DLA Piper Finland

Raportti: Teknologia-alan näkymät pysyvät yllättävän optimistisina epävakaista ajoista huolimatta

Ennätyksellinen inflaatio, nopea korkojen nousu ja kasvava taantuman uhka eivät ole horjuttaneet eurooppalaisten teknologiayritysten johtajien luottamusta alan kasvumahdollisuuksiin. Globaalin asianajotoimiston DLA Piperin julkaisema teknologiaindeksi (Technology Index 2022) osoittaa teknologia-alan kestäneen hyvin erilaisia taloudellisia, geopoliittisia ja lainsäädännöllisiä paineita. Yhä useampi vastaaja on huomannut kotimaisen ja eurooppalaisen sääntelyn vaikutuksen liiketoimintaansa.

Kuudetta kertaa julkaistun teknologiaindeksin mukaan liikevaihdon kasvuennusteet ja ympäristöasioihin, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) liittyvät mahdollisuudet pitävät yllä optimismia teknologia-alalla. Indeksi julkaistaan kahden vuoden välein. Vuonna 2022 odotusten myönteisyyttä kuvastavan indeksin kokonaispistemäärä oli 68. Vuonna 2020 vastaava pistemäärä oli 67 ja vuosina 2018 ja 2016 54. Myönteinen kehitys on siis ollut jatkuvaa, vaikka se onkin hidastunut.

DLA Piperin teknologiaindeksi perustuu 350 eurooppalaisen yrityksen ylimmän johdon haastatteluihin. Tutkimukseen osallistuneiden yritysten liikevaihto vaihteli 10 miljoonasta eurosta 10 miljardiin euroon.

Raportin keskeisiä havaintoja ovat:

• Yhä useampi vastaaja on huomannut kotimaisen ja eurooppalaisen sääntelyn vaikutuksen liiketoimintaansa: 68 % vastaajista näkee kohtalaisia tai merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) liittyvissä asioissa.
  • Vastaajista 66 % luottaa siihen, että liikevaihto kasvaa jonkin verran seuraavien 12 kuukauden aikana.
  • Raportin mukaan teknologiayritykset uskovat, että niillä voi olla merkittävä ohjaava rooli maailmantalouden turbulenssissa. Keskeisten teknologioiden, kuten esineiden internetin, AI/robotiikan ja 5G:n keinoin teknologiasektori voi auttaa talouksia hitaan kasvun ja alhaisen tuottavuuden kierteestä.

Markus Oksanen, DLA Piperin Suomen teknologiatiimin osakas, kommentoi: “Teknologiaindeksimme on hyvä analyysi teknologiasektorin reaktioista talouden ailahteluihin, pandemiaan ja viime aikojen geopoliittiseen tilanteeseen. Resilienssi on teknologiasektorille tyypillinen piirre, ja alan toimijat ovat aiemminkin kehittäneet luovia ratkaisuja vaikeina aikoina. Tuoreen teknologiaindeksimme mukaan näin tapahtuu tälläkin kertaa. Tutkimukseemme vastanneet johtajat pystyvät luovimaan vaikeissa olosuhteissa ja näkevät niissä myös kasvun mahdollisuuksia.”

Technology Index 2022 -raportti sisältää tutkimustulosten lisäksi näkemyksiä ja kommentteja alan ajankohtaisista kysymyksistä, kuten yritysjärjestelyjen arvostuksista ja taustatekijöistä, kansallisesta ja kyberturvallisuudesta, eettisten riskien hallinnasta, finanssiteknologian käyttöönotosta ja ESG-asioista.

Raportin keskeiset tulokset lyhyesti aihealueittain:

COVID-19

• 52 % vastaajista katsoo, että koronapandemialla on kohtuullinen tai merkittävä positiivinen vaikutus liiketoiminnan toimituspuoleen 12 seuraavan kuukauden aikana (5 % kaksi vuotta sitten).
  • 21 % vastaajista katsoo, että koronapandemialla on kohtuullinen tai merkittävä negatiivinen vaikutus liiketoiminnan toimituspuoleen seuraavien 12 kuukauden aikana (77 % kaksi vuotta sitten).
  • 99 % vastaajista jatkaa edelleen toimenpiteitä, joilla lievennetään koronapandemian vaikutuksia liiketoimintaan.
  • Yleisimpiä toimenpiteitä ovat tuote- ja palvelutarjonnan parantaminen, hinnoittelun tarkistaminen, tilapäisen työvoiman vähentäminen ja teknologian hyödyntäminen.

ESG

• 68 % vastaajista pitää ESG-asioita kohtuullisena tai merkittävänä mahdollisuutena, 24 % suhtautuu ESG-asioihin neutraalisti ja 7 % pitää niitä kohtuullisena tai merkittävänä uhkana.
  • 46 % vastaajista antoi ESG-asioiden merkitykselle arvosanaksi vähintään 8 asteikolla 1–10.
  • 33 % vastaajista on sitä mieltä, että ESG-asioiden merkitys on korostunut koronapandemian alkamisen jälkeen.
  • Toimitusketjun vastuullisuutta ja hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä pidetään edelleen tärkeimpinä toimenpiteinä alan ympäristövastuun osalta.
  • 41 %:lla vastaajista on tällä hetkellä hallituksessa vastuullisuuteen keskittyvä jäsen.

Brexit

• 44 % vastaajista katsoo, että Brexitillä on ollut melko tai erittäin kielteinen vaikutus liiketoimintaan (48 % kaksi vuotta sitten).
  • 45 % vastaajista on sitä mieltä, että Brexit ei ole vaikuttanut millään tavalla heidän liiketoimintaansa (42 % kaksi vuotta sitten).
  • 40 % vastaajista katsoo, että Yhdistynyt kuningaskunta ei ole hyötynyt millään tavalla Brexitistä (36 % kaksi vuotta aiemmin).

5G

• 80 % vastaajista on sitä mieltä, että kansallisesta turvallisuudesta on huolehdittu riittävästi 5G:n käyttöönoton yhteydessä.
  • 20 % vastaajista katsoo, että kansallisesta turvallisuudesta ei ole huolehdittu riittävästi 5G:n käyttöönoton yhteydessä. Heidän mielestään tärkeimpiä potentiaalisia toimenpiteitä ovat infrastruktuurin kehittämisen ja käyttöönoton tiukempi sääntely, toimittajien riskiprofiilien tarkempi seuranta ja valtion investointien vahvempi keskittäminen eurooppalaisiin/kotimaisiin toimittajiin tässä järjestyksessä.
  • Niistä vastaajista (20 %), joiden mielestä kansallisesta turvallisuudesta ei ole huolehdittu riittävästi 5G:n käyttöönoton yhteydessä, 39 % pitäisi kiinalaisten valmistajien täydellistä osallistumiskieltoa hyvänä lisätoimenpiteenä.
  • Vastaajien useimmin mainitsemia käyttötapauksia, joissa 5G tuo kasvupotentiaalia, ovat älykkäät kaupungit, IoT-laitteiden ja -verkkojen mahdollistaminen sekä rahoituspalvelujen toteuttaminen.
  • Investointeja ja liitettävyyden kustannuksia pidetään 5G:n käyttöönoton haasteellisimpina puolina.

Kasvumahdollisuudet

• IoT/liitettävyys nähdään yleisimmin alan merkittävänä kasvumahdollisuutena. Sen jälkeen tulevat tekoäly/robotiikka ja kyberturvallisuus.

Yritysjärjestelyt

• Yritysostojen suurimpana hyötynä pidetään niiden myötä saatavia teknologioita. Sen jälkeen tulevat yritysostot, joilla estetään kilpailijoita hankkimasta resursseja, ja uudet markkina-avaukset.
  • Yhteensopimattomien järjestelmien integrointia pidetään yleisimmin yritysostojen suurimpana haittana. Sen jälkeen tulevat luvattujen kustannussäästöjen saavuttaminen ja investointien ohjautuminen pois muista hankkeista.
  • Vastaajien mielestä suurimmat yritysostoihin liittyvät haasteet olivat osaamisen/resurssien väheneminen, järjestelmien integrointi, riittävä budjetti integraatiotavoitteiden saavuttamiseksi sekä tiedonhallinta.

Kyberturvallisuus

• 34 % katsoo suojautuneensa erittäin hyvin kyberuhkia vastaan, 64 % katsoo suojautuneensa melko hyvin ja vain 1 % ei kovin hyvin.
  • 23 %:lla vastaajista ei ole käytössä suunnitelmaa tietoturvaloukkausten varalta.

Tekoäly/robotiikka

• Tekoälyn/robotiikan käyttöönotosta saatavat tärkeimmät hyödyt ovat vastaajien mukaan joustavuus sekä prosessien tehostuminen ja nopeutuminen.
  • Investoinnit ovat tekoälyn/robotiikan käyttöönoton merkittävin haittapuoli, jonka jälkeen tulevat henkilöstön asiantuntemuksen puute sekä käyttöönoton kustannukset ja sijoitetun pääoman tuotto.

FinTech

• Vastaajat mainitsivat useimmiten sääntelyvaatimukset finanssiteknologian investointien ja käyttöönoton keskeisenä haittapuolena. Seuraavaksi eniten mainintoja saivat olemassa olevalle liiketoiminnalle koituvat häiriöt ja FinTech-palveluntarjoajien taloudellisen vahvuuden puute.

Markus Oksanen
Partner, Head of IPT
Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy
Puh: +358 40 588 0431
markus.oksanen@fi.dlapiper.com

Nina Lallukka
Head of Business Development and Marketing
Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy
Puh: +358 40 575 8565
nina.lallukka@fi.dlapiper.com

DLA Piper Finland
Kanavaranta 1

+358 9 4176 030http://www.dlapiper.fi

Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy on osa globaalia DLA Piper -asianajotoimistoa, joka toimii yritysten neuvonantajana kaikkialla maailmassa. DLA Piperilla on toimistot yli 40 maassa Amerikan mantereella, Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Aasiassa. DLA Piper on myös johtava asianajotoimisto Pohjoismaiden markkinoilla viiden toimiston ja noin 470 juristin voimin. Autamme asiakkaitamme menestymään ja olemme mukana tekemässä liiketoiminnasta parempaa, kannattavampaa ja vastuullisempaa – kaikkialla maailmassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta DLA Piper Finland

Eurooppalaisten viranomaisten GDPR-sanktioissa keskeisenä kohteena henkilötietojen siirrot kolmansiin maihin18.1.2024 16:49:15 EET | Tiedote

Globaalin asianajotoimiston DLA Piperin vuotuinen GDPR and Data Breach Survey -tutkimus paljastaa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU General Data Protection Regulation, GDPR) rikkomisesta annettujen sakkojen kokonaismäärän sekä 28. tammikuuta 2023 jälkeen annettujen sakkojen määrät maittain. Sosiaalinen media ja teknologiajätit ovat edelleen ennätyssakkojen ensisijainen kohde kaikissa tutkituissa maissa, ja jokainen kymmenestä suurimmasta GDPR:n toimeenpanon jälkeen annetusta sakosta on määrätty tämän alan yrityksille. Eurooppalaisten viranomaisten GDPR-valvonnassa keskeisenä kohteena ovat henkilötietojen siirrot kolmansiin maihin. Merkittävin esimerkki on Metalle langetettu 1,2 miljardin euron sakko, joka on kaikkien aikojen korkein GDPR-sakko. Tutkimus kattaa kaikki Euroopan unionin 27 jäsenvaltiota sekä Yhdistyneen kuningaskunnan, Norjan, Islannin ja Liechtensteinin.

Asianajotoimisto DLA Piper on julkaissut vuotuisen GDPR- ja Data Breach -selvityksensä, joka paljastaa GDPR-rikkomuksista määrättyjen sakkojen kokonaismäärän sekä maakohtaisen taulukon sakoista, joita on annettu 28. tammikuuta 2022 alkaen. Mukana tutkimuksessa ovat kaikki 27 Euroopan unionin jäsenvaltiota, Yhdistynyt kuningaskunta, Norja, Islanti ja Liechtenstein.

Kansainväliset investoinnit datakeskuksiin kaksinkertaistuivat vuonna 202117.6.2022 13:43:36 EEST | Tiedote

DLA Piperin tekemän tutkimuksen mukaan kansainvälisten investointien arvo datakeskuksiin yli kaksinkertaistui viime vuonna 59,5 miljardiin dollariin. Datakeskuksiin liittyviä investointeja tehtiin 117 kappaletta, jossa on kasvua 64 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Poikkeuksellisen kasvun odotetaan jatkuvan edelleen. Kasvun takana on yritysten siirtyminen käyttämään pilvipalveluita, joka on vauhdittanut hyperskaalaavien yritysten kovaa nousua. Kiina, Intia ja Yhdysvallat ovat investoijien suosikkeja seuraavan kahden vuoden aikana.