Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.

Alexanderplats on pitkän linjan ravintoloitsijan Alexander Gullichsenin (oik.) ja ravintolakoulu Perhon lehtorin, keittiömestari Sampo Kanteleen yhteinen näkemys klassisesta brasseriesta, eli helposti lähestyttävästä ja laadukkaasta hyvän palvelun ravintolasta. Kuva: Pekka Mustonen

Alexanderplats on pitkän linjan ravintoloitsijan Alexander Gullichsenin ja ravintolakoulu Perhon lehtorin, keittiömestari Sampo Kanteleen yhteinen näkemys klassisesta brasseriesta, eli helposti lähestyttävästä ja laadukkaasta hyvän palvelun ravintolasta. Vuonna 1940 valmistuneessa Bensowin talossa sijaitseva Alexanderplats kunnioittaa arkkitehtuurisesti arvokasta perintöään ja sen sisustuksessa ja ruoassa on rakentamisajankohdalle ominaista funktionaalista henkeä.

”Vaikka brasserie tarkoittaa alkujaan panimoa, on se meille myös ravintola, joka sijaitsee keskeisellä paikalla, on aina auki ja tarjoilee pöytään klassikkoannoksia lounaasta iltamyöhäiseen. Helsingistä ei löydy montaa ravintolaa, jossa voisi näin myöhään illallistaa tai missä lapsiperhe pääsee nauttimaan viihtyisän päivällisen myös sunnuntaina. Helposti lähestyttävä, mutta laadukas ja palveleva Alexanderplats vastaa näihin tarpeisiin ja sisältää se brasserie-lupauksen lunastaakseen myös laadukkaan baarin hyvine drinkki- ja olutvalikoimineen”, kertoo ravintoloitsija Alexander Gullichsen ja lisää: ”On erityisen hienoa päästä tekemään uutta ravintolaa Sampo Kanteleen kanssa. Edellinen yhteistyömme ravintola Safka oli aikanaan eräänlainen menestys, joka avasi tietä husmanskostin saapumiselle myös valkoisilla pöytäliinoilla varustettujen ravintoloiden listoille.”

Ravintola Safka palkittiin Vuoden ravintola -tittelillä 1994 ja se saavutti myös Suomen ensimmäinen Michelin Bib Gourmand -maininnan vuonna 1995. Alexander Gullichsen on sittemmin tullut tutuksi myös ravintola Maxillistaan.

”Alexanderplatsin linjaa kuvastaa se, että listaltamme löytyy aina parhaista raaka-aineista valmistettuja eurooppalaisia klassikkoannoksia, jotka tehdään niin kuin ne on alun perin mietitty koettavaksi. Haluamme näin paitsi kunnioittaa perinteistä kokkaustaitoa, myös upeaa funkis-tyylistä Bensowin taloa, johon saimme ravintolamme rakentaa. Funktionalismin sääntöjen mukaan annoksemme suunnitellaan ja valmistetaan niin, että sen osat palvelevat tarkoitustaan, eikä turhia kikkailuja tai krumeluureja tarvita”, kertoo keittiöpäällikkö Sampo Kantele Alexanderplatsin ruokalinjasta ja lisää: ”Käsin leikattu tartar, osterit, kokonainen kananpoika, entrecôte perinteisine tykötarpeineen, kauden kasvikset ja kala ovat esimerkkejä hyvien brasserieiden listoilta kautta maailman. Suomesta listaan voi lisätä kaalikääryleet ja silakat. Voissa ja maussa ei tulla säästelemään, mutta toki seuraamme aikaamme ja huomioimme myös erikoisruokavalioita.”

Klassikoita tyylistä tinkimättä

Alexanderplatsin tila- ja toteutussuunnittelusta vastasi Studio Tero Pennanen. Tilan klassinen ilme kumpuaa aikaa kestäneistä muodoista, joille on tyypillistä selkeys, tyylillinen eheys ja tasapainoinen luonnollisuus. Pohjoismaista modernismia noudattavassa tyylissä on viitteitä 1940-luvun Euroopasta.

”Haimme ilmettä, joka pian tuntuisi siltä, kuin Alexanderplats olisi ollut aina paikallaan. Koska menu on pullollaan klassikoita, ei sisustuksessakaan voinut juosta trendien perässä. Kalustevalinnat ovat ajattomia, kestäviä ja pitkäikäisiä. Aidot ja luonnolliset materiaalit ovat muutenkin tärkeitä, sillä niistä ei synny ympäristölle haitallisia päästöjä”, kertoo sisustusarkkitehti Tero Pennanen.

Ruokasalissa on Ilmari Tapiovaaran Domus- ja Arne Jacobsenin Myran-tuolit. Baarialueella on Maxillista tutut elegantit Minus Tion Audrey-baarijakkarat ja baaritiskin päällä kimaltelevat Alvar Aallon A330S-valaisinklassikot. Koko tilan kattava art deco -tyylinen matto on taiteilija Alvar Gullichsenin suunnittelema. Ravintolasta löytyy myös sinne tehty Alvar Gullichsenin uusi, kolmiulotteinen seinämaalaus.

Hyvän palvelun brasserie

Gullichsen kokee, että ravintola-alalla voi edelleen erottautua alati kovenevassa kilpailussa ruoan, estetiikan, tunnelman ja hyvän sekä mutkattoman palvelun synnyttämän kokonaiselämyksen voimin.

”Erikoisliikkeet vähenevät ydinkeskustojen kivijaloista, mutta palvelukeskeiset ravintolat vaativat sellaista läsnäoloa, jota ei voi netistä ostaa. Vaikka emme haluakaan sitoa Alexanderplatsia mihinkään kirjallisesti noudatettavaan konseptiin, nostan yhdeksi ohjenuoraksemme hyvän ja ihmisläheisen palvelun. Paitsi asiakkaamme, myös me ravintoloitsijat ja henkilökuntamme olemme kaikki yksilöllisiä persoonia, joita yhdistää palvelualalle kuuluva pelisilmä, ystävällisyys ja mutkaton lähestyttävyys”, lupaa Gullichsen.

Alexanderplatsin keittiömestarina aloittaa ravintola Juuressa pitkän uran tehnyt Jukka Nykänen ja ravintolapäällikkönä toimii Nizzasta oppinsa saanut Angelo Dinato, joka siirtyi Alexanderplatsiin ravintola Teatterista.

Brasserie ja pub Alexanderplatsissa on ruokasalin lisäksi laadukas ja viihtyisä baari, jossa on oma ruokalistansa nopeille lounastajille ja pikkunälkään lasillisen seuraksi. Lounaslista vaihtuu muutamia kertoja viikossa ja siltä löytyy aidon brasserien tapaan päivän liha-, kala- ja kasvisannoksen lisäksi myös klassikkoannos. Sisällä asiakaspaikkoja on noin 100, joista puolet baarin puolella. Terassilla on lisäksi 35 asiakaspaikkaa.

Brasserie ja pub Alexanderplats, Eteläesplanadi 22, Helsinki.

Avoinna ma-ke 11-01, to-pe 11-02, la 13-02, su 13-22. Viimeiset ruokatilaukset arkisin ja lauantaisin kello 24, sunnuntaisin kello 21.

www.alexanderplats.fi IG: @brasserie_alexanderplats #alexanderplats

Kuvat Pekka Mustonen: https://tinyurl.com/alexanderplats

Alexander Gullichsen, +358 45 670 9801, info@alexanderplats.fi

Brasserie ja pub Alexanderplats. Kuva: Pekka Mustonen
Baaritiskin päällä kimaltelevat Alvar Aallon A330S-valaisinklassikot. Kuva: Pekka Mustonen
Brasserie ja pub Alexanderplats. Kuva: Pekka Mustonen
Ruokasalissa on Ilmari Tapiovaaran Domus-tuolit ja koko tilan kattava art deco -tyylinen matto on taiteilija Alvar Gullichsenin suunnittelema. Kuva: Pekka Mustonen
Alexanderplatsissa on Alvar Gullichsenin uusi, kolmiulotteinen seinämaalaus.
Haukikvenellit.Kuva: Rodolfo Rubio
Kaalikääryleet. Kuva: Rodolfo Rubio
Tartar Kuva: Rodolfo Rubio
Alexanderplatsin tila- ja toteutussuunnittelusta vastasi Studio Tero Pennanen. Pohjoismaista modernismia noudattavassa tyylissä on viitteitä 1940-luvun Euroopasta.
Sampo Kantele ja Alexander Gullichsen avasivat Helsingin Bensowin taloon Alexanderplats-ravintolan. Kuva: Pekka Mustonen
Sampo Kantele, Alexander Gullichsen.  Kuva: Pekka Mustonen
Sampo Kantele, Alexander Gullichsen. Kuva: Pekka Mustonen
Alexanderplatsin tila- ja toteutussuunnittelusta vastasi Studio Tero Pennanen. Kuva: Pekka Mustonen

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.