Ravinteet entistä paremmin kiertoon jätevedestä- tuotantotestaus käynnistyy

Fosforiravinne on mahdollista palauttaa takaisin hyötykäyttöön RAVITA-prosessin avulla. Ravinnekierrolla voidaan vähentää neitseellisen fosforin käyttöä. Prosessille rakennetaan demolaitos Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle vuoden 2018 aikana.

RAVITA:n demolaitoksessa Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla testataan fosforihapon tuotantoa.

Laitoksessa testataan fosforihapon tuotantoa prosessin optimoimiseksi ja kustannushyötyjen laskemiseksi. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n vuodesta 2014 alkaen kehittämä fosforin talteenotto suoraan jätevedestä mahdollistaa fosforin hyödyntämisen fosforihappona laajasti erilaisissa teollisuusprosesseissa ja lannoitetuotannossa. Lisäksi fosforin talteenotto voidaan RAVITA:ssa yhdistää typen talteenottoon, jolloin lopputuotteena syntyy ammoniumfosfaattia.

Ravinteet jätevedestä yhä paremmin käyttöön

Jätevesi muuttuu resurssiksi, kun RAVITA-prosessia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää enenevässä määrin eri kokoisilla puhdistamoilla. Fosforin pääasiallisena lähteenä tällä hetkellä ovat maaperän neitseelliset apatiittivarannot, jotka sijaitsevat pääosin Euroopan ulkopuolella. Niiden riittävyydestä on vaihtelevaa tietoa 60-400 vuoden välillä ja Euroopan unioni onkin nostanut fosforin kriittisten materiaalien listalle.

- RAVITA-prosessi on hyvin skaalautuva ja soveltuu erilaisille puhdistamoille Tämä laajentaa fosforia poistavien puhdistamoiden määrää ja vähentää vastaanottavien vesistöjen ravinnekuormitusta. Kehittyneempiä, erillisiä ravinteiden talteenottotekniikoita on jo tarjolla markkinoilla, mutta kyseiset tekniikat eivät sellaisenaan sovellu pohjoismaisille puhdistamoille, kertoo jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen.

RAVITA-hanke on herättänyt mielenkiintoa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Prosessia on esitelty kansainvälisesti jo useissa konferensseissa ja tilaisuuksissa ja se on herättänyt myös mielenkiintoa yrityksissä. RAVITA valittiin kesäkuussa 2017 Hallituksen kärkihanke -projektiksi kahden muun ravinteiden talteenottoa kehittävän hankkeen kanssa. RAVITA -hanke on niin ikään voittanut keväällä 2018 sekä SITRA:n kuntien kiertotalousteko -palkinnon että EU-rahoitteisen BONUS RETURN -hankkeen Itämeren tilan parantamista koskevan innovaatiokilpailun. Hanketta on rahoittanut Suomen ympäristöministeriö osana RAKI-ohjelmaa.

Lisätietoa hankkeesta: hsy.fi/ravita.

INFOLAATIKKO

• HSY:n jätevedenpuhdistuksen ravinteiden talteenoton kehittämiseen liittyvät hankkeet ovat osa HSY:n strategian mukaista kiertotalouteen ja Clean Tech -toimintaan liittyvää hankekokonaisuutta. HSY panostaa myös muilla toimialoillaan kiertotalouden ratkaisujen kehittämiseen.
  • Jätevesien puhdistamisen pääasiallinen tarkoitus on poistaa jätevedestä vesistöjen rehevöitymistä aiheuttavia ravinteita (fosfori ja typpi) sekä orgaanista lika-aineista. Samalla puhdistetun jäteveden hygieeninen tila kohenee. Jäteveden sisältämät ravinteet kierrätetään tällä hetkellä osana HSY:n tuottamaa multaa.
  • Helsingin seutu on omalta osaltaan ollut edelläkävijä puhdistuksessa jo yli 100 vuoden ajan minimoiden asukkaiden kuormituksen Suomenlahteen ja suojellen näin Itämerta.
  • Lue lisää HSY:n jätevedenpuhdistuksesta

osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi
projekti-insinööri Laura Rossi, puh. 050 412 3159, laura.rossi(at)hsy.fi

RAVITA:n esittelyvideo (RAKI –hanke)

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä