Rautakauppa murroksessa Pirkanmaalla

Pirkanmaan Osuuskauppa suunnittelee rautakaupan tarjonnan keskittämistä entistä vahvemmin Prismoihin. Prismojen roolia rautakaupassa kehitetään tällä hetkellä voimakkaasti koko S-ryhmän tasolla. Toinen vahvan panostuksen kohde on laajan valikoiman verkkokauppa.

– Asiointi rautakaupassa on muuttunut viime vuosien aikana merkittävästi. Kodin tuotealueen, työkalujen ja puutarhatuotteiden ostamista on siirtynyt hypermarketeihin ja halpahintamyymälöihin. Remonttien ja rakennusprojektien ostaminen palveluina on lisääntynyt vahvasti. Samalla laajan valikoiman tarjoavista verkkokaupoista on tullut yhä suositumpia ostopaikkoja, toimialajohtaja Ville Jylhä Pirkanmaan Osuuskaupasta toteaa.

Prismat ovat asiakkaille luontaisia ja lähes viikoittaisia ostopaikkoja kodinsisustamisen, työkalujen ja puutarhatuotteiden osalta.

–Tutkimme parhaillaan Prisma-verkoston mahdollista laajentamista Pirkanmaalla ja sitä kautta rautakaupan tarjonnan lisäämistä asiakkaiden saataville, Jylhä kertoo.

Nokian Kodin Terrassa on aloitettu yhteistoimintaneuvottelut

Rautakaupan tulevaisuuteen liittyen Nokian Kodin Terrassa on aloitettu yhteistoimintaneuvottelut koskien yksikön toiminnan mahdollista lopettamista. Yt-neuvotteluihin on päädytty, sillä Kodin Terra Nokia on ollut koko historiansa ajan tappiollinen yksikkö. Nokian Kodin Terran kannattavuutta on viimeisten vuosien aikana yritetty parantaa eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät ole tuottaneet toivottua tulosta.

– Kodin Terra Nokia on saavuttanut merkittävän aseman Länsi-Pirkanmaan rautakaupassa. Vuosien mittaan emme kuitenkaan ole onnistuneet löytämään muuttuvaan asiakaskäyttäytymiseen sekä tähän markkinaan ja liikepaikkaan osuvaa rautakauppakonseptia, jolla olisimme pystyneet toimimaan kannattavasti, Jylhä toteaa.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat koko Nokian Kodin Terrassa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 20 henkilöä. Mikäli yksikön toiminta päätetään neuvottelujen seurauksena lopettaa, irtisanomiset ovat mahdollisia, mutta kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä osuuskaupan muista toimipaikoista.

– Pirkanmaan Osuuskaupassa on paljon mielenkiintoisia työmahdollisuuksia, ja tälläkin hetkellä meillä on avoinna noin sata työpaikkaa, Jylhä sanoo.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat ainoastaan Pirkanmaan Osuuskaupan omistamaa Nokian Kodin Terraa. Toiminta Kodin Terra -ketjun muissa yksiköissä jatkuu normaalisti, ja sitä kehitetään jatkossakin osana S-ryhmän rautakauppaa.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079.

Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu28.10.2019 08:59:00 EETTiedote

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto. – Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen. Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille. Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuu

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus saa uuden jäsenen – Asiakaskokemus- ja digitaalisuusosaaminen vahvistuvat15.10.2019 12:05:00 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi lokakuun kokouksessaan osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2020. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin yrittäjä Karoliina Lehtonen pois jäävän Sari Rämön tilalle. Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus valitaan kalenterivuodeksi kerrallaan, ja sen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta. Piinkovaa kansainvälistä osaamista Pirkanmaalle Hallituksen jäsenenä aloittava Lehtonen tuo Pirkanmaan Osuuskauppaan tuoretta perspektiiviä asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lehtonen on kokenut markkinointialan ammattilainen ja toiminut yrittäjänä 12 vuoden ajan. Kansainvälisellä Lehtosella on kaksi kotipaikkaa: Tampere ja San Francisco. Piilaakson kovasta kilpailuympäristöstä Lehtonen tuo Pirkanmaalle uudenlaisia näkemyksiä asiakaskokemuksen rakentamiseen. Karoliina Lehtonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän työskentelee toimitus

Kodin Terra Nokian toiminta päättyy vuoden loppuun mennessä – Prismojen rautakauppaa kehitetään9.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Elokuussa käynnistyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksena Kodin Terra Nokian toiminta on päätetty lopettaa vuoden loppuun mennessä. Yksikön kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Yhteistoimintaneuvottelut koskivat koko Nokian Kodin Terrassa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 20 henkilöä. Kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä osuuskaupan muista toimipaikoista. – Kiitämme jo tässä vaiheessa Nokian Kodin Terran henkilöstöä kovasta työstä ja loistavasta palvelusta asiakkaidemme hyväksi. Henkilöstö on ollut tämän yksikön vahvuus, ja heidän panoksestaan Terran onnistuminen ei ole jäänyt kiinni, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä. Rautakauppa siirtyy vahvemmin Prismoihin ja verkkokauppaan Kodin Terran Nokian kiinteistö säilyy toiminnan päätyttyä Pirkanmaan Osuuskaupan omistuksessa. Tavoitteena on löytää liikepaik

Nokian laavapesu paljasti auton todellisen värin27.9.2019 10:15:00 EESTTiedote

Siinä missä ruotsalainen pesettää biilinsä keskimäärin kerran kuukaudessa, suomalaiset tyytyvät tilastojen mukaan pesaisuun kolme tai neljä kertaa vuodessa. Tällä pesusyklillä Pohjolan rapaisilla ja suolaisilla teillä menopelin maalipinta ehtii pinttyä, jolloin likakerros vaatii puhdistuakseen jo peruspesua ronskimman käsittelyn. Nokialaisten pesupulmien ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi Prisma Nokian viereen on avattu ABC CarWash ‑autopesupaikka, jonka ansiosta paikkakuntalaisten nelipyöräiset silmäterät erottuvat syksyn harmaasta automassasta kirkkaasti edukseen. Helppo pesuelämys myös suurille autoille ABC CarWash Nokialla on käytössä näyttävä laavavaahto, joka laskeutuu pesujärjestelmästä verhona auton päälle. Vaahtoa pesussa käytetään tavallista konepesua runsaammin, ja vaahto levittyy tasaisemmin auton pinnalle. Kaikkien ABC CarWash -pesupaikkojen pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Pesupaikalla on kaksi hallia, joiden pesukorkeus on 2,90 m ja -leveys 2,50 m. Pesulle mahtuu si

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä19.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.

Peliala valtaa Pirkanmaan Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:01:00 EESTTiedote

Pirkanmaalaisten e-urheilun ystävien ”HP:t” nousevat tappiin, kun syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot Pirkanmaan Prismoihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on saatavilla Pirkanmaan Prismoissa sekä Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria pelaamaan reilusti ja tyylillä.