Rikollispomon leski Satu Andersson kertoo uutuuskirjassa elämästään ammattirikollisena

Kale Puontin kirja Satu – Alamaailman rautarouva on karu ja naisnäkökulmansa vuoksi harvinaislaatuinen kuvaus rikollisesta elämästä ja sen seuraamuksista. Puonti tutustui pitkän rikoshistorian omaavaan Anderssoniin toimiessaan poliisina huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden tutkinnassa ja on seurannut tämän elämän käänteitä jo 1980-luvulta lähtien.

Satu - Alamaailman rautarouva ilmestyy tänään.

Satu Andersson teki jo 15-vuotiaana kyseenalaista historiaa joutuessaan kautta aikain nuorimpana naisena vankilaan videoliikkeeseen tehdystä murrosta. Hän liittyi jäseneksi kovan luokan rikollisjengeihin jo nuorella iällä. Andersson alkoi myös käyttää ja myydä amfetamiinia ja pyörittää aina vain suurempaa huumekauppaa.

Andersson on viettänyt suurimman osan aikuisiästään vankilassa, missä hän on kasvattanut lapsiaankin: hänellä on kaksi tytärtä ja viisi lastenlasta. Hänen pitkäaikaisin aviomiehensä oli tunnettu rikollispomo Raimo Andersson, yksi rikollisjärjestö M.O.R.E.:n jäsenistä, joka surmattiin raa’asti kotipihallaan.

Kirjassa Andersson kertoo avoimesti värikkään elämänsä. Ääneen pääsee myös hänen lähipiirinsä; sisarukset, lapset ja ystävät. Kertomusta taustoittavat otteet Anderssonin vankilapäiväkirjasta, läheistensä kanssa käymästään kirjeenvaihdosta, lehtijutuista ja kuulustelupöytäkirjoista.

Kale Puonti työskenteli yli 30 vuotta poliisina Helsingissä huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden tutkinnassa. Puonti kirjoittaa myös Pasilan Myrkky -rikosromaanisarjaa.

Kale Puonti: Satu – Alamaailman rautarouva
208 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Satu - Alamaailman rautarouva ilmestyy tänään.
Kale Puonti (kuva: Uupi Tirronen)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 60 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Bazarin kevään 2022 uutuuskirjojen luettelo on julkaistu3.11.2021 09:10:00 EET | Tiedote

Tänään ilmestyvä Bazar Kustannuksen kevätluettelo sisältää jälleen monipuolisen valikoiman kotimaista ja suomennettua kauno- ja tietokirjallisuutta. Kevään kiinnostaviin kaunokirjoihin kuuluu muun muassa kolme kotimaista esikoisromaania, Christian Rönnbackan uuden dekkarisarjan aloitusosa, kaksi uutta romaania menestyskirjailija Lucinda Rileylta sekä Hillary Rodham Clintonin ja Louise Pennyn poliittinen trilleri. Lenita Airisto kannustaa uutuuskirjassaan kaikkia naisia raivaamaan rohkeasti tietään kohti tasa-arvoisempaa elämää. Ajankohtaisten tietokirjojen aiheina ovat myös muun muassa Aleksei Navalnyi, QAnon-kultti, Alicia Keys sekä hyvinvointi etä- ja hybriditöissä. Kevään 2022 julkaisuluettelo kattaa tammi–kesäkuussa ilmestyvät uutuuskirjat, e-kirjat, äänikirjat ja pokkarit. Katalogi on julkaistu myös Issuu-palvelussa.

Juha Vuorinen siirtyy Bazarin kirjailijaksi – DikDek-kirjasarja saa jatkoa 202226.10.2021 11:40:36 EEST | Tiedote

Yli 30 kirjaa oman kustantamonsa kautta julkaisseesta Juha Vuorisesta tulee Bazar Kustannuksen kirjailija. Bazar julkaisee Vuorisen seuraavat DikDek-romaanit, joista ensimmäinen ilmestyy kesällä 2022. DikDek-sarjaa lähdetään viemään myös Saksan markkinoille äänikirjoina. Tehdyn sopimuksen myötä koko Vuorisen aiempi kirjallinen tuotanto siirtyy Diktaattori Oy:ltä Werner Söderström Osakeyhtiön omistamalle Bazarille.