Ravinteet entistä paremmin kiertoon jätevedestä- tuotantotestaus käynnistyy

Fosforiravinne on mahdollista palauttaa takaisin hyötykäyttöön RAVITA-prosessin avulla. Ravinnekierrolla voidaan vähentää neitseellisen fosforin käyttöä. Prosessille rakennetaan demolaitos Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle vuoden 2018 aikana.

RAVITA:n demolaitoksessa Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla testataan fosforihapon tuotantoa.

Laitoksessa testataan fosforihapon tuotantoa prosessin optimoimiseksi ja kustannushyötyjen laskemiseksi. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n vuodesta 2014 alkaen kehittämä fosforin talteenotto suoraan jätevedestä mahdollistaa fosforin hyödyntämisen fosforihappona laajasti erilaisissa teollisuusprosesseissa ja lannoitetuotannossa. Lisäksi fosforin talteenotto voidaan RAVITA:ssa yhdistää typen talteenottoon, jolloin lopputuotteena syntyy ammoniumfosfaattia.

Ravinteet jätevedestä yhä paremmin käyttöön

Jätevesi muuttuu resurssiksi, kun RAVITA-prosessia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää enenevässä määrin eri kokoisilla puhdistamoilla. Fosforin pääasiallisena lähteenä tällä hetkellä ovat maaperän neitseelliset apatiittivarannot, jotka sijaitsevat pääosin Euroopan ulkopuolella. Niiden riittävyydestä on vaihtelevaa tietoa 60-400 vuoden välillä ja Euroopan unioni onkin nostanut fosforin kriittisten materiaalien listalle.

- RAVITA-prosessi on hyvin skaalautuva ja soveltuu erilaisille puhdistamoille Tämä laajentaa fosforia poistavien puhdistamoiden määrää ja vähentää vastaanottavien vesistöjen ravinnekuormitusta. Kehittyneempiä, erillisiä ravinteiden talteenottotekniikoita on jo tarjolla markkinoilla, mutta kyseiset tekniikat eivät sellaisenaan sovellu pohjoismaisille puhdistamoille, kertoo jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen.

RAVITA-hanke on herättänyt mielenkiintoa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Prosessia on esitelty kansainvälisesti jo useissa konferensseissa ja tilaisuuksissa ja se on herättänyt myös mielenkiintoa yrityksissä. RAVITA valittiin kesäkuussa 2017 Hallituksen kärkihanke -projektiksi kahden muun ravinteiden talteenottoa kehittävän hankkeen kanssa. RAVITA -hanke on niin ikään voittanut keväällä 2018 sekä SITRA:n kuntien kiertotalousteko -palkinnon että EU-rahoitteisen BONUS RETURN -hankkeen Itämeren tilan parantamista koskevan innovaatiokilpailun. Hanketta on rahoittanut Suomen ympäristöministeriö osana RAKI-ohjelmaa.

Lisätietoa hankkeesta: hsy.fi/ravita.

INFOLAATIKKO

• HSY:n jätevedenpuhdistuksen ravinteiden talteenoton kehittämiseen liittyvät hankkeet ovat osa HSY:n strategian mukaista kiertotalouteen ja Clean Tech -toimintaan liittyvää hankekokonaisuutta. HSY panostaa myös muilla toimialoillaan kiertotalouden ratkaisujen kehittämiseen.
  • Jätevesien puhdistamisen pääasiallinen tarkoitus on poistaa jätevedestä vesistöjen rehevöitymistä aiheuttavia ravinteita (fosfori ja typpi) sekä orgaanista lika-aineista. Samalla puhdistetun jäteveden hygieeninen tila kohenee. Jäteveden sisältämät ravinteet kierrätetään tällä hetkellä osana HSY:n tuottamaa multaa.
  • Helsingin seutu on omalta osaltaan ollut edelläkävijä puhdistuksessa jo yli 100 vuoden ajan minimoiden asukkaiden kuormituksen Suomenlahteen ja suojellen näin Itämerta.
  • Lue lisää HSY:n jätevedenpuhdistuksesta

osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi
projekti-insinööri Laura Rossi, puh. 050 412 3159, laura.rossi(at)hsy.fi

RAVITA:n esittelyvideo (RAKI –hanke)

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi