Resultatmeddelande: FM-medaljörerna i Mästare-tävlingarna är klara

Mästare, FM-tävlingarna i yrkesskicklighet avslutas idag. Det är nu klart vilka vinnarna i tredagarstävlingarna är. Prisutdelningen kan ses som webbsändning från klockan 19.
Noora Salo är Mästarnas Mästare 2021. Bild Laura Mäki (OSAO) / Skills Finland).

Tävlingen Mästare2021 Uleåborg arrangerades decentraliserat på 12 orter. I de olika tävlingsgrenarna utfördes tävlingsprestationer i tre dagar, och dessa har nu bedömts och medaljörerna i grenarna är nu klara. På grund av coronaläget kunde publik inte få vara på plats, utan tävlingarna kunde följas som webbsändningar. Inspelningar av sändningarna kan ses ända till 3.6. på adressen taitaja2021.fi. På samma adress kan man följa med prisutdelningen idag från klockan 19.

−Mästare arrangerades i år på ett lite avvikande sätt, men vi är riktigt nöjda med slutresultatet. Grenarna kunde arrangeras på ett högklassigt och rättvist sätt i läroanstaltsmiljöerna. Publiken infann sig också bra till webbsändningarna, berättar Mästare-chefen Petri Hörkkö, som har ansvar för det långsiktiga utvecklandet av Mästare i Skills Finland.

−Vid Mästare2022-evenemanget i Björneborg nästa år är coronapandemin förhoppningsvis över och vi kan åter arrangera ett storevenemang för publiken. Målet också i fortsättningen är ändå att göra det möjligt att följa med tävlingsevenemanget via webben. Mästare är yrkesutbildningens skyltfönster där man får bekanta sig med tiotals olika yrken. Vi vill också i fortsättningen erbjuda den här möjligheten för högstadieelever runtom i Finland, planerar Hörkkö.

Resultat

Medaljörerna i FM-grenarna i Mästare och resultat från Mästare9-tävlingen finns som bilagor i slutet av meddelandet. Bilder på tävlande finns i Skills Finlands bildbank.

Bland alla guldmedaljörer valdes till ambassadör för yrkesskicklighetstävlingarna och för yrkesutbildningen, Mästarnas Mästare, Noora Salo (Perho Liiketalousopisto) som tävlade i grenen visuellt försäljningsarbete. Mästarnas Mästare får i ett års tid använda en hybridbil.

Högstadieelevernas egen färdighetstävling Mästare9 arrangerades i år som ett virtuellt spel. Högstadieeleverna spelade i sina egna skolor i tremannalag. Tävlingen vanns av Kajaanin lyseos lag.

Förutom FM-medaljer utdelas i samband med Mästare-tävlingarna också följande specialpris: Mästare-priset i Hållbar utveckling erhöll grenen Rengöringsservice, som segrare i tävlingen i företagsamhetsundervisning belönades Riverias Peruuttamaton asenne (Orubblig attityd) -projekt och priset för Säkra arbetssätt fick Janna Ahonen från Kouvolan seudun ammattiopisto som tävlade i grenen Närvårdare.

Infomation om evenemanget

Mästare, yrkesutbildningens storevenemang, arrangeras i Uleåborg 18–20.5.2021. I Mästare tävlar ungdomar som fyllt max 21 år om FM-medaljer i 43 grenar. Årligen deltar ca 1500 studerande i FM-tävlingen. Via semifinalerna kvalificerar sig de 350 bästa till finalen.

Mästare2021-evenemangets teman är att jobba tillsammans, att främja jämlikhet, livslångt lärande och ansvar.

Som arrangörer för Mästare2021 står Koulutuskuntayhtymä OSAO tillsammans med Ammattiopisto Lappia, Ammattiopisto Luovi, Koulutuskeskus Brahe, Koulutuskeskus JEDU, Lapin koulutuskeskus REDU, Oulun Palvelualan Opiston samt Suomen Diakoniaopisto. Dessutom deltar flera hundra samarbetspartners. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf, som koordinerar tävlingsverksamheten inom yrkesutbildningen i Finland och ansvarar för att sända landslaget till internationella tävlingar.

Mästare2021 Uleåborg, kommunikationschef Marsa Jurvakainen, 050 336 6704, marsa.jurvakainen@osao.fi

Mästare2021 Uleåborg, tävlingsledare Sauli Jaara, 0400 330 587, sauli.jaara@osao.fi

Mästare-chef Petri Hörkkö, 050 523 9696 petri.horkko@skillsfinland.fi.

Noora Salo är Mästarnas Mästare 2021. Bild Laura Mäki (OSAO) / Skills Finland).
Mästare9-tävlingen vanns av Kajaanin lyseos lag (Laura Okkonen, Anniina Kemppainen ja Anna Poranen).

Skills Finland rf främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Vårt mål är att tillsammans med våra samarbetspartners skapa världens starkaste yrkeskunnande.

Vi organiserar årligen yrkesutbildningens storevenemang, Mästare. Vi skickar även Finlands yrkeslandslag till de internationella yrkestävlingarna. Vi publicerar även tidningen och webbtjänsten Mitt yrke, som berättar om alternativen inom yrkesutbildningen för högstadieelever.

Vår verksamhet grundar sig på våra värden – öppenhet, rättvishet, visdom samt skoj och skicklighet.

Skills Finland r.f. år 1993 grundade, icke-vinstdrivande, föreningen. Skills Finland rf:s stödgrupper är utbildnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och de läroanstalter som utövar yrkesutbildning samt centrala aktörer inom arbetsmarknads- och utbildningssektorn.