Remontti käynnistyi Revontulentiellä tulevien asiakkaiden tarpeet huomioiden

Espoon Tapiolassa entisen MTK-Opiston tiloissa on käynnistynyt remontti Museoviraston valvonnassa. Remontin jälkeen kiinteistön käyttäjäksi on tulossa Diakonissalaitokseen kuuluva, kehitysvammapalveluja tuottava Rinnekoti. Revontulentielle on tulossa asumisen tuen sekä työllistymisen ja osallisuuden palveluja. Tilat remontoidaan kehitysvammaisten asiakkaiden tarpeet huomioiden. Toiminta käynnistyy arviolta vuoden 2022 loppupuolella.

MTK-opiston remotti käynnistyi Espoon Tapiolassa

Uudet kodit historialliseen rakennukseen

Rinnekodin asumispalveluverkosto on uudistunut ja laajentunut viime vuosien aikana. ”Nyt Espoon Tapiolaan remontoitavat tilat mahdollistavat itsenäisen asumisen kauniissa puutarhakaupunginosassa”, sanoo palvelualuejohtaja Veli-Pekka Karri. ”Historiallinen rakennus antaa upeat puitteet asumispalveluille. Tilojen remontoinnissa tullaan huomioimaan kehitysvammaisten asumisen laatusuositukset ja lisäksi pyrimme tekemään tiloista mahdollisimman esteettömät ja multisensoriset”, Karri jatkaa. Kiinteistöön on tulossa kaksi asumispalveluyksikköä, jotka tarjoavat turvallisen kodin kehitysvammaisille asiakkaille sekä monipuolisen työpaikan sote-alan ammattilaisille.

Työllistymisen ja osallisuuden monipuoliset palvelut laajentuvat

Rinnekoti tarjoaa tällä hetkellä työllistymisen ja osallisuuden palveluja eri puolella Uuttamaata ja Tampereella yhteensä 13 toimipisteessä. ”Espoon Tapiolaan tulevan toimintakeskuksen tilat suunnitellaan asiakaskunnan tarpeet huomioiden. Toiminnan sisältö, esimerkiksi erilaiset toimintaryhmät, suunnitellaan toiminnan käynnistymisen yhteydessä asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti”, kertoo palvelualuejohtaja Annika Varis. ”Toimintakeskus tekee yhteistyötä viereen rakentuvan asumisen tuen palveluja tarjoavan yksikön kanssa, mutta työllistymisen ja osallisuuden tuen palveluja tarjotaan toki myös muille”, Varis täsmentää.

MTK-opiston remotti käynnistyi Espoon Tapiolassa

Rinnekoti tuo uudet lasten ja perheiden palvelut Turkuun27.5.2021 15:32:15 EEST | Tiedote

Rinnekoti rakentaa parhaillaan uusia lapsi- ja perhepalvelujen yksiköitä Turkuun. Palvelut kehitysvammaisille sekä autismikirjon lapsille ja nuorille avautuvat tammikuussa 2022. Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu hoidollisille kehitysvammaisille lapsille, Kasvunkoti Knut on sijaishuollon palveluja tarjoava yksikkö ja Omakoti Soili tarjoaa asumisvalmennusta aikuistuville ja itsenäistyville nuorille. Rinnekoti on johtava kehitysvamma-alan toimija ja osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia.

Virtuaalimatkojen kautta digitaitoja ja osallisuutta - kansainvälisesti palkittu oppimisalusta Rinnekodin asiakkaiden käytössä 9.3.2021 09:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti panostaa asiakkaiden digitaitojen ja osallisuuden edistämiseen ottamalla käyttöön kansainvälisesti palkitun suomalaisen oppimisalustan Lyftan. Helsingissä ja Tampereella toimivien toimintayksiköiden asiakkaat sekä Rinnekodin etänä järjestettävän päivätoiminnan eli Etälive-lähetysten asiakkaat pääsevät vierailemaan eri maissa, tapaamaan uusia henkilöitä ja syventämään tietämystään maailmasta digitaalisella oppimisalustalla. Korona pandemialla on väistämättä vaikutuksia myös kehitysvammaisten asiakkaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Vastapainona poikkeustilanteesta johtuvalle epävarmuudelle ja yksinäisyydelle on erityisen tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuutta harjoittaa digitaitoja sekä kokea yhteisöllisyyttä. Tähän tarkoitukseen Rinnekoti kokeili Lyftan digitaalista oppimisalustaa viime vuonna. Rinnekodin ohjaajat ja asiakkaat ottivat palvelun innostuneesti vastaan ja käyttöä on hyvien kokemusten ansiosta laajennettu.

Rinnekodin lapsi- ja perhepalvelut laajenevat Ouluun4.2.2021 13:27:45 EET | Tiedote

Rinnekodin lapsi ja perhepalvelut laajenevat Oulun ja rakennustyöt ovat käynnistyneet. Uusien yksiköiden Kasvunkoti Kanervan ja pienryhmäkotien Hillan ja Pyryn on tarkoitus avautua loppuvuodesta 2021. Rinnekoti on osa Helsingin Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia. Niin Rinnekodilla kuin Diakonissalaitoksella on pitkä asiantuntemus lapsi- ja perhepalvelujen tuottamisessa. Kasvunkoti Kanerva on lasten sijaishuollon yksikkö, jossa tarjoamme ympärivuorokautista tehostettua asumista kehitysvammaisille ja autismikirjon lapsille. Pienryhmäkodit Hilla ja Pyry tarjoavat ympärivuorokautista tehostettua asumista alle 18-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille ja nuorille tilanteissa, joissa lapsen asuminen oman perheen kanssa ei ole mahdollista lapsen vammaisuuteen liittyvien erityistarpeiden vuoksi.

Asiakaskohtaamisiin käytetty aika näkyväksi - Rinnekoti ja Memocate aloittavat yhteistyön13.1.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Rinnekoti ja Helsingin yliopistosta lähtöisin oleva SOTE-alalla toimiva startup-yritys Memocate Oy aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää asiakaskokemusta, vuorovaikutusta sekä palveluja. Pilottitutkimus käynnistyy tammikuun aikana kolmessa Rinnekodin yksikössä, joissa tarjotaan asumisen tuen palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Pilottitutkimuksen tuloksia odotetaan kevään 2021 aikana.