Republikens presidents uttalande: Redogörelsen om förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön offentliggjord – det gemensamma arbetet för Finland fortsätter

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 21/2022
13.4.2022

I dag offentliggjordes redogörelsen om förändringarna i Finlands säkerhetsmiljö. Arbetet med att bereda redogörelsen inleddes när jag föreslog att det ska göras en bedömning av alternativen för Finlands säkerhetspolitik och de risker och fördelar som är förknippade med dem. Viktiga säkerhetspolitiska beslut kräver en genomtänkt analys och en gemensam lägesbild. Statsrådets redogörelse har utarbetats under ledning av republikens president och utrikes- och säkerhetspolitiska ministerutskottet.

Offentliggörandet av redogörelsen inleder en parlamentarisk fas under vilken riksdagen diskuterar redogörelsen. Nu behöver vi en tydlig linje för Finland att följa. Det gäller Finlands säkerhet. Det är inte till förfång för någon.

Jag kommer att fortsätta min aktiva dialog med de centrala riksdagsutskotten och ordförandena för de partier som valts in i riksdagen.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

President Niinistö på arbetsbesök till Washington17.5.2022 15:37:34 EEST | Kutsu

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 34/2022 17.5.2022 Republikens president Sauli Niinistö gör ett arbetsbesök i Förenta staterna och träffar Förenta staternas president Joseph R. Biden tillsammans med Sveriges statsminister Magdalena Andersson torsdagen den 19 maj 2022. Vid ett möte i Vita huset diskuterar presidenterna och statsminister Andersson bland annat Finlands och Sveriges medlemskap i Nato, det ryska anfallskriget i Ukraina samt förhållandet mellan Europa och Förenta staterna i ett förändrat säkerhetspolitiskt läge. På president Niinistös program står förutom diskussionerna i Vita huset även möten med andra politiska aktörer. President Niinistö och president Biden träffades senast den 4 mars 2022 i Washington. På grund av president Niinistös arbetsbesök i Förenta staterna flyttas Österrikes förbundspresident Alexander Van der Bellens arbetsbesök i Finland den 19–20 maj till en senare tidpunkt. Till medierna (ej offentligt) Medier är välkomna att bevaka besöket. Medi