Rikos 2019 -kirjoituskilpailuun lähetettiin yli 400 käsikirjoitusta – voittajaksi paljastui tunnettu kirjailijapariskunta

Kustannusosakeyhtiö Otavan, Otavan Kirjasäätiön ja tuotantoyhtiö Dionysos Filmsin yhdessä järjestämän rikoskirjallisuuden kirjoituskilpailun voittajat on valittu.

Kustannusosakeyhtiö Otavan, Otavan Kirjasäätiön ja tuotantoyhtiö Dionysos Filmsin rikosaiheisen kirjoituskilpailun tarkoituksena oli löytää suomalainen, kansainvälisen tason huippujännäri, jossa voisi olla potentiaalia myös elokuvaksi tai tv-sarjaksi.

Kilpailun piiriin kuuluivat kaikki rikoskirjallisuuden lajit, käsikirjoitusten aihe oli vapaa. Tekstin pituusvaatimuksena oli 100 liuskan näyte käsikirjoituksen alusta sekä synopsis kokonaisuudesta. Kilpailu oli avoin kaikille 18 vuotta täyttäneille kirjoittajille, ja siihen osallistuttiin nimimerkillä.

Raadin luettavaksi lähetettiin peräti 405 käsikirjoitusta. Joukossa oli niin kansainvälisiä toimintatrillereitä, historiallisia rikosromaaneja, kauhugenreä kuin kertomuksia suomalaisarjesta, jonka rikos rikkoo.

– Kilpailun suuri osallistujamäärä kertoo hienolla tavalla siitä, että rikoskirjallisuuden kirjoittamisesta on Suomessa viime vuosina kiinnostuttu ammattimaisesti, iloitsee Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper.

– Samaan aikaan kilpailu osoitti kuitenkin myös, kuinka vaativa laji jännitys- tai rikoskirjoittaminen todella on. Kun tuomaristo voittajat valittuaan sai tietää nimerkkien todelliset henkilöllisyydet, sieltä paljastui useampikin kokenut ja jo ennestään ansioitunut kirjoittaja.

Kilpailun taso oli kärjen osalta korkea. Siksi tuomaristo jakoi palkintosijojen lisäksi kolme kunniamainintaa.

Rikos 2019 -kirjoituskilpailun voittajat:

1. palkinto: Aki & Milla Ollikainen: Vierassieluiset

Perustelut: Vierassieluiset aloittaa koukuttavan ja tummasävyisen dekkarisarjan, jossa vaikean perhehistoriansa kanssa kamppaileva komisario Paula Lyhty selvittää Helsingissä tapahtuvaa murhien sarjaa. Tarina käynnistyy, kun vauraan liikemiessuvun tytär löydetään karmealla tavalla hukutettuna kuljetuskonttiin suvun merentahuvilan edustalta. Jo käsikirjoituksen ensimmäiset kohtaukset sisältävät valtavan latauksen. Teksti kulkee komeasti, ja taidolla ja älyllä punottu rikosjuoni tuo monisäikeisyydessään mieleen parhaat pohjoismaiset rikossarjat. Henkilögalleria on poikkeuksellisen kiehtova ja hallittu: he kaikki liittyvät tarinaan ja kuljettavat sitä kohti aina uusia, arvaamattomia käänteitä. Tätä huippujännäriä ei yksinkertaisesti malta laskea käsistään.

2. palkinto: Mikko Kalajoki: Kipupiste

Perustelut: Kipupiste on tiivis ja intensiivinen, sysimustan huumorin leikkaama trilleri. Pakkomielteisen nuoren naisen ja hämäriin bisneksiin ajautuvan urheiluvälinekauppiaan epätodennäköinen suhde kylvää jälkeensä niin henkistä kuin aineellista tuhoa, eikä ruumiiltakaan vältytä. Kuka lopulta pettää kenet, ja kenestä lopulta tulee murhaaja ja kenestä uhri? Kielellisesti vivahteikas kerronta vie lukijaa suvereenisti näkökulmahenkilöstä toiseen ja ammentaa vastaansanomattoman tarkkanäköistä komiikkaa niin urheilumaailmasta, perhe-elämästä kuin pikkugansterien yhteentörmäyksistä.

3. palkinto: Tommi Laiho: Uhanalaiset

Perustelut: Uhanalaiset-käsikirjoituksessa jo alkutilanne on dramaattinen: nuori poika raahautuu verissäpäin terveyskeskuksen päivystykseen kertoen, että tuntematon mies on kannustanut häntä tekemään itsemurhan. Toisaalla lapsensa kohtalon piinaama naispoliisi ja työttömäksi jäänyt tilastotieteilijä päätyvät tutkimaan selvittämättömiksi jääneiden kuolemien sarjaa Itä-Helsingissä. Onko tapahtumien välillä yhteys? Käsikirjoitus sytyttää omaperäisillä henkilöhahmoillaan ja monitasoisella, herkullisen mutkikkaalla juonenkuljetuksellaan. Voittajakolmikosta Dionysos Films päätyi valitsemaan tämän käsikirjoituksen optioitavaksi: teksti tarjoaa mahdollisuudet sarjamuotoisen teoksen käsikirjoitukseen ja koukuttavaan rikosdraamaan.

Rikos 2019 kirjoituskilpailun kunniamaininnat ja perustelut:

Sini Kuokkanen: Kulje kanssani piparkakkutaloon

Lastensuojelun maailmaan sijoittuva hyytävä psykologinen trilleri, joka ammentaa aineksia myös kauhukirjallisuudesta.

Virpi Vainio: Petsamon enkeli

Historiallinen dekkari, jossa kiehtoo talvisotaa edeltävän ajan Petsamo ja jonka tenhoava kieli kantaa vahvana.

Erika Vik: Luonasi ikuisesti

Tummasävyinen ja taidolla kirjoitettu rockjännäri, jossa kirjoittaja tuntee maailmansa ja jonka yksityiskohdat jäävät kutkuttamaan lukijan mieltä.

Rikos 2019 -kilpailun tuomaristoon kuuluivat kirjailijat Leena Lehtolainen ja Antti Tuomainen, tuottaja Riina Hyytiä Dionysos Filmsista sekä kustannuspäällikkö Aleksi Pöyry ja kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper Otavasta.

Rikos 2019 -kilpailun voittajat julkistettiin Helsingin Kirjamessujen Punavuori-lavalla torstaina 24.10. klo 11.30.

Lisätiedot: antti.kasper@otava.fi; p. 050-313 2414.

”Me ollaan aina oltu täällä” – Third Culture Kids kertoo tämän päivän suomalaisista, jotka elävät kulttuurien risteyksissä26.1.2022 08:56:00 EET | Tiedote

Millaista on kasvaa ja elää usean kulttuurin todellisuuksissa samanaikaisesti? Tähän vastaavat suomalaiset, jotka luovat omaa identiteettiään ja määrittelevät uusia olemisen tapoja erilaisten kulttuuritaustojen keskellä. Koko Hubara, Mona Eid, Caroline Suinner ja Kiia Beilinson ovat koonneet kansien väliin 40 ”kolmannen kulttuurin lapsen” tarinan.

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai