Retriever avaa asiakkailleen pääsyn maksumuurien taakse

Mediaseuranta ja -analyysitoimisto Retriever avaa asiakkailleen pääsyn maksumuurien takaisiin artikkeleihin. Taustalla on tehty yhteistyösopimuksia mediatalojen kanssa, jotka saavat Retrieveriltä hyvityksiä luetuista artikkeleista. Ensimmäisenä mukana ovat Sanoman ja Keskisuomalaisen verkkomediat.

Mika Roman

Mediaseurantapalveluille on ollut haastavaa, että yhä useammat lehtien verkkosivut ovat siirtäneet sisältöjään maksumuurien taakse. Asiakkaat eivät pääse lukemaan artikkeleita palveluiden kautta. Retrieverin tekemät sopimukset mediatalojen kanssa avaavat asiakkaille pääsyn lukemaan heidän seurantaansa osuneet artikkelit.

”Mediaseurantayritysten perustehtävänä on antaa asiakkailleen pääsy heitä kiinnostavaan tietoon. Maksumuurit ovat olleet uusi haaste, jonka olemme nyt ratkaisseet asiakkaidemme hyväksi”, toteaa Retriever Suomi Oy:n toimitusjohtaja Mika Roman.

”Ei ole samantekevää, perustuuko yrityksen tilannekuva osittaiseen vai täydelliseen tietoon. Se, että voimme antaa nyt pääsyn myös maksumuurien takaiseen sisältöön, tulee helpottamaan asiakkaittemme johtamis- ja viestintätyötä merkittävästi. Tämä on tärkeä virstanpylväs sekä meille että asiakkaillemme”, pohtii Roman.

Retriever on jo pitkään tehnyt läheistä yhteistyötä suomalaisten mediatalojen kanssa. Sen palvelun kautta mediaseuranta-asiakkaat pääsevät lukemaan myös painettujen lehtien artikkelit PDF-muodossa. Tässä palvelussa ovat mukana käytännössä kaikki merkittävät mediatalot Suomessa.

”Minulle on tärkeää, että olemme hyvä ja rakentava osa suomalaista mediaekosysteemiä. Maksamme mediataloille vuosittain mittavia hyvityksiä, jotta voimme käyttää heidän sisältöjään osana mediaseurantapalveluitamme. Näin osaltamme edesautamme sitä, että Suomessa on olemassa vahva ja riippumaton lehdistö”, Mika Roman jatkaa.

Maksumuurien takaisen sisällön näyttäminen ei ole uutta muualla Pohjoismaissa. Retriever-konsernin muissa toimintamaissa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ovat maksumuurien takaiset sisällöt olleet jo vuosia saatavilla. Suomessa muutos on ollut hieman hitaampaa, mutta pitkäjänteinen yhteistyö mediatalojen kanssa johti nyt uuden palvelun lanseeraukseen.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Mika Roman, Retriever Suomi Oy, 0400 393155 mika.roman@retriever.fi

Mika Roman