Reilu kauppa suosittelee kouluille kestävämpiä tilaustuotteita

Reilun kaupan puuvillasta valmistettujen tekstiilituotteiden valikoima Suomessa on monipuolistunut. Tarjolla on ympäristö ja ihmisoikeudet huomioiden valmistettuja vaihtoehtoja esimerkiksi koulujen ja harrastusporukoiden nimikoiduiksi huppareiksi ja kangaskasseiksi.

Vastuuton puuvillan viljely aiheuttaa mm. maaperän köyhtymistä, vesivarojen ehtymistä, saastumista, köyhyyttä ja lapsityötä.

– Näitä haittoja voi tehokkaasti vähentää valitsemalla kierrätysmateriaaleista tai Reilun kaupan puuvillasta valmistettuja tuotteita. Siksi kannustamme asettamaan ostoille tiukat vastuullisuuskriteerit ja syynäämään tekstiilien materiaalitiedot tarkkaan ennen tilauksen tekemistä, sanoo Reilun kaupan vastuullisuuspäällikkö Josetta Nousjoki.

Reilun kaupan viljelyllä on useiden tutkimusten mukaan myönteisiä vaikutuksia sekä ihmisiin että luontoon.Intiassa Reilu kauppa on nostanut puuvillan viljelijöiden tuloja, vähentänyt lapsityövoiman hyväksikäyttöä ja hillinnyt ympäristöhaittoja. Reilun kaupan kriteerien mukaisen viljelyn negatiiviset sosiaaliset vaikutukset ovat tutkitusti jopa 97 % pienemmät tavalliseen viljelyyn verrattuna.

Viljelijät saavat myymästään puuvillasta aina vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisänMustalla pohjalla oleva Fairtrade-logo varmistaa myös sen, että puuvillan viljelyssä ei ole käytetty pakkotyötä. Reilu kauppa ei sertifioi Kiinassa tuotettua puuvillaa.

Vastuullinen valinta on tärkeä viesti koululaisille ja opiskelijoille

Valitsemalla Reilun kaupan puuvillasta valmistetun tuotteen, koulu viestii olevansa vastuullinen ja tiedostava toimija. Samalla se antaa mahdollisuuden keskustella lasten ja nuorten kanssa vastuullisesta kuluttamisesta, pikamuodin ongelmista ja vaatteiden alkuperästä.

Suomessa reilumpia huppareita, t-paitoja ja kangaskasseja omilla painatuksilla löytyy mm. GC Sportswearin CottoVer-valikoimasta sekä Innoflamen Neutral-tekstiileistä.

Lisätietoa Reilun kaupan puuvillasta:

* Jatta Makkula, oppilaitos- ja työpaikkayhteistyö, puh. 041 317 8887, jatta.makkula@fairtrade.fi
* Juha Tanskanen, myynti, puh. 040 549 4521, juha.tanskanen@fairtrade.fi
* Josetta Nousjoki, vastuullisuuspäällikkö, puh. 040 5774773, josetta.nousjoki@fairtrade.fi

Uusi Suomen ennätys: kaikkien aikojen suurin määrä osallistujia Reilun kaupan kahvitauolla9.5.2019 20:38:17 EEST | Tiedote

Tervetuloa Reilun kaupan messuille 27.3.2019 klo 10-16!11.2.2019 10:14:56 EET | Kutsu