomeen ja EU:hun ovat jääneet vähäisiksi, sillä Euraasian talousunionin kehitys on yhä kesken, kirjoittaa Holmgren. ”Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tilanne voisi muuttua, ja siksi Euraasian talousunionia on syytä pitää silmällä. Erityisesti venäläisestä energiasta riippuvaiselle Suomelle Euraasian talousunioni voi kehittyä merkittäväksi niin kuluttajahintojen kuin huoltovarmuudenkin kannalta.”

Holmgrenin mukaan Euraasian talousunionin tulevaisuuteen vaikuttavat muun muassa Kiinan ja Venäjän suhteiden kehittyminen sekä jäsenmaiden keskinäiset neuvottelut energia-alan hinnoittelusta. Myös institutionaalinen tehottomuus ja korruptio jäsenmaissa ovat toistaiseksi hidastaneet talousunionin kehitystä.

Markus Holmgren on poliittiseen talouteen erikoistunut maailmanpolitiikan tutkija, joka on Euraasian talousunionin lisäksi seurannut myös Kiinan Uusi silkkitie -hankkeen kehitystä.

Markus Holmgren
markus.e.holmgren@gmail.com

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?29.10.2018 05:55Kutsu

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on unohtunut kuntien lapsiperhestrategiatyöstä ja valtion toiminta viimeisen neljän vuosikymmenen aikana on lähinnä keskeyttänyt ja hämmentänyt kunnissa kulloinkin käynnissä ollutta, lasten ja nuorten parhaaksi tehtyä strategiatyötä. Näin väittää THL:n entinen tutkimusprofessori, dosentti Matti Rimpelä, joka on kirjoittanut yhdessä Hämeenlinnan kaupungin strategiajohtaja Markku Rimpelän ja strategiapäällikkö Juuso Heinisuon kanssa tuoreen raportin "Onko strategioista tullut tragedioita? Lapsiperheet ja lapset kuntien strategiatyössä" (Kalevi Sorsa -säätiö).

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?15.10.2018 07:00Kutsu

Raportti: Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) - Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn2.10.2018 15:26Tiedote

Alusta- ja jakamistaloudesta puhutaan toisinaan synonyymeinä. Tämä sekaannus hämärtää jakamistalouden myönteisiä puolia ja houkuttelee päätöksentekijöitä kohtelemaan alustataloutta perusteettoman keveästi. Näin väittää Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija, YTT Maija Mattila tuoreessa raportissaan "Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) – Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn".