Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari vaatii lisäkaistoja valtatie 25:lle

Näin sanoo Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki.
Hänen mukaansa kauppakamari vaatii, että valtatie 25 nelikaistaistetaan välillä Hyvinkää-Mäntsälä ja että kantatie 54 nostetaan investointiohjelmaan.
- Valtatie 25 on priorisoitava koriin 1A, ja sen suunnittelua on edistettävä välittömästi. Hyödyt olisivat suurelta osin valtakunnallisia. Erityisesti Hyvinkää-Mäntsälä-väli tulee korostumaan sekä raskaan liikenteen logistisena että työmatkaliikenteen väylänä, sanoo Heinimäki ja lisää, että valtatie 25 on turvaton, ja sen onnettomuustilastot ovat huolestuttavaa luettavaa jo nyt. Tilanne pahenee sitä mukaa, kun raskaan liikenteen määrät lähivuosina nousevat.
Heinimäki huomauttaa, että investointiohjelmaan ei ole esitetty Hyvinkään itäistä ohikulkutietä eli maantietä numero 290. Se yhdistää valtatiet 3 ja 25. Kaikki Mäntsälän suunnasta tulevat ajoneuvoyhdistelmät ajavat tätä reittiä uudelle logistiikka-alueelle, jonne rakennetaan Suomen kolmanneksi suurinta logistiikkakeskusta Keskon Onnelaa. Itäisestä ohikulkutiestä on laadittu tiesuunnitelma, joka on hallinnollisessa käsittelyssä.
Kantatie 54:stä Heinimäki sanoo, että sillä on tärkeä rooli raskaan liikenteen logistisena pääväylänä idästä Lahden kautta Forssaan.
- Tämä edellyttää talvikunnossapidon parantamista ja turvallisuustason nostoa. Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari vaatii kantatie 54 lisäämistä investointiohjelmaan ja tieluokan korottamista valtatieksi, Heinimäki sanoo.
Seututie 132 on raskaan liikenteen syöttöväylä ajettaessa kantatie 54:ltä Helsinkiin tai poikittain valtatielle 25. Tiellä kulkee jo yli 2 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja sen liikennemäärät ovat kasvussa. Heinimäki sanoo, että liikenneturvallisuuden parantaminen on ensisijaista erityisesti seututie 132:n ja kantatie 54:n liittymässä.
- Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari arvostaa sitä, että investointiohjelmassa on otettu huomioon koko Suomen kilpailukyvyn ja saavutettavuuden kannalta keskeinen päärata. Toivomme, että pääradan rooli ymmärretään ja että sen kunnostamiselle varataan riittävä rahoitus - ja että suunniteltujen hankkeiden toteuttamista edistetään ja aikaistetaan. Lisäksi nostamme esille teollisuudelle välttämättömän Riihimäen raakapuun lastausterminaalin uudelleensijoittamisen.
- Pääradan välityskykyä on pystyttävä nostamaan lisäämällä radan raidemääriä ja nopeuttamalla sen perusparannuksia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja HeinimäkiToimitusjohtajaRiihimäen-Hyvinkään kauppakamari
Puh:040 547 8563marja.heinimaki@rihykauppakamari.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari
Yritysten työvoiman saatavuuden turvaamiseksi on ratkaisuja – tarvitaan rohkeutta tehdä muutos24.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari vaatii, että osaavan työvoiman saatavuus turvataan ensi vaalikaudella. Osaamisperusteisen maahanmuuton merkittävä kasvattaminen nykyisestä, ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyden vahvistaminen sekä jokaisen lapsen ja nuoren riittävien perustaitojen varmistaminen ovat kriittisen tärkeitä.
Yritykset kokevat saavansa ilmastotoimista taloudellista hyötyä – mutta unohtuiko kyselyssä arvot23.3.2023 08:30:00 EET | Tiedote
Vastuullisuus, toimien taloudellinen kannattavuus ja mainehyöty ovat syitä, jotka ovat saaneet suomalaisyritykset tarttumaan ilmastotyöhön. Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä selviää, että noin 90 prosenttia kaikista yrityksistä kertoo tehneensä ilmastotoimia. Reilu kolmasosa kaikista yrityksistä ja yli 80 prosenttia suurista yrityksistä on asettanut päästövähennystavoitteen. Lähes 60 prosenttia vastaajista arvioi, että ilmastotoimet ovat taloudellisesti kannattavia pitkällä tai jo lyhyelläkin aikavälillä.
Päästöttömät kuljetusketjut22.3.2023 14:19:20 EET | Tiedote
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin Liikenne ja logistiikkavaliokunnan kokouksessa Saara Jääskeläinen Liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoi EU:n raskaan kaluston raja-arvoasetuksista ja päästövähennystavoitteista uusille raskaan kaluston ajoneuvoille. PP Kuljetuslinja Oy:n Ari Torvinen avasi ajoneuvojen seurantajärjestelmän hyötyjä ja SSAB-Tibnorin Sami Nummela kuljetusketjun päästöttömyyttä.
Ismo Salminen on Vuoden kouluttaja 202313.1.2023 13:34:13 EET | Tiedote
Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) koulutuksen kehityksestä vastaava johtaja, varatuomari Ismo Salminen on valittu Vuoden kouluttajaksi. Valinnan teki kauppakamarien valtakunnallinen koulutuspooli.
Suomalaisen kuljetussalan kilpailukyky murenee30.12.2022 09:59:21 EET | Tiedote
Kuljetuslogistiikka on vahvasti sidoksissa suomalaiseen elinvoimaan ja kilpailukykyyn. Ilman kannattavaa kuljetustoimialaa Suomi pysähtyy. Ajassa korostuvat myös Suomen huoltovarmuuskriittiset kuljetukset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme