Raskas kalusto liikkuu puhtaimmin kotimaisella biokaasulla

Espoon kaupungin logistiikan palvelupäällikkö Jani Sipiläinen kertoo, että jo 60 prosenttia kaupungin raskaan kaluston tankkauksista tehdään biodieselillä. Tuoreen laskelman perusteella päästövähennyksiin on tarjolla edullisempikin keino.
–Selvitimme kotimaisen ja fossiilittoman biokaasun kustannushyötyjä dieselkuorma-autoon verrattuna,kertoo Sipiläinen.
Sen perusteella biojätteistä ja vedenpuhdistamojen lietteestä jalostettava biokaasu on paitsi lähes päästötön, nyt myös kaikkein edullisin polttoaine raskaan liikenteen käyttöön.
Dieselin raju hinnannousu viime kuukausien aikana on tehnyt biokaasusta entistäkin houkuttelevamman vaihtoehdon. Esimerkiksi tienhoidossa käytettävän Mercedes-Benz Atego-kuorma-auton korvaaminen kaasukäyttöisellä olisi tammikuun 2022 polttoaineen hinnoilla tuonut Espoon kaupungin keskimääräisillä ajokilometreillä noin 15 000 euron säästöt polttoainekuluissa koko elinkaaren aikana. Maaliskuussa 2022 dieselin hinta oli noussut 2,2 euroon litralta, ja biokaasun tuoma säästö polttoainekuluissa kohosi jo yli 40 000 euroon.
Laskelman perusteella uutta raskasta kalustoa kaupungille hankittaessa kaasukuorma-auto on paras vaihtoehto niin taloudellisesti kuin ympäristömielessä. Hieman korkeampaa hankintahintaa kompensoivat säästöt polttoainekuluissa ja päästöissä.
– Hintaero dieselkäyttöiseen kuorma-autoon verrattuna on noin 16 000 euroa, eikä huoltokuluissa tai saatavuudessa ole eroja, kertoo kehittämispäällikkö Tiia Tuuri Espoon kestävän kehityksen osaamiskeskuksesta.Vähäpäästöisyyttä painotetaan myös kunnossapidon palveluhankinnoissa.
Uusiutuvana polttoaineena biokaasun elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 85 prosenttia pienemmät kuin fossiilisen dieselin. Biokaasu on myös täysin kotimaista energiaa.
Säästö kasvaa lineaarisesti ajokilometrien lisääntyessä. Kaupungin kunnossapidossa esimerkkikuorma-auton ajomäärät ovat keskimäärin vain noin 20 000 km vuodessa, mutta käytössä on suuria alueellisia eroja.
– Pohjois-Espoossa etäisyydet ovat pidempiä ja kilometrejä kertyy vuosittain kaksinkertaisesti, samoin säästöjä, Tiia Tuuri kertoo.
Yksityisellä sektorilla kilometrimäärät ovat usein vielä paljon suuremmat jakaasuauton hankintaan on saatavilla hankintatukea.
Hiilineutraalissa Espoossa eroon dieselistä
Vaikka Ukrainan sodan aiheuttama fossiilisten polttoaineiden hintapiikki jäisi väliaikaiseksi, pakottavat myös ympäristösyyt vaihtamaan kaupungin käytössä olevien reilun 40 kuorma-auton käyttövoimaa. Vuonna 2030 Espoo on hiilineutraali kaupunki, ja kaupungin ajoneuvoissa fossiilisia polttoaineita korvaavat joko vihreä sähkö, biokaasu tai biodiesel, ehkä myös vety. Muutokseen pakottaa myös EU-lainsäädäntö, joka edellyttää lisäämään vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa hankinnoissa.
Henkilöautojen käyttövoimana sähkö yleistyy vauhdilla, mutta raskaassa kalustossa tarjonta on vielä hyvin rajallista. Tällöin kaasu on erinomainen vaihtoehto. Autoalan arvion mukaan kaasuautot yleistyvät raskaiden yli 16 tonnin kuorma-autojen polttoaineena lähivuosina nopeammin kuin sähkö.
Espoossa on kolme Gasumin kaasutankkausasemaa, koko pääkaupunkiseudulla toistakymmentä. Polttoaineen hyvä saatavuus on houkutellut monet yritykset jo biokaasun käyttäjiksi. Yksi Gasumin 120 espoolaisesta kaasutankkaajayrityksestä on Juvanmalmilla toimiva Eerola-Yhtiöt Oy. Yrityksen imuautot tyhjentävät ravintoloiden ja Espoon kaupungin rasvakaivoihin kertyvän jätteen ja kuljettavat sen jalostettavaksi biokaasulaitokselle. Moni yrityksen autoista liikkuu itsekin biokaasun voimin.
– Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan, Tiia Tuuri toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiia Tuuri
kehittämispäällikkö
tiia.tuuri@espoo.fi
Lisätietoja:
Espoo vertasi dieselkuorma-autojensa polttoaineen elinkaarikustannuksia biokaasuun. https://www.espoo.fi/fi/artikkelit/voitaisiinko-diesel-korvata-biokaasulla-kaupungin-kuorma-autoissa
Biokaasun tulevaisuus -webinaarissa tarjottiin näkökulmia biokaasun nykytilanteeseen sekä visioitiin sen lähitulevaisuuden liikennekäytön näkymiä. https://www.espoo.fi/fi/uutiset/2022/04/biokaasulla-potentiaalia-erityisesti-raskaan-liikenteen-kayttovoimana
EU-lainsäädäntö velvoittaa kaupungit vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan: https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2021/laki-ajoneuvo-ja-liikennepalveluhankintojen-ymparisto-ja
Traficomin tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan:
https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet
Artikkelin mahdollistaa RAKKE-projekti. Espoon kaupungin Ratkaisupolku kestävän kasvun ekosysteemeihin (RAKKE) -projekti on rahoitettu Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (UKKE) -rahoituksesta.
Kuvat


Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Eldriven lastbil transporterar dagligvaror i Esbo22.10.2025 11:11:48 EEST | Nyheter
Transport är en väsentlig del av en fungerande stad, men samtidigt orsakar lastbils- och paketbilstrafiken cirka en tredjedel av koldioxidutsläppen från trafiken i Esbo. Esbo stad vill främja möjligheterna för eldriven lastbilstrafik och inleder därför ett pilotprojekt i samarbete med Volvo Finland, Neste, Ramboll och MK Trans & Logistics Oy. Målet med pilotprojektet är att visa att eldrivna distributionsbilar lämpar sig väl för transport av dagligvaror i Esbo.
Sähköinen kuorma-auto kuljettaa päivittäistavaroita Espoossa22.10.2025 11:11:48 EEST | Uutinen
Kuljetukset ovat olennainen osa toimivaa kaupunkia, mutta samalla kuorma- ja pakettiautoliikenne aiheuttavat noin kolmanneksen Espoon liikenteen hiilidioksidipäästöistä. Espoon kaupunki haluaa edistää sähköisen kuorma-autoliikenteen mahdollisuuksia ja käynnistää siksi pilotin yhteistyössä Volvo Finlandin, Nesteen, Rambollin ja MK Trans & Logistics Oy:n kanssa. Pilotin tavoitteena on osoittaa, että sähköinen jakeluauto soveltuu hyvin Espoossa tehtävään päivittäistavarakuljetukseen.
Electric truck to transport grocery products in Espoo22.10.2025 11:11:48 EEST | News
Transportation is an essential part of a well-functioning city, but at the same time trucks and vans account for about one third of the traffic-related carbon dioxide emissions in Espoo. The City of Espoo wants to promote possibilities of electric truck traffic and is thus launching a pilot in cooperation with Volvo Finland, Neste, Ramboll, and MK Trans & Logistics Oy. The aim of the pilot is to demonstrate that an electric distribution vehicle is well suited for the transport of grocery goods in Espoo.
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päätti kulttuuriavustuksista21.10.2025 18:48:21 EEST | Tiedote
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päätti myöntää syksyn toisessa kokouksessaan kulttuurin tapahtuma- ja projektiavustuksia 96 600 euroa sekä kehittämisavustuksia 59 000 euroa. Lisäksi lautakunta päätti kevään 2026 kokousaikataulustaan.
Valtuusto hyväksyi uuden Espoo-tarinan: Espoo on lasten ja nuorten pääkaupunki20.10.2025 20:54:54 EEST | Tiedote
Uuden Espoo-tarinan eli kaupungin strategian keskeinen painopistealue on lasten ja nuorten mahdollisuuksien ja arjen tukeminen. Muun muassa lukutaidon vahvistaminen ja vahvistuminen ovat asioita, joiden päälle rakentuu moni muu asia. Tavoitteena on myös toteuttaa kaupungin kasvu hallitusti ja taloudellisesti kestävällä tavalla, siten että kaikki Espoon kaupunginosat säilyvät viihtyisinä ja turvallisina. Erityisesti tällä valtuustokaudella kiinnitetään huomiota omistusasuntojen sekä pientalojen tarjonnan lisäämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme