Reilun kaupan banaanien markkinaosuus nousemassa yli 20 prosentin

Lidl arvioi tuplaavansa Reilun kaupan banaanien myyntimäärän Suomessa. Arvion toteutuminen nostaa Reilun kaupan banaanien markkinaosuuden noin 10 prosentista yli 20 prosenttiin.
- Banaanin osuus kaikkien hedelmien ja vihannesten myynnistä on Suomessa peräti 10 prosenttia, joten Reilun kaupan banaanin markkinaosuuden tuplaantuminen olisi huomattava muutos. Lidl Suomen sataprosenttisesta valikoimapäätöksestä on siis tulossa yksi merkittävimmistä uusista Reilun kaupan avauksista Suomessa, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Suomalaiset ostavat vuosittain noin 113 miljoonaa kiloa banaaneja. Reilun kaupan banaaneja Suomessa on myyty vuodesta 2001 lähtien. Vuonna 2017 Reilun kaupan banaaneja myytiin yhteensä lähes 12 miljoonaa kiloa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Sivonentoiminnanjohtaja
Puh:044 3569369janne.sivonen@reilukauppa.fiSanna Räsänentiedottaja
Puh:050 5220205sanna.rasanen@reilukauppa.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 67 maassa ja myydään yli 145 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Kahvin hinnannousu muuttanut markkinoita - sertifioidun ja muun kahvin hintaero nyt pienempi kuin koskaan15.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kahvin viljelyyn soveltuvan peltoalan arvioidaan puolittuvan mutta kulutuksen jopa tuplaantuvan vuoteen 2050 mennessä. Kahvi maksaa 45,54 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Sekään ei turvaa tulevaisuuden tuotantoa, elleivät kahvinviljelijät saa suurempaa osuutta tuloista ja mahdollisuutta kehittää tuotantotapojaan muuttuviin ilmasto-oloihin.
Yritysvastuudirektiivin heikentäminen uhkaa miljoonien pienviljelijöiden toimeentuloa26.2.2025 17:50:54 EET | Tiedote
Komission esitys vesittäisi yritysvastuudirektiivin. Ilman toimitusketjun kattavaa huolellisuusvelvoitetta laki jäisi tehottomaksi eikä hyödyttäisi ihmisiä tuotantoketjujen alkupäässä. Reilu kauppa kehottaa EU:ta säilyttämään alkuperäisen direktiivin.
Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista19.2.2025 07:46:28 EET | Tiedote
Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.
Kestävän liiketoiminnan konkari Maria Sangder Reilu kauppa ry:n puheenjohtajaksi23.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote
”Yrityksillä on tahtoa kestävään toimintaan – ja Reilulla kaupalla on erinomaiset ratkaisut muutoksen toteuttamiseen”, sanoo järjestön puheenjohtajana aloittanut Maria Sangder.
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme