Rengasratsioissa harvoille huomautettavaa – Syksyn ensiliukkailla tarvitaan talvirenkaita

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat kampanjoineet yhdessä paremman rengasturvallisuuden puolesta säännöllisesti syksystä 1997 lähtien. Kaikkiaan vuosien varrella on tarkastettu tien päällä jo yli 200 000 rengassarjaa. Tämän syksyn kampanjan tueksi rengasratsioita järjestettiin 9.–13.9.2019 kahdeksalla paikkakunnalla.
Kesärenkaiden syyskunto kohenemassa
Tässä yhteenvedossa keskitytään Jyväskylässä, Porissa, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla järjestettyihin rengasratsioihin, joissa tarkastettiin renkaiden urasyvyydet, ilmanpaineet ja rengastyyppi yhteensä 2 234 autosta. Lisäksi kampanjan infotilaisuuden yhteydessä Helsingissä pidettiin näytösluonteinen rengasratsia, jossa tarkastettiin 31 autoa.
Tämän syksyn tutkimusotoksessa Etelä-Suomi ei ole lainkaan edustettuna, joten tulokset kuvaavat renkaiden kuntokehitystä vain muun maan osalta. Parillisina vuosina järjestetyistä laajemmista rengasratsioista on laadittu erillinen tutkimusraportti, mutta silloinkaan tutkimusotosta ei ole painotettu vastaamaan autokannan alueellista jakaumaa.
Tutkimusotoksessa huonorenkaisia autoja oli vain 6,4 prosenttia, kun viime syksynä osuus oli vertailupaikkakunnilla 9,2 prosenttia ja koko tutkimusaineistossa 10,3 prosenttia (liite 1). Huonokuntoiseksi luokitellaan kesärengas, jonka urasyvyys on 0–2 mm. Kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 mm, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 mm.
Talvirenkaiden kesäkäyttö vähenemässä
Renkaiden ilmanpaineissakin oli puutteita aiempaa vähemmän. Vähintään 0,5 barin paine-eroja samalla akselilla sijaitsevien renkaiden välillä mitattiin 3,7 prosentilla autoista, kun viime syksynä osuus oli 6,9 prosenttia (liite 2). Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi auton ajo-ominaisuuksiin, polttoaineen kulutukseen ja renkaiden käyttöikään.
Talvirenkailla varustettujen autojen osuus oli tämän syksyn rengasratsioissa 4,2 prosenttia, kun se viime syksynä oli 5,2 prosenttia (liite 3). Testitulosten mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Autoilijoita on syytä valistaa jatkossakin keliin sopivasta rengastuksesta.
Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin, mutta syksyn ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita. Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle kelin eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi marraskuusta 2020 alkaen.
Liitteet:
Tulokset syksyn rengasratsioissa 2014–2019
Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2018 (tutkimusraportti)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto ry, puh. 0400 698 216
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Suksiboksi ja hyväkuntoiset talvirenkaat ovat lomaliikenteen lyömätön resepti14.2.2023 05:12:00 EET | Tiedote
Vaihtelevat talvikelit ovat vaurioittaneet teitä ja aiheuttavat usein tielle vaarallista ja hankalasti hallittavaa sohjoa. Pian alkavassa talvilomaliikenteessä haastavat olosuhteet edellyttävät ennakoivaa asennetta ja ensiluokkaisessa kunnossa olevia talvirenkaita.
Joululiikenne ja liukas tie vaatiivat talvirenkaalta pitoa19.12.2022 12:03:52 EET | Tiedote
Kun kaunis alkutalvi vaihtuu sateiden myötä pääkallokeliksi, ei vilkkaassa joululiikenteessä kuluneiden talvirenkaiden pito enää riitä. Uudet talvirenkaat ovat turvallinen joululahja, jonka ehtii vielä hankkia ennen joululiikenteeseen lähtemistä.
Suomi vaihtaa talvirenkaisiin lumirajan mukaan28.10.2022 11:47:31 EEST | Tiedote
Kun Lapissa kesärenkaat alkavat olla poikkeus, on tilanne Etelä-Suomessa vielä täysin päinvastainen. Marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien talvirenkaita on käytettävä kelin niin vaatiessa, eikä rengasvaihtoa ole syytä lykätä turhaan.
Renkaiden kunto on parantunut, mutta talvirenkaita kesäaikaan näkyy yhä useammin23.9.2022 05:12:00 EEST | Tiedote
Viime viikolla päättynyt Rengasratsia kertoo myönteisen rengaskehityksen jatkuvan Suomessa. Samalla suurta hämmästystä herättävät vuodenaikaan nähden suuri talvirenkaiden määrä ja joka kymmenennellä autolla esiintyneet huomattavan matalat rengaspaineet.
Runsaat talvirenkaat syyskuussa ovat mysteeri15.9.2022 14:45:32 EEST | Tiedote
Rengasratsian ensimmäisten tulosten mukaan suomalaisten autojen rengaskunto jatkaa paranemistaan. Samalla huolta herättää viime vuoteen verrattuna kaksinkertaistunut talvirenkaiden määrä. Vetisillä syyskeleillä talvirenkaat kasvattavat jarrutusmatkoja ja vesiliirron riskiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme