Remeo Oy:s flerfackskampanj i Vasa uppmuntrar till att sortera och fundera över konsumtionsvanorna

Remeo Oy:s flerfackskampanj startade i april i Vasa. Syftet med kampanjen är att öka sorteringen i hushållen och öka medvetenheten om sorteringens betydelse och uppmuntra till att fundera på konsumtionsvanorna.
Syftet med Remeo Oy:s flerfackskampanj är att öka sorteringen i hushållen och öka medvetenheten om sorteringens betydelse och uppmuntra till att fundera på konsumtionsvanorna.

Remeo har tillhandahållit flerfackstjänsten REMEO Moni för sina kunder redan i flera år runt om i Finland, bl.a. i Vasa, Åbo, Nystad och Villmanstrand. I flerfackstjänsten sorteras hushållens avfall i ett flerfackskärl på den egna gårdsplanen. Kärlen töms på samma gång med en specialtillverkad uppsamlingsbil med fyra fack, varvid avfallskomponenterna hålls åtskilda även under transporten. En del av bilarna går på biogas och drivs således med det bioavfall som de samlar upp.

”Vi ser flerfack som ett modernt sätt att delta i den cirkulära ekonomin och sköta sorteringen själv så långt som möjligt. Dessutom minskar mängden dyrare brännbart avfall dramatiskt, då avfallet sorteras i egna fack”, säger Mika Sillanpää, enhetschef i Vasa.

Feedback om tjänsten visar att flerfackskärl inte enbart underlättar sorteringen, de åskådliggör också vilken typ av avfall som uppstår i hemmen. Detta i sin tur kan få en att tänka över sina konsumtionsvanor. Remeo Oy:s enhet i Vasa anser att det är viktigt att öka medvetenheten bland hushållen om olika möjligheter att sortera effektivare.

”Vi vill att hushållen ska fästa mera uppmärksamhet vid hur avfall uppstår, samt vid sorteringen och de egna konsumtionsvanorna nu då familjerna tillbringar mera tid hemma. Hela familjen kan tillsammans öva på att sortera. I skolorna har man redan länge på ett föredömligt sätt lyft fram betydelsen av den cirkulära ekonomin, återvinningen och sorteringen”, berömmer Sillanpää.

Av avfallskomponenterna har plasten och dess återvinning väckt intresse i Vasa, vilket man sett vid Remeo Oy som en ökad efterfrågan på plastinsamling. I Vasa är plast inte ett alternativ i flerfacken, eftersom mängden är så stor och den insamlas i ett separat avfallskärl.

Enhetschef Mika Sillanpää, Remeo Oy
tfn 050 349 0550, mika.sillanpaa@remeo.fi

Bilder

Remeo Oy är ett finskt miljövårdsföretag. Tillsammans med våra kunder tar vi fram nya lösningar för den cirkulära ekonomin. Gårdagens avfall är morgondagens råmaterial. Vi sysselsätter cirka 370 yrkesprofessionella på 14 orter och vid 7 sorterings- och återvinningsanläggningar. År 2019 uppgick vår omsättning till totalt 89,8 miljoner euro. remeo.fi

Följ Remeo Oy

Senaste pressmeddelandena från Remeo Oy

Remeo ja Lamor solmivat sopimuksen muovijätteen toimituksista raaka-aineeksi Lamor Recyclingin laitokselle Porvoon Kilpilahteen26.3.2024 10:00:51 EET | Tiedote

Remeo ja Lamor Recycling ovat allekirjoittaneet sopimuksen lajitellun muovijätteen toimituksista Lamor Recyclingin muovin kemiallisen kierrätyksen laitoksen raaka-aineeksi Porvoon Kilpilahteen. Remeo toimittaa laitoksen tarvitseman jätemäärän kokonaisuudessaan ja oikeanlaatuisena laitoksen valmistuttua myöhemmin tänä vuonna. Tuleva laitos on ensi vaiheen 10.000 tonnin vuosittaisella käsittelykapasiteetillaan ensimmäinen teollisen mittakaavan muovin kemiallinen kierrätyslaitos. Se on myös konseptilaitos, jonka avulla Lamor tavoittelee 100.000 tonnin kierrätysmuoviportfoliota.

Remeo on esikäsitellyt ja -tutkinut ennätysmäärän jätemateriaalia yhdyskuntajätteen koostumuksen ja kierrätettävyyden arvioimiseksi15.11.2023 14:08:36 EET | Tiedote

Remeo on tehnyt ennätyksellisen 512 tonnin yhdyskuntajätteen koeajon MSWPlast-tutkimusta varten. Koeajo on osa VTT:n hanketta, jossa yhdyskuntajätteiden muovijakeiden lajittelua tutkitaan ja sen kierrätystä arvioidaan. Tavoitteena on parantaa muovin kierrätystä, vähentää sen polttoa ja edistää muovin käyttöä uusioraaka-aineena. Hankkeen toteuttaminen olisi ollut mahdotonta ilman huipputeknologiaa hyödyntävää Remeon Vantaan kierrätyslaitosta. Kiitos sen ainutlaatuisille ratkaisuille, tutkimuksessa voitiin kerätä tarkkaa ja luotettavaa dataa eri materiaaleista ja niiden kierrätyskelpoisuudesta ennätyksellisen suurella mittakaavalla.

Vantaan Energian suunnittelema aktiivihiililaitos avaisi uuden arvoketjun materiaalikierrätykseen ja tuottaisi hiilineutraalia lämpöä ja aktiivihiiltä. Remeo mukana pääyhteistyökumppanina.4.10.2022 11:41:06 EEST | Tiedote

Vantaan Energia suunnittelee rakentavansa aktiivihiililaitoksen, joka mahdollistaa yhä ympäristöystävällisemmän lämmöntuotannon jatkojalostamalla kierrätyspuuta muuhun kuin polttamiseen perustuvalla menetelmällä. Pääkaupunkiseudun lämmöntuotannon hiilidioksidipäästöt pienenevät laitoksen myötä jopa 60 000 tonnia vuodessa. Prosessin lopputuotteena syntyy hiilineutraalia lämpöä Vantaan Energian kaukolämpöverkkoon sekä biopohjaista aktiivihiiltä yhdyskuntien ja teollisuuden käyttökohteisiin, esimerkiksi teollisuuden vesien ja kaasujen puhdistusprosesseihin. Aktiivihiililaitos-hankkeessa luodaan uusi kiertotalouden liiketoimintamalli, joka kokoaa arvoketjun toimijat yhteen ratkaisemaan kierrätyspuun hyödyntämisen uusioraaka-aineena. Laitos on osa Vantaan Energian Hiilinegatiivinen 2030 -hankekokonaisuutta.

Remeon kasvutarina jatkuu – selvitystyö rakennusjätteen käsittelyn modernisoimiseksi Tampereella aloitetaan1.9.2022 15:58:32 EEST | Tiedote

Remeo käynnistää selvitysprosessin Tampereen Ruskon kierrätyslaitoksen käsittelytoiminnan päivittämiseksi. Selvitystyössä keskitytään rakennus- ja purkujätteen käsittelyn modernisointiin laitoksella. Tämän lisäksi selvitetään muovien ja kuitujen käsittelymahdollisuuksien lisäämistä Ruskon laitoksella. ”Olemme saaneet hyviä tuloksia Vantaalla toimivalla käsittelylaitoksellamme, joka käyttää huipputeknologiaa materiaalien lajittelussa. Haluamme skaalata hyväksi todettuja ratkaisujamme valtakunnallisesti ja tuoda erinomaisia kierrätystuloksia yhä laajemman asiakaskunnan saataville”, Remeon jalostuksen liiketoimintajohtaja Mauri Lielahti kertoo. Osana selvitystyötä Remeo käynnistää myös ympäristöluvan päivittämisen suunniteltujen kokonaisuuksien mukaiseksi. Investoinnilla vaikutus koko rakennusalan kierrätyksen tehostumiseen Mahdollinen investointi kehittäisi koko rakennusalan kierrätystä sekä vaikuttaisi positiivisesti ilmastopäästöjen vähentämiseen. Remeon Vantaan teollisella kierrätysla