Raportti: Euraasian talousunioni voi tulevaisuudessa vaikuttaa energian hintaan Suomessa

Euraasian talousunionin perustamisesta tulee pian kuluneeksi neljä vuotta. Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussa VTM Markus Holmgren erittelee Euraasian talousunionin tähänastista kehitystä ja sitä, miten talousunionin tulevaisuudennäkymät vaikuttavat Suomeen.

Venäjän, Kazakstanin, Valko-Venäjän, Armenian ja Kirgisian muodostama Euraasian talousunioni voi tulevaisuudessa vaikuttaa Suomen ja Euroopan unionin ulkomaankauppaan ja energiamarkkinoihin sekä Venäjän neuvotteluasemaan.

Toistaiseksi Euraasian talousunionin vaikutukset Suomeen ja EU:hun ovat jääneet vähäisiksi, sillä Euraasian talousunionin kehitys on yhä kesken, kirjoittaa Holmgren. ”Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tilanne voisi muuttua, ja siksi Euraasian talousunionia on syytä pitää silmällä. Erityisesti venäläisestä energiasta riippuvaiselle Suomelle Euraasian talousunioni voi kehittyä merkittäväksi niin kuluttajahintojen kuin huoltovarmuudenkin kannalta.”

Holmgrenin mukaan Euraasian talousunionin tulevaisuuteen vaikuttavat muun muassa Kiinan ja Venäjän suhteiden kehittyminen sekä jäsenmaiden keskinäiset neuvottelut energia-alan hinnoittelusta. Myös institutionaalinen tehottomuus ja korruptio jäsenmaissa ovat toistaiseksi hidastaneet talousunionin kehitystä.

Markus Holmgren on poliittiseen talouteen erikoistunut maailmanpolitiikan tutkija, joka on Euraasian talousunionin lisäksi seurannut myös Kiinan Uusi silkkitie -hankkeen kehitystä.

Markus Holmgren
markus.e.holmgren@gmail.com

Raportti: Euroalueen kriisi ei osoittanut finanssipolitiikkaa rajoittavien sääntöjen tarpeellisuutta17.5.2019 14:01:08 EESTTutkimus

Euroalueen kriisin syynä olivat erityisesti yksityisen sektorin velkaantuminen ja pitkäaikaiset kilpailukyvyn erot jäsenmaiden välillä. Näihin ongelmiin ei voida puuttua asettamalla jäsenvaltioiden budjeteille uusia rajoitteita. Lisäksi etenkin Suomen kannalta on tärkeää, etteivät EU:n säännöt liikaa rajoita finanssipolitiikan liikkumavaraa. Näin väittää dosentti Jaakko Kiander Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa ”EMUn kehittäminen ja Suomi – rahaliiton uudistaminen kriisikokemusten valossa”. Raportissa tehdään katsaus eurokriisin historiaan ja EMUn kehittämisehdotuksiin, joita kriisin jälkeen on tehty.

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin17.4.2019 05:55:00 EESTKutsu

Tiettyjen alustayritysten liiketoimintamallin ytimessä on työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Nämä yritykset eivät olisi kannattavia, mikäli ne maksaisivat työn tekemisestä aiheutuvat sosiaaliset kulut täysimääräisesti. Näin sanoo yhteiskuntatieteiden tohtori ja Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija Maija Mattila, joka on kirjoittanut raportin "Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin".

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin12.4.2019 05:55:00 EESTKutsu