Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.

Oy RAVERA Ab reparerar stormskador. Bild från hösten 2018.

Petter Södergran beklagar situationen.

En storm av denna kaliber orsakar så många fel i distributionen att det tar lång tid att reparera dem alla.

- Alla reparationer är viktiga. Vi försöker först reparera fel som orsakar avbrott på ett större område med många elanvändare.

- Alla fel har antagligen ännu inte hittats, därför är det viktigt att våra kunder rapporterar om t.ex. träd som fallit på elledningar.

Vasa Elnät rekommenderar att felen rings in till bolagets linje för felanmälan, 06 324 5710. Eftersom många ringer så kan det vara svårt att komma igenom. Då kan man skicka e-post till avbrott@vasaelnat.fi eller fylla i blanketten på www.vasaelnat.fi/anmal.

Rör inte träd som fallit på en elledning

Det är främst träd som fallit över elledningar som orsakat de många felen runtom i distributionsområdet. Man ska inte vidröra träd som blåst omkull och inte heller själv påbörja röjningen. Säkerhetsavståndet till ett träd på ellinjen är 20 meter.

Läget i realtid på kartan: www.vasaelnat.fi

Felanmälningar: 06 324 5710 eller avbrott@vasaelnat.fi eller www.vasaelnat.fi/anmal

Vasa Elnät går ut med nästa lägesuppdatering till media torsdag 3.1.

Driftchef Petter Södergran
tfn 06 324 5240

Oy RAVERA Ab reparerar stormskador. Bild från hösten 2018.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.