Rikosylikonstaapeli Kale Puontin esikoisromaani aloittaa Helsingin huumepoliisista realistisesti kertovan dekkarisarjan

Tänään ilmestyvässä Manni-dekkarissa kokenut huumepoliisi Kale Puonti vie lukijan vakuuttavasti syvälle Helsingin huumemaailmaan ja poliisin työhön. Kirja aloittaa Pasilan Myrkky -dekkarisarjan, jonka kahden ensimmäisen osan elokuva- ja tv-oikeudet on myyty suomalaiselle tuotantoyhtiölle jo ennen esikoisen ilmestymistä.
Painokelpoinen kansikuva (kansi: Perttu Lämsä)

Manni valvoo yöt ja vartioi toimistorakennuksen tiloja Espoossa. Siitä saa opiskelijan kassaan rahaa, ja työpaikalla nukkuminenkin onnistuu paremmin kuin kotona, äidin ryyppyremmien kansoittamassa kaksiossa. Öisin ei tapahdu mitään. Sitten toimiston lähellä ammutaan joku.

Järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvä tapaus tulee Helsingin huumepoliisin, eli kotoisasti Pasilan Myrkyn, tutkittavaksi. Manni ei nähnyt surmatyötä mutta tajuaa nähneensä jotakin, mikä saattaisi kiinnostaa poliisia. Jotakin, mikä muuttaisi Mannin nihkeän opiskelijaelämän hetkessä helpommaksi.

Uusi sarja alkaa, optiot ostettu myös valkokankaalle

Manni aloittaa rikosylikonstaapeli Kaartamon ryhmästä kertovan Pasilan Myrkky -dekkarisarjan, jonka toinen osa, Milo, julkaistaan keväällä 2021. "Dekkarisarja on luonnollisesti tapahtumiltaan fiktiivinen, mutta tutkintatavat ja taktiset ratkaisut olen pyrkinyt kertomaan niin tarkasti kuin se on mahdollista paljastamatta salassa pidettäviä poliisitoimia”, kertoo Kale Puonti.

Elokuva- ja televisiotuotantoyhtiö Yellow Film & TV on ostanut sarjan kahteen ensimmäiseen osaan elokuva- ja tv-oikeudet. ”Visuaalinen ja todentuntuinen tarina, joka käsittelee kiehtovasti huumerikollisuutta useasta eri näkökulmasta”, luonnehtii tuotantoyhtiön vastaava tuottaja Marko Talli kirjan aloitusosaa.

Huumerikollisuuden asiantuntija

Pitkän poliisinuran tehnyt kirjailija tietää, mistä kirjoittaa kertoessaan poliisin ja rikollisten elämästä sekä niistä inhimillisistä tekijöistä, jotka häivyttävät mustan ja valkoisen rajan harmaan eri sävyiksi. Kale Puonti on työskennellyt yli 30 vuotta poliisina Helsingissä huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden tutkinnassa, mm. Jari Aarnion alaisena. Hän on nähnyt aitiopaikalta kansainvälisen huumerikollisuuden rantautumisen Suomeen ja ollut mukana monissa suurta julkisuutta saaneissa jutuissa.

Puontin vapaa-aika kuluu musiikkiharrastusten parissa. Hän on säveltänyt, sanoittanut, tuottanut ja julkaissut vuosien varrella lukuisia albumeita Pizza Enricosta Paula Koivuniemeen.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Perttu Lämsä)
Kale Puonti (kuva: Uupi Tirronen)

Kale Puontille Vuoden johtolanka -palkinto ja Rebekka Härköselle Vuoden esikoisdekkari -kunniakirja6.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote

Kale Puontin suositun Pasilan Myrkky -dekkarisarjan viides osa, Fadi (Bazar 2023), on voittanut Vuoden johtolanka -palkinnon, joka jaetaan aina edellisen vuoden parhaalle kotimaiselle jännityskirjalle. Rebekka Härkösen Prinsessamekko (Bazar 2023) on valittu viime vuoden parhaaksi esikoisdekkariksi ja palkittu Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjalla. Suomen dekkariseura jakoi maamme merkittävimmät jännityskirjallisuuden palkinnot tänään 6.2. Helsingissä pidetyssä tilaisuudessa.

Bazarin kevään 2024 uutuuskirjojen luettelo on julkaistu6.11.2023 09:19:00 EET | Tiedote

Ensi keväänä Bazar Kustannus julkaisee runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Kevään uutuuksiin kuuluu muun muassa kaksi suomalaisista naistaitelijoista kertovaa elämäkertaromaania, kulttimaineeseen nousseen japanilaisen Toshikazu Kawaguchin kirjasarjan aloitusosa sekä yhteensä kymmenen kotimaista ja suomennettua hyvän mielen romaania. Tietokirjoissa tutustutaan saksalaiseen jalkapalloon, saadaan vinkkejä varttuneen kehon ja mielen hoitamiseen ja perehdytään rikostutkinnan menetelmiin. Tietokirjallisuuden valikoimaa täydentävät Hidasta elämää -kirjasarjan kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat uutuudet. Bazarin kevään 2024 julkaisuluettelo kattaa tammi–kesäkuussa ilmestyvät uutuuskirjat.