Resultatet av den omfattande enkäten: Inom servicebranschen satsar man på introduktion – den nya handboken erbjuder lösningar
Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 24.1.2023
Handboken har utarbetats i projektet Arbetshälsa och kompetens inom servicebranscherna (på finska), vars syfte vara att kartlägga på vilket sätt den senaste tidens förändringar har påverkat arbetet inom servicebranschen. I projektet letade man också efter lösningar på utvecklingsriktningar som med tanke på arbetshälsan är problematiska.
– Särskilt arbetets psykiska och fysiska belastning och ökad stress är oroande utvecklingsriktningar. På arbetsplatserna återhämtar man sig också från coronans verkningar och det förekommer brist på arbetskraft. Genom att satsa på högklassig introduktion kan man stödja de yrkeskunniga inom branschen från allra första början, konstaterar specialforskaren och projektledaren Sara Lindström från Arbetshälsoinstitutet.
Upplevelsen av brådska och missnöje med introduktionen framhävs
I det två år långa forskningsprojektet genomfördes två omfattande enkäter riktade till arbetstagare inom servicebranschen åren 2021 och 2022. Informationen jämfördes med motsvarande material som samlades in år 2008. De som svarade på enkäten arbetade inom handeln, hotell- och restaurangbranschen samt fastighetsservicebranschen.
De allt mer varierande arbetstiderna i kombination med sämre möjligheter att påverka arbetstider och arbetsskift utgör ett hot mot arbetshälsan. Andelen arbetstagare som upplever stress har ökat med 15–20 procentenheter boeronde på bransch. De som upplever sitt arbete som psykiskt eller fysiskt tungt har ökat med 30–40 procentenheter.
Nöjdheten med introduktionen har minskat med upp till 5–10 procentenheter, beroende på bransch. Idag upplever endast cirka 60 procent av de som arbetar inom servicebranscherna att de fått bra introduktion i sitt arbete.
– I en förändrad situation behövs effektivare ledning av arbetsförmåga för att kunna påverka både håll- och dragkraften på arbetsplatserna. De viktigaste metoderna är bland annat att satsa på ordentlig introduktion, organisering av arbetet med beaktande av förändringarna, ökade möjligheter att kunna påverka arbetstiderna samt att säkerställa stöd från den närmaste chefen, konstaterar Irmeli Pehkonen, äldre sakkunnig vid Arbetshälsoinstitutet.
Arbetsengagemanget har inte minskat
Inom servicebranscherna kan man dock även se positiv utveckling inom många delområden av arbetslivet. Hotfulla situationer och upplevt våld har minskat under de senaste 15 åren. Nöjdheten med den närmaste ledningen, det stöd man får av chefer och arbetskamrater samt beröm för väl utfört arbete har utvecklats i en positiv riktning. Man upplever fortfarande ofta arbetsengagemang inom branscherna.
– Resultatet återspeglas på arbetsplatsens och hela branschens dragkraft, arbetsproduktiviteten, kompetensen och arbetshälsan. Den lägesbild enkätundersökningen ger är viktig information för servicebranscherna och senast nu måste man inom branscherna inse hur viktig introduktionen är, konstaterar forskningschefen Antti Veirto från PAM.
Läs handboken God introduktion inom servicebranscherna (på finska): Onnistunut perehdytys palvelualoilla | Työterveyslaitos (ttl.fi)
Forskningsprojektet Arbetshälsa och kompetens inom servicebranscherna
- Enkäterna genomfördes av Arbetshälsoinstitutet och besvarades av medlemmar i Servicefacket PAM rf. Man fick sammanlagt 12 000 svar på tre olika enkäter.
- Arbetarskyddsfonden är huvudfinansiär för undersökningen. Samarbetspartner för undersökningen är Servicefacket PAM rf, Turism- och Restaurangförbundet MaRa rf och Kiinteistötyönantajat ry.
- Projektets slutrapport (på finska): Työhyvinvointi ja osaaminen palvelualoilla (julkari.fi)
- Projektets slutrapport (på finska): Töissä palvelualoilla : Kyselytuloksia työhyvinvoinnista ja osaamisesta 2008, 2021 ja 2022 (julkari.fi)
- Mer information om projektet (på finska): Työhyvinvointia ja osaamista palvelualoilla | Työterveyslaitos (ttl.fi)
Ytterligare information
- specialforskare och projektledare Sara Lindström, Arbetshälsoinstitutet, 043 824 4521, sara.lindstrom@ttl.fi
- äldre sakkunnig Irmeli Pehkonen, Arbetshälsoinstitutet, 040 708 3784, irmeli.pehkonen@ttl.fi
- forskningschef Antti Veirto, Servicefacket PAM rf, 050 465 7501, antti.veirto@pam.fi, antti.veirto@pam.fi
Nyckelord
Kontakter
Juha HietanenspecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504773267juha.hietanen@ttl.fiPäivi LehtomurtospecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiLänkar
Om
Må bra av jobbet
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.
Följ Työterveyslaitos
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos
Undersökning: Inom handelsbranschen bör man vara uppmärksam på belastningstoppar4.12.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Arbetets belastning inom handelsbranschen är rimlig, men det förekommer belastningstoppar i arbetet. För fysisk belastning finns det redan hjälpmedel. Stöd behövs emellertid även för psykisk belastning, såsom svåra möten med kunder. Dessutom kräver det stora antalet unga arbetstagare och den höga omsättningen inom handelsbranschen god och kontinuerlig introduktion.
Tutkimus: Kaupan alalla kuormitushuippuihin on syytä kiinnittää huomiota4.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Kaupan alan työn kuormitus on kohtuullista, mutta työssä esiintyy kuormitushuippuja. Fyysiseen kuormitukseen on jo tarjolla apuvälineitä. Myös henkiseen kuormitukseen, kuten hankaliin asiakaskohtaamisiin, tarvitaan kuitenkin tukea. Lisäksi kaupan alan suuri nuorten työntekijöiden määrä ja vaihtuvuus edellyttävät hyvää ja jatkuvaa perehdytystä.
Study: Attention should be paid to peak workload in the retail sector4.12.2025 06:00:00 EET | Press release
The workload in the trade sector is reasonable, but there are workload peaks. For physical workload there are assistive devices available. However, support is also needed for mental strain, such as difficult customer encounters. In addition, the high number of young adults in the retail sector, along with high turnover, requires good and continuous orientation.
Bättre hantering av värmen i arbetet: nya pausrekommendationer för arbetsplatser1.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Klimatförändringen ökar antalet varma perioder och arbete som utförs i heta förhållanden, vilket gör beredskap allt viktigare på arbetsplatserna. Hälsoriskerna vid värmebelastning är allvarliga, men de kan hanteras när arbetet planeras på rätt sätt. Arbetshälsoinstitutets forskare har utarbetat de första pausrekommendationerna för medeltungt och tungt hett arbete som är lämpliga för det finländska klimatet.
Kuumuuden hallinta työssä paranee: uudet tauotussuositukset työpaikoille1.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutos lisää kuumia jaksoja ja kuumissa olosuhteissa tehtävää työtä, joten varautuminen työpaikoilla on yhä tärkeämpää. Lämpökuormituksen terveysriskit ovat vakavia, mutta niitä voidaan hallita, kun työ suunnitellaan oikein. Työterveyslaitos on laatinut ensimmäiset Suomen ilmastoon sopivat tauotussuositukset keskiraskaaseen ja raskaaseen kuumatyöhön.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
