Reilun kaupan tuotteiden myynnin vahva kasvu on merkki kansalaisaktivismista

Vuonna 2017 Reilun kaupan tuotteita myytiin Suomessa 23 prosenttia edellisvuotta enemmän. Reilun kaupan tuotteita ostettiin yhteensä 233,5 miljoonalla eurolla.

- Kyse on sekä kuluttajakysynnän vahvasta kasvusta että yritysten entistä suuremmasta panostuksesta Reilun kaupan tuotteiden valmistukseen ja myyntiin. Kuluttajat näkevät Reilun kaupan yhtenä kansalaisaktivismin muotona, mahdollisuutena vaikuttaa. Kuluttajavalinnat ovat keino viestiä omia arvojaan niin yrityksille kuin päättäjillekin. Yritykset ovat reagoineet tähän kasvattamalla vastuullisesti tuotettujen raaka-aineiden hankintoja, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

Suosikkituotteista Reilun kaupan versiot

Suomalaiset ostivat viime vuonna 1,56 miljoonaa kiloa Reilun kaupan kahvia. Määrä on 37 prosenttia edellisvuotta korkeampi ja nosti Reilun kaupan kahvin markkinaosuuden kahteen prosenttiin.

- Näin vahvan kasvun selittää useamman yrityksen vahva panostus. Paulig toi markkinoille Reilun kaupan kahvipavuista valmistetun Juhla Mokan, Meira Reilun Kulta Katriinan ja lisäksi Arvid Nordquistin ja Löfbergsin reiluilla kahveilla oli erinomainen vuosi. Vaikka Suomessa on myynnissä yli sata erilaista Reilun kaupan kahvia, nimenomaan tuttujen merkkien reilut kahvit ovat löytäneet tiensä asiakkaiden ostoskoreihin, Sivonen jatkaa.

Reilut banaanit ja ruusut ovat vakiinnuttaneet asemansa

Reilun kaupan banaaneja ostettiin viime vuonna 11,8 miljoonaa kiloa, joka on yhdeksän prosenttia edellisvuotta enemmän. Kyse on noin kymmenen prosentin markkinaosuudesta eli suomalaisille hyvin tutuksi tulleesta tuotteesta.

Suomalaiset ostivat viime vuonna yli 50 miljoonaa vartta Reilun kaupan kukkia, joka on 36 prosenttia edellisvuotta enemmän. Markettiruusuista peräti 40 prosenttia on nyt Reilun kaupan ruusuja. Vuonna 2017 S-ryhmä päätti vaihtaa kaikki ruusunsa Reilun kaupan ruusuiksi ja nyt Reilun kaupan kukat ovat vakiintuneet kolmen suurimman kaupparyhmän valikoimiin.

_____________________________________________________

Reilun kaupan kahvi

- Reilu kauppa sai alkunsa kahvista ja kahvi on edelleen Reilun kaupan suurin tuote.
- Reilun kaupan kahvia viljelee yli 800 000 pienviljelijää Latinalaisessa Amerikassa, Karibian alueella, Afrikassa ja Aasiassa.
- Pienviljelijät saavat myymästään kahvista vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisän koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin.
- Kahvitilojen tulee noudattaa tiukkoja ympäristökriteereitä.
- Reilun kaupan kahvi tuli Suomessa myyntiin vuonna 1999.
- Suomessa on myynnissä yli 100 erilaista Reilun kaupan kahvia.
- Vuonna 2017 suomalaiset ostivat 1,56 miljoonaa kiloa Reilun kaupan kahvia. Se on kaksi prosenttia kaikesta Suomessa myydystä kahvista.

Nicaragualainen Reilun kaupan kahvinviljelijä Marlene Romero Lopez, kuva: Sean Hawkey

Uusi Suomen ennätys: kaikkien aikojen suurin määrä osallistujia Reilun kaupan kahvitauolla9.5.2019 20:38:17 EESTTiedote