Ravintola Salve uudistui. Merimieshenkisessä kortteliravintolassa viihdytään porukalla ja usein.

Merimiesten kantapaikkana Helsingin Hietalahdenrannassa 125 vuotta sitten avautunut ravintola Salve raikasti sisustustaan ja ruokalistaansa. Uskollisen kanta-asiakaskunnan omaava ravintola keräsi myös asiakkaiden toiveita uudistuksen alla. Isot pyöreät pöydät, käsinojalliset tuolit, merimiesravintolan sielu sekä ruokalistalta silakat, lihapullat, lohikeitto ja wieninleike haluttiin säilyttää. Uudistettu ravintola on nyt auki.

Ravintola Salve, purjelaivojen pienoismalleja

Pyöreiden pöytien kuppikuntia ja perhejuhlia

”Salvessa käy paljon ryhmiä; perheitä monessa polvessa, kanta-asiakkaita, kaveriporukoita, turisteja – jopa lounaille tullaan nykyään isommalla kokoonpanolla. Uudistuksen myötä saamme ryhmiteltyä pöytiä helposti eri tarpeisiin, niin arkeen kuin juhlaan. Ja suositut pyöreät pöytämme jäivät paikoilleen”, kertoo Salven ravintolapäällikkö Sirpa Mäkelä.

Raikastunut sisustus tarjoilee rauhoittavan harmaan eri sävyjä, graffitia ja messinkiä. Merimiesten Salveen vuosikymmenten varrella tuomat esineet laivojen pienoismalleista valokuviin on ryhmitelty kauniisti esille. Taideseinä on tallella ja saa jatkossakin kuukausittain vaihtuvan teoksen.

Salven menu, snapsilauta ja merimieshenkinen drinkkilista

Uudistuksen yhteydessä myös Salven ruokalistaa päivitettiin; klassikkoravintolalle sopivan maltillisesti. Salven nimikkomenulle on koottu talon kalaisimmat palat: kalalautanen ja Salven silakat, jälkiruokanaan omenapaistosta. Mutkattomia alkuruokia on listalle kerätty useita ja sen annokset, kuten Salve Skagen, toimivat hyvin myös pienempään nälkään. Jatkossa useita annoksia voi asiakkaiden toiveesta tilata puolikkainakin. Ja ne talon suosikkiannokset lohikeitosta lihapulliin ovat tarjolla edelleen.

Merimieshistorian omaavassa ravintolassa ei juomakulttuuriakaan ole unohdettu. Nyt dinnerin oheen voi tilata neljän maun snapsilaudan. Drinkkilista taas tarjoilee häivähdyksiä merimieselämästä. Juhlahetkiin sopivia laadukkaita viinejä on lisätty valikoimaan.

Ravintola Salve on toiminut Helsingin Hietalahdenrannassa yhtäjaksoisesti vuodesta 1897. Merimiesravintolana aloittanut kortteliravintola viehättää niin lähialueen asukkaita, taiteilijoita, kirjailijoita, merenkulkijoita kuin matkailijoita. Silakoita tullaan syömään maailman meriltä asti ja niitä paistetaan vuosittain jopa 100 000. Ravintolaa operoi osuuskauppa HOK-Elanto.

Ravintola Salve, Hietalahdenranta 5, Helsinki. Avoinna joka päivä lounaasta myöhään iltaan. Instagram ja Facebook: @ravintolasalve

Ravintola Salve. Hietalahdenrannassa vuodesta 1897.

Salve aloitti toimintansa Helsingin Hietalahdenrannassa vuonna 1897 eräänlaisena kioskina, jonka luukusta myytiin ruokaa ja tupakkaa merimiehille. Katuruoka ei tuolloin ollut karnevaalia vaan kansan arkea.

Vuonna 1927 paikalle valmistui kivitalo, johon Salvekin sitten asettui elämään tyypillistä merimieskapakan elämää. Salven sielu onkin syntynyt viereisen Hietalahden telakan taukoamattomasta työstä ja merimiehen kaipuusta kotisatamaan. Satamaan, jossa morsian merenkulkijaa jo kärsimättömästi odotti.

Merimieskapakkana Salven historia jatkui aina 1970-luvulle saakka, kunnes se alkoi muuntautua taiteilijoiden ja toimittajien suosimaksi tapaamispaikaksi. Luontaisista syistä, kun merimiesten maissaoloaika työvuorolistojen muututtua lyheni.

Vuonna 2016 Salve muutti pienoisen kohunkin saattelemana nykyiseen sijaintiinsa osoitteessa Hietalahdenranta 5. Kanta-asiakkaat olivat mukana muuttamassa Salven esineistöä rannan toiselle puolelle.

Uuteen Salveen rakennettiin Galleria Ortonin kanssa yhteistyössä taideseinä, jossa on esillä Salven asiakaskuntaan kuuluneiden nykyisten ja edesmenneiden taiteilijoiden, kuten taidemaalari Olavi Pajulahden ja kuvanveistäjä Kain Tapperin, töitä. Osa taideseinän töistä vaihtuu kuukausittain.

Vuonna 1990 osuuskauppa HOK-Elanto osti Salven.

Omaleimaisuutensa vuoksi ravintola Salvesta on muodostunut suosittu ruoka- ja seurusteluravintola, jossa rentoudutaan ja vietetään elämän pieniä ja isoja juhlia.

Lisätietoja: Sirpa Mäkelä, ravintolapäällikkö, Ravintola Salve, sirpa.a.makela@sok.fi,

Ravintola Salve, purjelaivojen pienoismalleja
Ravintola Salve
Ravintola Salven taideseinää
Ravintola Salve Helsingin Hietalahdenrannassa
Salven kuuluisat silakat

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 650 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa ja meillä työskentelee noin 6 500 hok-elantolaista.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikenneasemia ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 360.

Kohta kuumenevat blinipannut, talven odotettu ruokasesonki käynnistyy helsinkiläisravintoloissa 10. tammikuuta3.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Ruokavuosi käynnistyy perinteisesti talven klassikkoherkuilla; valurautapannuissa paistetuilla blineillä. Helsinkiläisravintoloissa Kappeli, Salve, Vltava ja Zetor blinejä nautitaan 10. tammikuuta 2023 alkaen. Lisukevalikoima siianmäteineen ja sienisalaatteineen koostuu asiakkaiden suosikeista, erikoisuutena esiin nousee tsekkiläisravintola Vltavan tarjoilema villisikamousse. Pöytävarauksia blini-illallisille aletaan ravintoloiden mukaan tehdä heti vuoden alusta.