Reilu kauppa on sertifiointijärjestelmien vertailussa ykkönen
Finnwatchin tällä viikolla julkaisemassa raportissa nousee esille Reilun kaupan edelläkävijyys. Vertailun ainoana sertifiointijärjestelmänä Reilu kauppa on käynnistänyt oman ihmisoikeuksia koskevan huolellisuusvelvoiteprosessinsa. Oikeudenhaltijoiden omistajuus ja ammattiliittojen vahva osallisuus tekevät järjestelmästä erityisen.

Vastuullisuustyö ei tule valmiiksi
Reilu kauppa on arvioinnin ainoa järjestelmä, joka on aloittanut omaa järjestelmäänsä koskevan huolellisuusvelvoiteprosessin. YK:n periaatteiden noudattaminen tarkoittaa omien ihmisoikeus- ja ympäristövaikutusten tunnistamista ja työtä negatiivisten vaikutusten ehkäisemiseksi.
“Huolellisuusvelvoitetta edellytetään yrityksiltä, joten on luonnollista, että myös Reilun kaupan oma toiminta on linjassa vaatimusten kanssa”, kommentoi Reilun kaupan kansainvälisen ihmisoikeustyön päällikkö Tytti Nahi.
Myös pitkäjänteinen kehittäminen ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettityössä näkyy Reilun kaupan sijoituksessa.
Ilmastonmuutoksen vaikutukset osuvat pienviljelijöihin kovaa ja ilmastonmuutoksen hillitsemisen lisäksi Reilu kauppa työskentelee ilmastonmuutokseen sopeutumisen parissa. Siinäkin lähdetään viljelijöiden tarpeista, sillä Reilun kaupan hiilikrediittejä myymällä voi ansaita lisätuloja. Hiilikrediittejä ostavilta yrityksiltä puolestaan edellytetään päästölaskelmaa ja suunnitelmaa päästöjen vähentämiseksi.
“On tärkeää huolehtia, että ilmastonmuutoksen riskit ja kustannukset eivät kaadu viljelijöiden niskaan”, Nahi muistuttaa.
Kehitystyössä oikeudenhaltijat tulevat ensin
Eniten kehitettävää kaikilla järjestelmillä oli niiden yhteensopivuudessa YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevien ohjaavien periaatteiden kanssa.
Finnwatchilta saatu kritiikki otetaan Reilussa kaupassa vakavasti. Reilu kauppa edellyttää tuottajaorganisaatioita jakamaan auditointien tulokset työntekijöille, mutta tulokset eivät ole toistaiseksi julkisia.
“Läpinäkyvyyden lisäämisen pitää tapahtua niin, ettei siitä koidu oikeudenhaltijoille haittaa. Kuluttajien ja yritysten kiinnostus vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen on lisääntynyt, mutta valitettavasti yhä edelleen osa yrityksistä kaikkoaa, heti kun ongelmia ilmenee”, Nahi kuvailee.
Vuonna 2016 tehdyssä arvioinnissa Reilu kauppa oli ylivoimaisemmin kärkipaikalla, nyt lähes kaikki arvioinnin kohteena niin nyt kuin vuonna 2016 olleet valvontajärjestelmät olivat kehittäneet toimintaansa. Erityisen edistysloikan teki vertailun toiseksi parhaat pisteet saanut Rainforest Alliance, joka on lisännyt järjestelmäänsä Reilun kaupan takuuhintaa ja lisää muistuttavia elementtejä.
Vastuullisen puuvillan kysyntä on kasvanut
Erillisenä tapaustutkimuksena Finnwatch tarkasteli puuvillasertifiointeja, koska vastuullisuussertifioidun puuvillan kysyntä on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Samanaikaisesti vastuullisen puuvillan markkinat ovat olleet myös vakavissa ongelmissa viime vuosina niin Kiinan kuin Intian markkinoilla esiintyneiden ihmisoikeus- ja ympäristöongelmien vuoksi. Reilu kauppa erottautuu vertailussa muun muassa sillä, että se ei sertifioi lainkaan Kiinassa tuotettua puuvillaa.
”Reilu kauppa on paitsi monelle kuluttajalle tuttu ja luotettu merkki, myös kunnianhimoinen ja kriittinen kumppani yritysten vastuullisuustyöhön,” Nahi summaa raportin tulokset.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena KummuViestintä- ja markkinointipäällikkö
Puh:050 569 1836leena.kummu@fairtrade.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Suomessa myydyistä ruusuista 86 prosenttia on reilusti tuotettuja18.5.2022 14:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ostivat vuoden 2021 aikana lähes 50 miljoonaa Reilun kaupan ruusua. Tullitilastojen mukaan se on 86 % tuontiruusujen markkinaosuudesta. Reilu kauppa ry:n vuosiraportti 2021 kertoo kukkien ja puuvillan olleen viime vuoden myynnin piristäjiä. Puuvillan käyttö lisääntyi erityisesti työvaatepuolella.
Globaalit suuryritykset mukana Reilun kaupan käynnistämissä kehityshankkeissa28.4.2022 15:10:32 EEST | Tiedote
Reilu kauppa aloittaa uuden 15 kehityshanketta kattavan ohjelman Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ohjelmatyön tavoitteena on vahvistaa ihmisoikeuksien toteutumista Reilun kaupan tiloilla. Ulkoministeriön valtionavustuksen lisäksi hankkeita rahoittavat merkittävät yritykset kuten Alko, Mars, Lidl ja Ben & Jerry’s.
Teetkö pääsiäisenä reiluja valintoja?6.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ostavat miljoonia suklaamunia vuosittain, mutta herkun sisältä ei löydy pelkästään mukavia yllätyksiä. Kaakao on yksi maailman uhanalaisimmista raaka-aineista, sitä uhkaavat lapsityövoima, metsäkato ja ilmastonmuutos. Reilu kauppa on löytänyt kaakaon tukalaan tilanteeseen ratkaisuja.
Reilun kaupan tiloilla tehdään tasa-arvotekoja7.3.2022 10:50:50 EET | Tiedote
Tasa-arvo on olennainen osa Reilun kaupan kriteeristöä ja yksi keskeisimmistä arvoista. Naisten aseman vahvistamiseen on löydetty hyviä toimintatapoja viljelytiloilla ja osuuskunnissa, mutta siihen vaikutetaan myös Reilu kauppa ry:n kehitysyhteistyöhankkeilla.
Vastuullisuus kiinnostaa, mutta ei päädy aina teoiksi1.2.2022 10:17:48 EET | Tiedote
Joulukuussa 2021 tehty tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat kiinnostuneita tuotteiden vastuullisuudesta ja alkuperästä, mutta vastuullisuuden vaikutus ostopäätökseen jakaa kansaa. Reilun kaupan merkki pitää selvän kärkipaikkansa tunnetuimpana vastuullisuusmerkkinä. Reilun kaupan tuotteita säännöllisesti ostavien joukko on myös kasvussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme