Ravintola Kappelin talvessa tarjoillaan taidetta ja blinejä

Venäläisen ylimystön mukanaan tuoma blinien nauttimisen perinne ajoittuu samaan aikaan kuin suomalaisen taiteen kulta-aika. Taiteilijavieraiden myötä helsinkiläisravintola Kappeliin syntyi pysyvä taidenäyttely kuin itsestään. Kappelin suosittu blinipaletti klassisine lisukkeineen sopii hyvin taideteosten seuraan. Kappelin bliniviikkoja vietetään 8.1.2020 alkaen.

Ravintola Kappeli, blinipaletti 2020

Nauttivatko blineistä aikanaan, 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa, myös ravintolan kanta-asiakkaat, kuvataiteilijat Albert Edelfelt, Oscar Kleineh, Hjalmar Munsterhjelm ja monet muut, vaikea sanoa. Mutta talvi-iltoina taiteilijoilla oli tapana kokoontua Kappelin seinien suojaan, tuttuun pöytään, ystävien keskelle. Kanta-asiakkaiden maalaamia töitä päätyi Kappelin seinillekin. Kappelin keittiössä asuvaa Pyhää Gambrinusta bliniviikot hymyilyttävät. Albert Edelfeltin Kappelille maalaama oluenpanijoiden ja -juojien suojelupyhimys nauttisi mieluusti oluensa kanssa voita tirisevän blinin.

Kappelin talven 2020 bliniviikoilla tarjoillaan rapeiksi paistettuja blinejä valinnaisin lisukkein; sienisalaatilla, siianmädillä tai hienostuneimmin Carelian Caviarin kaviaarilla ja lasillisella samppanjaa. ”Suosituin annoksemme on blinipaletti, johon kuuluu useita lisukkeita. Blini on herkullinen ruoka sellaisenaan, ja tämä annos riittää hyvin kokonaiseksi ateriaksi”, ravintolanjohtaja Santeri Uusitalo kertoo.

Tarjolla on myös kolmen ruokalajin blinimenu, jonka alkuun nautitaan kuohkeaa hummeri-rapukeittoa. Juomaksi blineille suositellaan Kappelista proseccoa, samppanjaa tai alsacelaista rieslingiä. ”Olut on tietysti aina raikas valinta blinin rasvaisuutta tasoittamaan, tänä vuonna suositusoluemme on virolaisen Põhjala Breweryn Uus Maailm IPA-olut”, Uusitalo kertoo.

Blinejä ja taidetta on tarjolla myös toisessa helsinkiläisessä klassikkoravintolassa, 122-vuotiaassa Salvessa Helsingin Hietalahdessa.

Kappelin bliniviikot 8.1.-28.3.2020, Salven bliniviikot 1.1.-31.3.2020.

Kappelin Blinipaletti S-Etukortilla 29,90 e, norm. 33,90 e. Blinimenu 55 e / 62 e , blini alkuruokana alkaen 15 e. Salven bliniannos, alkaen 12,70 e, blini kolmella lisukkeella 31,20 e (S-Etukortilla), norm. 36,70 e.

Katso kaikki blinimenut ja tee pöytävaraus osoitteessa: www.raflaamo.fi/fi/blinit

Lisätietoja: Santeri Uusitalo, ravintolanjohtaja, Ravintola Kappeli, puh. 010 766 3881, santeri.uusitalo@sok.fi

Ravintola Kappeli, blinipaletti 2020

Reilusti yli 100 tonnia vähemmän muovia vuodessa – S-ruokakauppojen pakkausuudistukset tähtäävät kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön21.7.2020 08:07:00 EESTTiedote

Yhdessä hedelmärasiassa käytetyn muovin määrä voi vaikuttaa pieneltä asialta, mutta kun volyymit ovat suuria, on pienilläkin muutoksilla suuri merkitys. Viinirypälerasioiden kansien vaihtaminen ohuisiin muovikalvoihin säästää yli miljoonan muovikassin verran muovia vuodessa. Kotimaista-merkin jauhelihapakkauksen vaihtaminen ohuempaan muoviin säästää vuodessa lähes 80 tonnia muovia. S-ryhmä kehittää jatkuvasti pakkauksiaan yhä vastuullisemmiksi yhdessä tavarantoimittajien kanssa.

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.