Rekordförsäljning för Affärscentret Mylly

Siffrorna för år 2022 visar en markant ökning av såväl försäljning och besökarantal som genomsnittsinköp jämfört med året innan. Under året som gått har ett flertal nya butiker och tjänsteföretag öppnats i köpcentret. Under 2023 kommer köpcentret att genomföra ett flertal investeringar för att förbättra shoppingupplevelsen.

Försäljningen år 2022 var Affärscentret Myllys historiskt sett bästa. Varor och tjänster såldes för 244 miljoner euro, vilket är 9 procent mer än året innan.

– Det föregående försäljningsrekordet i Myllys historia inträffade år 2021 och nu gjorde vi ännu bättre ifrån oss. Tack vare våra butiker har vi uppnått tillväxt inom alla kategorier. Jag tror tillväxten är tack vare vår breda attraktionskraft, vilket kundundersökningarna visar: enkelhet, bra läge, stort affärs- och tjänsteutbud samt gratis parkering, säger köpcentrets verkställande direktör Mari Hantula.

Besökarantalet i år var 5,1 miljoner, en ökning på 8 procent jämfört med året innan.

Även den genomsnittliga inköpssumman ökade till 47,90 euro och i december sprängdes alla tiders rekord när månadens genomsnittliga inköpssumma var hela 54,38 euro.

– Hela marknaden har tagit en ny riktning där shoppingturerna blivit färre men däremot handlar kunderna mer per gång. I Mylly har både besökarantalet och den genomsnittliga inköpssumman ökat, berättar Hantula nöjt.

Nya butiker ökar köpcentrets attraktionskraft

Mylly utökade sitt utbud med flera butiker förra året: present- och festtillbehörsbutiken Lahjamaa, baby- och barnklädesbutiken Newbie som expanderade KappAhls utrymmen och koncept, klädesmärket Makias nya retailkonceptbutik, tehuset Hao Tea och Nordens första Luxe-biograf Finnkino Luxe Mylly.

– Många befintliga butiker har expanderat och uppdaterat sina koncept under året och därför har vi rentav brist på mindre affärsutrymmen. För oss visar detta klart och tydligt att det går bra för affärerna i Mylly när satsningar görs.

Under 2023 kommer vi att få se flera nyheter, särskilt i restaurangväg: Friends & Brgrs och Hanko Aasia kommer att dela utrymmen på Myllytorget och erbjuder kulinariska läckerheter i form av burgare, sushi och asiatiska rätter.

–När Hanko Aasia flyttar till Myllytorget blir samtidigt ett utmärkt affärsutrymme ledigt på andra våningen, vilket erbjuder oss en sällsynt möjlighet att ta in ett nytt restaurangkoncept till Mylly. Vi går som bäst i genom olika alternativ och funderar på vilken typ av restaurang som saknas i Mylly. Den som letar efter en lokal som erbjuder mångsidiga möjligheter ska nog kontakta oss å det snaraste, uppmanar Hantula.

Investeringar för att förbättra besökarupplevelsen

Investeringarna för att göra köpcentret mer trivsamt fortsätter och till exempel kommer Myllytorget att förbättras genom en teknisk grundrenovering. Även toalettutrymmena renoveras och utökas för att tillgodose det växande besökarantalets behov.

–  Toaletterna vid Myllytorget förnyades helt i slutet av förra året. Det finns ett par muntra detaljer i toaletterna, till exempel egna dörrar för barn, en version av Myllys reklamlåt som komponerats för toaletten och toalettskyltar som är baserade på kundens behov snarare än kön, säger Myllys konceptchef Meri Hakulinen.

Den nyligen inledda renoveringen av toaletterna närmast Prisma får också samma koncept. Förutom de nya toaletterna vid Myllytorget finns det en tillfällig containertoalett utomhus nära Prisma tills renoveringen är klar.

– Genom att uppdatera de gamla toalettgrupperna som förbrukar mer med ny layout fördubblas toalettkapaciteten samtidigt som de får ett nytt utseende. Dessutom renoverar vi också toaletterna på andra våningen intill Hesburger och Rapido samt bygger en helt ny toalettgrupp vid Finnkino, säger Hakulinen.

Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentrumet är det största i Egentliga Finland och har nästan fem miljoner besökare om året. 150 affärer, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet av affärer och tjänster i regionen. www.kauppakeskusmylly.fi