RELEX Solutions kasvaa yritysostolla

Suomalainen toimitusketjun hallintaan erikoistunut ohjelmistoyritys ostaa Galleria Retail Technology Solutionsin ja laajentaa tarjontaansa vähittäiskaupan tilan- ja valikoimanhallintaan. RELEXin tavoitteena on rakentaa globaali, tavarantoimittajista myymälöihin ulottuva, koko toimitusketjun kattava integroitu ratkaisu.

Euroopan nopeimmin kasvava toimitusketjun hallinnan kehittäjä RELEX Solutions ostaa Isossa-Britanniassa päämajaansa pitävän Galleria Retail Technology Solutionsin, joka tarjoaa vähittäiskauppiaille ja tavarantoimittajille alan johtavia tilan- ja valikoimanhallinnan ratkaisuja. Yrityskauppa kasvattaa RELEXin myynti- ja jakeluverkostoa Pohjois-Amerikassa sekä avaa ovet Aasian markkinoille. Kaupasta syntyneellä yrityksellä on asiakkainaan vähittäiskaupan kärkinimiä kuten AO.com (UK), Morrisons (UK), PARKnSHOP (HK), Rossmann (DE) ja Safeway (US).

RELEX Solutionsin Group CEO Mikko Kärkkäinen kommentoi: ”Meillä on ilo ilmoittaa Gallerian liittämisestä osaksi RELEXiä. Kahden ratkaisumme välillä on suuret synergiaedut, ja kuten RELEX, myös Galleria on omistautunut auttamaan asiakkaitaan kasvattamaan myyntiä, parantamaan katetta, pienentämään varastotasoja, vähentämään hävikkiä sekä nostamaan hyllysaatavuutta.”

”Me myös jaamme samat arvot ja näkemyksen siitä, että asiakkaan etu on lähtökohtana kaikelle tekemisellemme. Tuotetarjooman ja maantieteellisen sijainnin yhteensopivuuden lisäksi jaamme vision yhteisen integroidun vähittäiskaupan toimitusketjuratkaisun rakentamisesta, ja yrityskulttuurimme sopivat hyvin yhteen”, Kärkkäinen toteaa.

Syyskuussa 2015 RELEX hyväksyi 20 miljoonan euron vähemmistösijoituksen pääomasijoitusyhtiö Summit Partnersilta nopeuttaakseen kansainvälistä kasvuaan ja panostaakseen tuotekehitykseen. RELEXin ja Gallerian yhdistyminen on askel kohti RELEXin tavoitetta kasvaa markkinajohtajaksi vähittäiskaupan toimitusketjun suunnittelussa ja optimoinnissa. Yhdessä yritykset tarjoavat huipputeknologialla varustetun ratkaisun, joka optimoi toimitusketjua tavarantoimittajista myymälöihin huolehtien strategisesta valikoiman suunnittelusta ja tilankäytöstä aina automaattiseen täydennystilaamiseen ja hyllykuviin asti.

"Meillä on nyt mahdollisuus koota yhteen kaikki vähittäiskaupan suunnittelun näkökulmat analysoimalla reaaliaikaista dataa myymälöistä ja toimitusketjun eri vaiheista. Yhdistämällä myymäläkohtaisen valikoiman, hyllytilan ja tiedon tulevista kampanjoista, kauppiaille syntyy parempi ymmärrys kuluttajakysynnästä sekä entistä tarkempi ennuste. Tämä tuo merkittäviä hyötyjä asiakkaillemme”, Kärkkäinen lisää.

Integraatio RELEXin toimitusketjun hallinnan ja Gallerian ostokäyttäytymisen profiloinnin, valikoimanhallinnan ja hyllytilan optimoinnin ratkaisujen välillä on jo aloitettu joidenkin asiakkaiden käyttäessä molempia ratkaisuja.

Gallerian toimitusjohtaja Ian Duncan-Lewis päättää: ”Olemme innoissamme päästessämme osaksi RELEXiä ja mukana kehittämässä uutta ratkaisua vähittäiskauppiaille. RELEXin perustajilla on ennennäkemättömän selkeä näkemys siitä, kuinka vähittäiskaupan toimitusketjun nykyisiä prosesseja uudistetaan uusimman sukupolven teknologian avulla.”

Kuvat

Galleria Retail Technology Solutions tarjoaa vähittäiskauppiaille ja tavarantoimittajille alan johtavia tilan- ja valikoimanhallinnan ratkaisuja.

Postintaival 7

040 563 1205http://www.relexsolutions.com

RELEX Solutions
RELEX on ensimmäinen toimitusketjun hallinnan ohjelmistoyritys, joka tarjoaa muistinvaraisen laskennan tuomat hyödyt vähittäiskauppiaille, tukkukauppiaille ja valmistajille. Kehittyneet ennustus- ja täydennystilausohjelmistot – yhdistettynä huipputason automaatiotyökaluihin – vähentävät hävikkiä, laskevat varastotasoa, sekä lisäävät hyllysaatavuutta. Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen järjestelmä tarjoaa tuloksia yli 100 kertaa nopeammin kuin perinteiset toimitusketjun hallinnan ratkaisut.

RELEXin perusti vuonna 2005 ryhmä Aalto-yliopiston johtavia logistiikkatutkijoita. Yritys on alan nopeimmin kasvavia toimijoita Euroopassa, ja työllistää noin 200 henkeä Ison-Britannian, Saksan, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Italian ja Yhdysvaltojen toimistoissa sekä Suomen pääkonttorissa. RELEXillä on asiakkaita jo 17 maassa ja lista kasvaa nopeasti.

Galleria Retail Technology Solutions
Galleria on johtava palveluntarjoaja vähittäiskaupan koko toimitusketjun kattavaan valikoimanhallinnan suunnitteluun, automaatioon ja optimointiin. Gallerian liikevaihto vuonna 2015 oli 5,6 miljoonaa euroa ja sillä on yli 40 työntekijää.

Kattava tuoteperhe tarjoaa asiakaskeskeisiä ratkaisuja kuluttajaymmärryksen syventämiseen sekä tilan- ja valikoimanhallinnan automatisointiin ja optimointiin. Yksityiskohtaisella analytiikalla ja raportoinnin työkaluilla varustettu ratkaisu kasvattaa myyntiä, parantaa katetta, pienentää hävikkiä ja nopeuttaa varaston kiertoa.

Gallerian ratkaisuja voidaan käyttää itsenäisenä ohjelmistona, integroituna muihin järjestelmiin, tai konsultointiprojektin yhteydessä. Gallerian asiakkaisiin lukeutuvat maailman johtavat vähittäiskauppiaat ja valmistajat, kuten A&P, Coop Denmark, East of England Coop, Giant Eagle, Maxima, M.Video, Morrisons, One Stop, PARKnSHOP, Safeway, Unilever ja Woolworths.