Rekordår för luciainsamlingen - Tack för ditt stöd och ditt bidrag

Luciainsamlingen 2017 inbringade 164 000 euro, vilket är mer än någonsin tidigare. De insamlade medlen går till riktat stöd för utsatta barnfamiljer.

Fotograf: Mikko Käkelä/Folkhälsan
”Det enda vi behövde fokusera på var att vara tillsammans, säger Heidi-Jessica Lahola om Folkhälsans Familjekraft-läger. De vuxnas stunder där man i lugn och ro fick dela med sig av känslor, erfarenheter och utmaningar gav henne ny styrka.” Fotograf: Mikko Käkelä/Folkhälsan

Finlands Lucia och Folkhälsan med samarbetsparter Yle och Hufvudstadsbladet vill rikta ett stort och hjärtligt tack till var och en som deltagit i luciainsamlingen 2017. Alla bidrag, både stora och små, är viktiga. Rekordinsamlingen på 164 000 euro går till ett gott ändamål och behövs verkligen.

Familjer som har det svårt får konkret stöd

Hjälpen går direkt till familjerna och vi ser att lägren har god effekt, säger Katarina Fagerström på Folkhälsan. Hon jobbar med utsatta barnfamiljer genom våra FamiljeKraft-läger, planerar och är med på lägren och träffar familjerna. Här får den som vill prata med andra i grupp eller enskilt, delta i organiserat program och umgås med andra i liknande livssituation. För barnen ordnas aktiviteter och lekar.

– Många barnfamiljer har det väldigt svårt i dag och det känns bra att så många vill bidra till att hjälpa dessa familjer. Det fina insamlingsresultatet gör det möjligt att fortsätta med den verksamhet som redan finns, bl.a. FamiljeKraft-läger, säger Folkhälsans kommunikationschef Camilla Westerlund, som koordinerar luciakampanjen. Vi är väldigt glada och tacksamma över det fina resultatet.

– Det är viktigt att familjerna blir hörda och att de känner att de blir hörda, säger Fagerström. Att få träffa andra familjer som också kämpar med sin vardag är också betydelsefullt, dels kan man utbyta erfarenheter och dels får man märka att man inte är ensam.

Under 2017 har Folkhälsan ordnat tre läger för familjer som av en eller annan orsak har det tungt. I lägren deltog totalt 28 familjer och 68 barn.

Många bidrar till insamlingens framgång

– En viktig roll i luciakampanjen har förstås Finlands Lucia. Anna-Kajsa Edström och luciakören under ledning av Jannike Sandström gjorde under en månads tid ca 90 besök – det är väldigt många människor som konkret får ta del av det ljus och den värme lucia står för, berättar Camilla Westerlund. Ett stort tack till Anna-Kajsa Edström och kören – och också till våra samarbetsparter Svenska Yle och Hufvudstadsbladet, till luciamammor och luciapappor, till luciaambassadörer och alla andra som ställt upp och på frivillig basis jobbat för luciainsamlingen.

Kröningen i Helsingfors domkyrka 13.12 såg  av 60 0000 tittar på Yle Fem och 3 000 följde med Yles live stream av kröningen, på Yles Arena sågs kröningen av 7 000 personer.

Den nya lucialåten Allt har ett ljus, som Folkhälsan gjorde för att hylla Finlands 100-årsjubileum, har fått stor spridning och nådde Vegatoppens första plats.

Läs mer om insamlingen på www.folkhalsan.fi/lucia.

Mer information om Finlands Lucia och luciainsamlingen ger
Camilla Westerlund
kommunikationschef
Tfn: 050 374 8239