Rekki avaa Sokokselle osaston ja Prismoihin droppipisteet – ”Second hand pitää tuoda asiakkaan luokse”

Tamperelainen merkkivaatteiden second hand -edelläkävijä Rekki ja Pirkanmaan Osuuskauppa aloittavat yhteistyön. Entuudestaan verkkokauppana tunnettu toimija avaa toukokuun lopulla Sokokselle oman osaston, josta voi ostaa ja jonne voi viedä myytäväksi laadukkaita second hand -vaatteita ja -asusteita. Lisäksi Pirkkalan ja Kalevan Prismoihin tulee Rekin droppi- eli vastaanottopisteet, joihin asiakas voi viedä myyntiin tarkoitettuja vaatteita.

Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen haluaa murtaa second handiin usein liitettyjä nuhjuisia ennakkoasenteita. Kuva: Rekki

Kalevan ja Pirkkalan droppipisteet toimivat itsepalveluperiaatteella, eli asiakas rekisteröi myytävät tuotteet ensin Rekin verkkosivuilla ja vie ne sen jälkeen droppipisteeseen. Droppipisteeltä vaatteet lähtevät Rekille kuntotarkastukseen ja hinnoitteluun. Jokainen Rekissä myytävä vaate on läpäissyt tarkat laatukriteerit: se on puhdas, ehjä, nykymuodin mukainen brändituote.

Sokoksen Rekki-osastolle kaavaillaan noin 300–400 tuotteen valikoimaa. Second handin tuominen shop-in-shop-tyylisesti perinteiseen tavaratalomiljööseen on kansainvälisesti tuore ilmiö.

– Asiakkaamme ovat jo jonkin aikaa toivoneet pop-upia, jossa pääsisi paikan päällä hypistelemään ja testailemaan vaatteita. Pohdimme pitkään sopivaa kumppania ja palvelumallia, jonka jälkeen otimme yhteyttä Pirkanmaan Osuuskauppaan. POK on meille ihanteellinen kumppani alueellisen vaikuttavuutensa ja tekemänsä vastuullisuustyön myötä. Tunnistimme tässä yhteistuumin valtavan potentiaalin, ja sen jälkeen asiat lähtivät nopeasti liikkeelle. Tuntuu hienolta ottaa uusi jännittävä askel kivijalkamyynnin puolelle, Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen iloitsee.

– Toivotamme Rekin lämpimästi tervetulleeksi Sokokselle. Valikoimamme kattaa jo ennestään kotimaisten ja kansainvälisten huippubrändien rinnalla pirkanmaalaisten nuorien suunnittelijoiden merkkejä. Uusi second hand -osasto täydentää tätä kokonaisuutta hienolla, ennennäkemättömällä tavalla. Esimerkiksi Sokokselta hankittu laatuvaate voi nyt saada vielä useita lisävuosia, kun se pääsee Rekin kautta jonkun muun käytettäväksi, naisten pukeutumisen myyntipäällikkö Tuula Markkula Sokokselta kiteyttää.

Hyvä kiertämään ennakkoluuloja rikkoen

Rekki sai alkunsa vuonna 2015, kun Bertta pohti kollegansa Tero Ylösen kanssa kaupan alan tulevaisuutta: Suomesta puuttui palvelu, jonka avulla käytettyjen ja hyvin pidettyjen merkkivaatteiden myynti ja ostaminen olisi helppoa. Uusi palvelu sai jo testivaiheessa suuren suosion, ja tänä päivänä Rekki työllistää 18 henkilöä Suomessa ja Virossa. Viime vuonna yritys haki onnistuneesti joukkorahoitusta kansainvälistymiseen ja tavoittelee nyt Euroopan markkinajohtajuutta.

– Vaatteiden tuotanto on maailmassa tuplaantunut viimeisen 15 vuoden aikana ja samalla niiden käyttöikä on lyhentynyt. Tutkimusten mukaan osaa vaatteista saatetaan käyttää ainoastaan seitsemästä kymmeneen kertaa, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajien kaappeihin jää ennätysmäärä käyttämättömiä vaatteita. Jopa kolmasosaa suomalaisten omistamista vaatteista ei ole käytetty yli vuoteen. Rekin missio on rikkoa käytettyihin vaatteisiin liitettyjä nuhjuisia ennakkoluuloja ja tehdä second hand -ostokokemuksesta yhtä laadukasta, inspiroivaa ja tyylikästä kuin se uusien tuotteiden kohdalla on, Bertta linjaa.

Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkisen on helppo yhtyä Bertan sanoihin. Kiertotalous on yksi S-ryhmän vastuullisuusohjelman pääteemoista.

– Tuotteiden elinkaaren pidentäminen on tällä hetkellä merkityksellisempää kuin koskaan aiemmin. Arvopohjainen kuluttaminen korostuu, ja meillä on isona toimijana tärkeä rooli ja vastuu auttaa asiakkaitamme tekemään kestäviä valintoja. Yhteistyö Rekin kanssa on tästä upea esimerkki: kun second hand -palvelu tuodaan lähelle asiakkaan arkea, tässä tapauksessa ruokakauppa- ja tavaratalokäynnin yhteyteen, kynnys sen hyödyntämiseen madaltuu.

Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, puh. 010 767 2527, mia.k.hakkinen@sok.fi

Rekin perustajajäsen, toimitusjohtaja Bertta Häkkinen, 044 362 8787, bertta.hakkinen@rekki.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Rekki on vuonna 2015 perustettu verkkokauppa laadukkaiden second hand -tuotteiden ostajille ja myyjille. Rekki tarjoaa ekologisesti kestävän tavan shoppailla ja helpon tavan laittaa kiertoon itselle tarpeettomaksi käyneet vaatteet. Rekin missiona on pidentää vaatteiden elinkaarta, jotta maailma olisi elinkelpoinen vielä tulevaisuudessakin. Yrityksellä on varasto Nokian Nansotalossa ja se työllistää yhteensä 18 henkeä.

Bertta Häkkinen. Kuva: Rekki
Kuva: Rekki
Kuva: Rekki

Hämeenkyröläisille nousee toinen S-market Tippavaaraan – ja höysteitä riittää24.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua11.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Eurolla ruokaostokset ovelle kuusi kertaa päivässä – Tampellan Sale testaa uutta kotiinkuljetuspalvelua5.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Tampereen Sokos uudistuu täysin – taikasauvaa näytetään osastoille, ravintoloille ja ruokakaupalle29.10.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Keskustorin uusi karaokeravintola Las Palmas tuo helpotuksen kaukokaipuuseen8.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.