Raportti: Euraasian talousunioni voi tulevaisuudessa vaikuttaa energian hintaan Suomessa

Euraasian talousunionin perustamisesta tulee pian kuluneeksi neljä vuotta. Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussa VTM Markus Holmgren erittelee Euraasian talousunionin tähänastista kehitystä ja sitä, miten talousunionin tulevaisuudennäkymät vaikuttavat Suomeen.

Venäjän, Kazakstanin, Valko-Venäjän, Armenian ja Kirgisian muodostama Euraasian talousunioni voi tulevaisuudessa vaikuttaa Suomen ja Euroopan unionin ulkomaankauppaan ja energiamarkkinoihin sekä Venäjän neuvotteluasemaan.

Toistaiseksi Euraasian talousunionin vaikutukset Suomeen ja EU:hun ovat jääneet vähäisiksi, sillä Euraasian talousunionin kehitys on yhä kesken, kirjoittaa Holmgren. ”Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tilanne voisi muuttua, ja siksi Euraasian talousunionia on syytä pitää silmällä. Erityisesti venäläisestä energiasta riippuvaiselle Suomelle Euraasian talousunioni voi kehittyä merkittäväksi niin kuluttajahintojen kuin huoltovarmuudenkin kannalta.”

Holmgrenin mukaan Euraasian talousunionin tulevaisuuteen vaikuttavat muun muassa Kiinan ja Venäjän suhteiden kehittyminen sekä jäsenmaiden keskinäiset neuvottelut energia-alan hinnoittelusta. Myös institutionaalinen tehottomuus ja korruptio jäsenmaissa ovat toistaiseksi hidastaneet talousunionin kehitystä.

Markus Holmgren on poliittiseen talouteen erikoistunut maailmanpolitiikan tutkija, joka on Euraasian talousunionin lisäksi seurannut myös Kiinan Uusi silkkitie -hankkeen kehitystä.

Markus Holmgren
markus.e.holmgren@gmail.com

Raportti: EU:n työmarkkina- ja sosiaalipolitiikkaa viisainta kehittää vähimmäislakien kautta22.2.2019 13:09:14 EETTutkimus

Kalevi Sorsa -säätiön tuoreessa julkaisussa ”Sosiaalinen Eurooppa: vähimmäisnormeja vai politiikkaohjausta?” SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä esittää, että EU:n työmarkkina- ja sosiaalipolitiikkaa ei pidä yhdistää unionitason talouspoliittiseen ohjaukseen. Sen sijaan työmarkkina- ja sosiaalipolitiikan kehittäminen vähimmäislainsäädännön avulla on Ristelän mukaan unionin tulevaisuuden kannalta turvallisempaa.