Ravinteet entistä paremmin kiertoon jätevedestä- tuotantotestaus käynnistyy

Fosforiravinne on mahdollista palauttaa takaisin hyötykäyttöön RAVITA-prosessin avulla. Ravinnekierrolla voidaan vähentää neitseellisen fosforin käyttöä. Prosessille rakennetaan demolaitos Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle vuoden 2018 aikana.

RAVITA:n demolaitoksessa Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla testataan fosforihapon tuotantoa.

Laitoksessa testataan fosforihapon tuotantoa prosessin optimoimiseksi ja kustannushyötyjen laskemiseksi. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n vuodesta 2014 alkaen kehittämä fosforin talteenotto suoraan jätevedestä mahdollistaa fosforin hyödyntämisen fosforihappona laajasti erilaisissa teollisuusprosesseissa ja lannoitetuotannossa. Lisäksi fosforin talteenotto voidaan RAVITA:ssa yhdistää typen talteenottoon, jolloin lopputuotteena syntyy ammoniumfosfaattia.

Ravinteet jätevedestä yhä paremmin käyttöön

Jätevesi muuttuu resurssiksi, kun RAVITA-prosessia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää enenevässä määrin eri kokoisilla puhdistamoilla. Fosforin pääasiallisena lähteenä tällä hetkellä ovat maaperän neitseelliset apatiittivarannot, jotka sijaitsevat pääosin Euroopan ulkopuolella. Niiden riittävyydestä on vaihtelevaa tietoa 60-400 vuoden välillä ja Euroopan unioni onkin nostanut fosforin kriittisten materiaalien listalle.

- RAVITA-prosessi on hyvin skaalautuva ja soveltuu erilaisille puhdistamoille Tämä laajentaa fosforia poistavien puhdistamoiden määrää ja vähentää vastaanottavien vesistöjen ravinnekuormitusta. Kehittyneempiä, erillisiä ravinteiden talteenottotekniikoita on jo tarjolla markkinoilla, mutta kyseiset tekniikat eivät sellaisenaan sovellu pohjoismaisille puhdistamoille, kertoo jätevedenpuhdistuksen osastonjohtaja Mari Heinonen.

RAVITA-hanke on herättänyt mielenkiintoa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Prosessia on esitelty kansainvälisesti jo useissa konferensseissa ja tilaisuuksissa ja se on herättänyt myös mielenkiintoa yrityksissä. RAVITA valittiin kesäkuussa 2017 Hallituksen kärkihanke -projektiksi kahden muun ravinteiden talteenottoa kehittävän hankkeen kanssa. RAVITA -hanke on niin ikään voittanut keväällä 2018 sekä SITRA:n kuntien kiertotalousteko -palkinnon että EU-rahoitteisen BONUS RETURN -hankkeen Itämeren tilan parantamista koskevan innovaatiokilpailun. Hanketta on rahoittanut Suomen ympäristöministeriö osana RAKI-ohjelmaa.

Lisätietoa hankkeesta: hsy.fi/ravita.

INFOLAATIKKO

• HSY:n jätevedenpuhdistuksen ravinteiden talteenoton kehittämiseen liittyvät hankkeet ovat osa HSY:n strategian mukaista kiertotalouteen ja Clean Tech -toimintaan liittyvää hankekokonaisuutta. HSY panostaa myös muilla toimialoillaan kiertotalouden ratkaisujen kehittämiseen.
  • Jätevesien puhdistamisen pääasiallinen tarkoitus on poistaa jätevedestä vesistöjen rehevöitymistä aiheuttavia ravinteita (fosfori ja typpi) sekä orgaanista lika-aineista. Samalla puhdistetun jäteveden hygieeninen tila kohenee. Jäteveden sisältämät ravinteet kierrätetään tällä hetkellä osana HSY:n tuottamaa multaa.
  • Helsingin seutu on omalta osaltaan ollut edelläkävijä puhdistuksessa jo yli 100 vuoden ajan minimoiden asukkaiden kuormituksen Suomenlahteen ja suojellen näin Itämerta.
  • Lue lisää HSY:n jätevedenpuhdistuksesta

osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi
projekti-insinööri Laura Rossi, puh. 050 412 3159, laura.rossi(at)hsy.fi

RAVITA:n esittelyvideo (RAKI –hanke)

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.