Rengasratsioissa harvoille huomautettavaa – Syksyn ensiliukkailla tarvitaan talvirenkaita
Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa henkilö- ja pakettiautojen renkaissa todettiin entistä vähemmän puutteita. Autonrengasliiton mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli vain kuutisen prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita vajaalla 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli hieman yli 4 prosenttia autoilijoista.

Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat kampanjoineet yhdessä paremman rengasturvallisuuden puolesta säännöllisesti syksystä 1997 lähtien. Kaikkiaan vuosien varrella on tarkastettu tien päällä jo yli 200 000 rengassarjaa. Tämän syksyn kampanjan tueksi rengasratsioita järjestettiin 9.–13.9.2019 kahdeksalla paikkakunnalla.
Kesärenkaiden syyskunto kohenemassa
Tässä yhteenvedossa keskitytään Jyväskylässä, Porissa, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla järjestettyihin rengasratsioihin, joissa tarkastettiin renkaiden urasyvyydet, ilmanpaineet ja rengastyyppi yhteensä 2 234 autosta. Lisäksi kampanjan infotilaisuuden yhteydessä Helsingissä pidettiin näytösluonteinen rengasratsia, jossa tarkastettiin 31 autoa.
Tämän syksyn tutkimusotoksessa Etelä-Suomi ei ole lainkaan edustettuna, joten tulokset kuvaavat renkaiden kuntokehitystä vain muun maan osalta. Parillisina vuosina järjestetyistä laajemmista rengasratsioista on laadittu erillinen tutkimusraportti, mutta silloinkaan tutkimusotosta ei ole painotettu vastaamaan autokannan alueellista jakaumaa.
Tutkimusotoksessa huonorenkaisia autoja oli vain 6,4 prosenttia, kun viime syksynä osuus oli vertailupaikkakunnilla 9,2 prosenttia ja koko tutkimusaineistossa 10,3 prosenttia (liite 1). Huonokuntoiseksi luokitellaan kesärengas, jonka urasyvyys on 0–2 mm. Kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 mm, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 mm.
Talvirenkaiden kesäkäyttö vähenemässä
Renkaiden ilmanpaineissakin oli puutteita aiempaa vähemmän. Vähintään 0,5 barin paine-eroja samalla akselilla sijaitsevien renkaiden välillä mitattiin 3,7 prosentilla autoista, kun viime syksynä osuus oli 6,9 prosenttia (liite 2). Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi auton ajo-ominaisuuksiin, polttoaineen kulutukseen ja renkaiden käyttöikään.
Talvirenkailla varustettujen autojen osuus oli tämän syksyn rengasratsioissa 4,2 prosenttia, kun se viime syksynä oli 5,2 prosenttia (liite 3). Testitulosten mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Autoilijoita on syytä valistaa jatkossakin keliin sopivasta rengastuksesta.
Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin, mutta syksyn ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita. Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle kelin eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi marraskuusta 2020 alkaen.
Liitteet:
Tulokset syksyn rengasratsioissa 2014–2019
Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2018 (tutkimusraportti)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto ry, puh. 0400 698 216
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Kesärenkaat alle vasta kun on kesäiset kelit6.4.2022 06:12:00 EEST | Tiedote
Säätiedotukset ennustavat jälleen kerran maahamme todella vaihtelevia kelejä. Yöpakkasia riittää vielä pitkälle pääsiäisen tienoille, joten huhtikuun automatkat on turvallisinta tehdä talvirenkaat alla.
Talvilomalle tarvitaan terveet talvirenkaat11.2.2022 13:00:43 EET | Tiedote
Pian alkavalle lomakaudelle lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Auton tärkein turvavaruste ovat hyväkuntoiset talvirenkaat, sillä vain riittävillä urasyvyyksillä ja rengaspaineilla varustetut renkaat pitävät auton tiessä niin meno- kuin paluumatkallakin.
Kun pukille kirjoittaa nyt, ehtii saada talvirenkaat joulureissulle14.12.2021 07:12:00 EET | Tiedote
Lyhyiden pyhien vuoksi joululiikenteestä on luvassa vilkasta. Ennen lomalle lähtöä auton renkaat ja turvavarusteet on hyvä käydä ajoissa läpi, jolloin mahdolliset puutteet ehtii vielä korjata ennen lähtöä.
Talvirenkaiden aika alkaa nyt19.10.2021 09:40:15 EEST | Tiedote
Talvirenkaiden käyttöpakko alkaa marraskuun alussa, mutta monin paikoin talvirenkaita tarvitaan jo nyt. Renkaiden kausivaihdon yhteydessä on varmistuttava urien syvyydestä, nastojen määrästä ja siitä, että omat talvirenkaat kestävät turvallisena kevääseen asti.
Syksyn tärkein turvavaruste autoissa eli renkaat entistä paremmassa kunnossa23.9.2021 06:12:00 EEST | Tiedote
Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa huonokuntoisia renkaita ja kesäkeliin sopimattomia talvirenkaita havaittiin edellisvuosia vähemmän. Huomautettavaa sen sijaan löytyy matalista rengaspaineista. Laittamalla ne kuntoon säästettäisiin rahaa ja ympäristöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme