Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.

Oy RAVERA Ab reparerar stormskador. Bild från hösten 2018.

Petter Södergran beklagar situationen.

En storm av denna kaliber orsakar så många fel i distributionen att det tar lång tid att reparera dem alla.

- Alla reparationer är viktiga. Vi försöker först reparera fel som orsakar avbrott på ett större område med många elanvändare.

- Alla fel har antagligen ännu inte hittats, därför är det viktigt att våra kunder rapporterar om t.ex. träd som fallit på elledningar.

Vasa Elnät rekommenderar att felen rings in till bolagets linje för felanmälan, 06 324 5710. Eftersom många ringer så kan det vara svårt att komma igenom. Då kan man skicka e-post till avbrott@vasaelnat.fi eller fylla i blanketten på www.vasaelnat.fi/anmal.

Rör inte träd som fallit på en elledning

Det är främst träd som fallit över elledningar som orsakat de många felen runtom i distributionsområdet. Man ska inte vidröra träd som blåst omkull och inte heller själv påbörja röjningen. Säkerhetsavståndet till ett träd på ellinjen är 20 meter.

Läget i realtid på kartan: www.vasaelnat.fi

Felanmälningar: 06 324 5710 eller avbrott@vasaelnat.fi eller www.vasaelnat.fi/anmal

Vasa Elnät går ut med nästa lägesuppdatering till media torsdag 3.1.

Driftchef Petter Södergran
tfn 06 324 5240

Oy RAVERA Ab reparerar stormskador. Bild från hösten 2018.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Hushåll med eluppvärmning sökes till pilotprojekt – system för smart energistyrning ingår!20.6.2019 08:15:00 EESTTiedote

Vasa Elektriska söker nu personer som bor i egnahemshus eller parhus med eluppvärmning till ett ettårigt pilotprojekt, som ska undersöka konsumenters möjligheter att utgöra en del av energisystemet och inverka på förbrukningstoppar. De konsumenter som väljs med i projektet får under ett års tid använda sig av ett smart system för hemmets energistyrning helt gratis. Samtidigt kan de som medverkar minska på sin egen förbrukning och sitt koldioxidfotavtryck.

Årets första månader präglades av uppsving i kundantalet13.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Trots tilläggskostnader orsakade av stormen Aapeli och blida senvintermånader lyckades koncernen Vasa Elektriska göra gott resultat under första kvartalet. I januari–mars uppgick koncernens omsättning till 47,1 M€ och rörelsevinsten till 5,8 M€. Förändringen i omsättningen var 5,4 procent jämfört med året innan. Självförsörjningsgraden steg aningen och var på en fortsatt bra nivå (55,6 %).

Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens9.4.2019 13:57:12 EESTTiedote

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.