Ratkaisut ammattidieselin käyttöönottamiseksi on tehtävä kiireellisesti

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu iskee erityisen kovaa suomalaisiin kuljetusyrittäjiin ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Kauppakamarit peräänkuuluttavat nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi ja esittävät yhtenä ratkaisuna ammattidieselin käyttöönottoa. ”Poikkeuksellisen kovaan polttoaineen hinnannousuun on vastattava nyt. Tarvitaan nopeita toimia, kuten ammattidieselin käyttöönottoa, joiden avulla rakennetaan silta yrityksille vaikean tilanteen yli. Aikaa odottaa vaikkapa vuoden päähän ei ole”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Ammattidiesel tarkoittaa kuorma- ja linja-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta. Dieselin hinnannousu on vaikuttanut merkittävästi sekä kuljetusyritysten toimintaan, että suomalaisten yritysten logistiseen kilpailukykyyn verrattuna kilpailijamaihin. Tulevaisuudessa logistiikan kustannuksia tulevat lisäämään myös EU-tasolla tehtävät ratkaisut.

Wood muistuttaa, että tulossa on lisäkustannuksia maantieliikenteen lisäksi myös merenkulkuun ja ilmailuun. Samaan aikaan kuljetusyrittäjien tulisi kyetä investoimaan puhtaampaan kalustoon liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

”EU-lainsäädäntö antaa mahdollisuuden ammattidieselin käyttöönottoon. Kuljetusyrittäjät voivat kuorma- ja linja-autojen osalta hakea polttoaineverosta palautusta. Tällä nopealla toimella, joka on täysin Suomen omissa käsissä, tasattaisiin tilannetta kilpailijamaihin nähden ja autetaan kuljetusyrityksiä tämän hetken kriittisessä tilanteessa. Päätöksiä keinoista ei yksinkertaisesti ole varaa jäädä odottamaan, helpotusta akuuttiin tilanteeseen on saatava heti. Ammattidiesel voidaan ottaa käyttöön myös ns. kustannustukena, samalla mallilla kuin koronapandemian aikana yrityksiä tuettiin akuutin kriisin yli“, sanoo Wood.

Hämeen kauppakamarin Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan jäsen, Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien hallituksen puheenjohtaja Pasi Saarinen vaatii vieläkin nopeampia ja suorempia tukitoimia. ”Polttoaineveron alennus auttaisi nopeammin akuuttiin ongelmaan. Lisäksi biopolttoaineiden osuuden laskeminen aiemmalle lähtötasolle olisi toinen mahdollisuus auttaa kuljetusyrityksiä tässä vaiheessa”, toteaa Saarinen.

Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien hallituksen puheenjohtaja Pasi Saarinen, p. 0400 350 227

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood, p. 050 478 3990

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021-2022.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Venäjä säikäytti markkinat27.4.2022 10:21:18 EEST | Tiedote

Epävarmuudesta huolimatta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli vielä alkuvuodesta melko normaali. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät synkistyivät yllättävän voimakkaasti ja myös kuluttajien luottamus romahti maaliskuussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut nopean shokkireaktion, joka on heijastunut sekä yritysten että kuluttajien näkymiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle11.4.2022 10:53:27 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuussa viidettä kertaa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 20 henkilöä, joista 11 on Päijät-Hämeestä ja yhdeksän henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja30.3.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Työvoiman saatavuus, raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusongelmat, Ukrainan sodasta aiheutuneet pakotteet ja logistiset ongelmat rajoittavat yritysten toimintaa Hämeessä, selviää kauppakamarien tuoreimmasta talouskyselystä. ”Edelleen työvoiman saatavuusongelmat ovat alueellamme pahentuneet ja jopa 48 prosenttia yrityksistä kertoo ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. Hämeessä yritykset katsoivat jo positiivisesti tulevaisuuteen korona-ajan jälkeen, mutta nyt kasvuennusteet ovat supistuneet Ukrainan sodasta johtuen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.