Remeo Oy:s flerfackskampanj i Vasa uppmuntrar till att sortera och fundera över konsumtionsvanorna

Remeo Oy:s flerfackskampanj startade i april i Vasa. Syftet med kampanjen är att öka sorteringen i hushållen och öka medvetenheten om sorteringens betydelse och uppmuntra till att fundera på konsumtionsvanorna.

Syftet med Remeo Oy:s flerfackskampanj är att öka sorteringen i hushållen och öka medvetenheten om sorteringens betydelse och uppmuntra till att fundera på konsumtionsvanorna.

Remeo har tillhandahållit flerfackstjänsten REMEO Moni för sina kunder redan i flera år runt om i Finland, bl.a. i Vasa, Åbo, Nystad och Villmanstrand. I flerfackstjänsten sorteras hushållens avfall i ett flerfackskärl på den egna gårdsplanen. Kärlen töms på samma gång med en specialtillverkad uppsamlingsbil med fyra fack, varvid avfallskomponenterna hålls åtskilda även under transporten. En del av bilarna går på biogas och drivs således med det bioavfall som de samlar upp.

”Vi ser flerfack som ett modernt sätt att delta i den cirkulära ekonomin och sköta sorteringen själv så långt som möjligt. Dessutom minskar mängden dyrare brännbart avfall dramatiskt, då avfallet sorteras i egna fack”, säger Mika Sillanpää, enhetschef i Vasa.

Feedback om tjänsten visar att flerfackskärl inte enbart underlättar sorteringen, de åskådliggör också vilken typ av avfall som uppstår i hemmen. Detta i sin tur kan få en att tänka över sina konsumtionsvanor. Remeo Oy:s enhet i Vasa anser att det är viktigt att öka medvetenheten bland hushållen om olika möjligheter att sortera effektivare.

”Vi vill att hushållen ska fästa mera uppmärksamhet vid hur avfall uppstår, samt vid sorteringen och de egna konsumtionsvanorna nu då familjerna tillbringar mera tid hemma. Hela familjen kan tillsammans öva på att sortera. I skolorna har man redan länge på ett föredömligt sätt lyft fram betydelsen av den cirkulära ekonomin, återvinningen och sorteringen”, berömmer Sillanpää.

Av avfallskomponenterna har plasten och dess återvinning väckt intresse i Vasa, vilket man sett vid Remeo Oy som en ökad efterfrågan på plastinsamling. I Vasa är plast inte ett alternativ i flerfacken, eftersom mängden är så stor och den insamlas i ett separat avfallskärl.

Enhetschef Mika Sillanpää, Remeo Oy
tfn 050 349 0550, mika.sillanpaa@remeo.fi

Bilder

Remeo Oy är ett finskt miljövårdsföretag. Tillsammans med våra kunder tar vi fram nya lösningar för den cirkulära ekonomin. Gårdagens avfall är morgondagens råmaterial. Vi sysselsätter cirka 370 yrkesprofessionella på 14 orter och vid 7 sorterings- och återvinningsanläggningar. År 2019 uppgick vår omsättning till totalt 89,8 miljoner euro. remeo.fi