Ravintoloiden avautumisen rajoittaminen vie alan entistä syvempään ahdinkoon

Ravintolat saavat avata ovensa kesäkuun alussa tietyin rajoituksin. On esimerkiksi väläytetty, että ravintoloiden asiakasmääriä ja anniskeluaikoja rajoitetaan. Liian tiukat rajoitukset aiheuttaisivat ravintolayrityksille enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ravintola-ala on kärsinyt tuen puuttumisesta ja epätietoisuudesta huhtikuun alusta asti, jolloin hallitus määräsi ravintolat suljettaviksi. Ravintolat saavat vihdoin avata ovensa kesäkuun alussa, kun kokoontumisrajoituksia höllennetään.

-Ravintoloiden avautuminen ei saa kuitenkaan aiheuttaa alalle nykyistäkin syvempää kriisiä. Liiketoiminta ei voi mitenkään kannattaa, jos esimerkiksi asiakasmäärän kapasiteetista saa käyttää vain puolta. Kiinteät kustannukset eivät kuitenkaan puolitu, muistuttaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Lisäksi anniskeluaikojen mahdollinen tiukentaminen haittaisi ravintolayrityksiä ja -asiakkaita enemmän kuin hyödyttäisi.

-Alkoholin anniskelun lopettaminen iltayhdeksältä olisi keinotekoista. Anniskelun pitää jatkua ainakin kello 23.00 asti, sillä muuten juominen siirtyy julkisille paikoille tai jatkuu kotioloissa. Alkoholia käytetään yhä kohtuullisemmin ja vastuullisemmin, mutta jos sitä halutaan kontrolloida, helpointa se on ravintoloissa.

Ravintola-alan tuesta päätettävä ja selkeät ohjeet annettava välittömästi

Hallitus esitteli ravintola-alan tukipakettiaan eduskunnalle viime viikolla. Sitä on pidetty riittämättömänä ja ehtojen määräytymistä epäoikeudenmukaisena. Hallitus viilaakin esitystään tällä viikolla.

-Ravintolat ovat roikkuneet löysässä hirressä ja eläneet epätietoisuudessa kohta kaksi kuukautta. Tukipaketista olisi pitänyt päättää jo paljon aiemmin, kuten on tehty muissa Pohjoismaissa. Päätöksiä on nyt tehtävä ripeästi ja niiden pitää olla selkeitä, Pakarinen vaatii.

Jos rajoitukset määrätään liian tiukoiksi eikä tukea anneta riittävästi, ravintola-alan yrityksen ajautuvat konkurssiin ilman omaa syytään. Ravintola-alan yritykset työllistävät suoraan noin 81 000 työntekijää ja välillisesti 36 000. Ne maksavat arvonlisä-, alkoholi- ja palkkaveroja noin 1,5 miljardia vuodessa.

-Korona-aikana turvallisuudesta ja terveydestä on tietenkin pidettävä huolta, minkä suomalaiset kyllä ymmärtävät. Ravintolayrittäjiin ja -asiakkaisiin on uskallettava luottaa, Pakarinen vaatii.

Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto riikka.pakarinen@panimoliitto.fi, p. 040 5800 833