Rikosylikonstaapeli Kale Puontin esikoisromaani aloittaa Helsingin huumepoliisista realistisesti kertovan dekkarisarjan

Tänään ilmestyvässä Manni-dekkarissa kokenut huumepoliisi Kale Puonti vie lukijan vakuuttavasti syvälle Helsingin huumemaailmaan ja poliisin työhön. Kirja aloittaa Pasilan Myrkky -dekkarisarjan, jonka kahden ensimmäisen osan elokuva- ja tv-oikeudet on myyty suomalaiselle tuotantoyhtiölle jo ennen esikoisen ilmestymistä.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Perttu Lämsä)

Manni valvoo yöt ja vartioi toimistorakennuksen tiloja Espoossa. Siitä saa opiskelijan kassaan rahaa, ja työpaikalla nukkuminenkin onnistuu paremmin kuin kotona, äidin ryyppyremmien kansoittamassa kaksiossa. Öisin ei tapahdu mitään. Sitten toimiston lähellä ammutaan joku.

Järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvä tapaus tulee Helsingin huumepoliisin, eli kotoisasti Pasilan Myrkyn, tutkittavaksi. Manni ei nähnyt surmatyötä mutta tajuaa nähneensä jotakin, mikä saattaisi kiinnostaa poliisia. Jotakin, mikä muuttaisi Mannin nihkeän opiskelijaelämän hetkessä helpommaksi.

Uusi sarja alkaa, optiot ostettu myös valkokankaalle

Manni aloittaa rikosylikonstaapeli Kaartamon ryhmästä kertovan Pasilan Myrkky -dekkarisarjan, jonka toinen osa, Milo, julkaistaan keväällä 2021. "Dekkarisarja on luonnollisesti tapahtumiltaan fiktiivinen, mutta tutkintatavat ja taktiset ratkaisut olen pyrkinyt kertomaan niin tarkasti kuin se on mahdollista paljastamatta salassa pidettäviä poliisitoimia”, kertoo Kale Puonti.

Elokuva- ja televisiotuotantoyhtiö Yellow Film & TV on ostanut sarjan kahteen ensimmäiseen osaan elokuva- ja tv-oikeudet. ”Visuaalinen ja todentuntuinen tarina, joka käsittelee kiehtovasti huumerikollisuutta useasta eri näkökulmasta”, luonnehtii tuotantoyhtiön vastaava tuottaja Marko Talli kirjan aloitusosaa.

Huumerikollisuuden asiantuntija

Pitkän poliisinuran tehnyt kirjailija tietää, mistä kirjoittaa kertoessaan poliisin ja rikollisten elämästä sekä niistä inhimillisistä tekijöistä, jotka häivyttävät mustan ja valkoisen rajan harmaan eri sävyiksi. Kale Puonti on työskennellyt yli 30 vuotta poliisina Helsingissä huume- ja järjestäytyneen rikollisuuden tutkinnassa, mm. Jari Aarnion alaisena. Hän on nähnyt aitiopaikalta kansainvälisen huumerikollisuuden rantautumisen Suomeen ja ollut mukana monissa suurta julkisuutta saaneissa jutuissa.

Puontin vapaa-aika kuluu musiikkiharrastusten parissa. Hän on säveltänyt, sanoittanut, tuottanut ja julkaissut vuosien varrella lukuisia albumeita Pizza Enricosta Paula Koivuniemeen.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Perttu Lämsä)
Kale Puonti (kuva: Uupi Tirronen)

Kylmäävä uutuuskirja sukeltaa syvemmälle aivovammautuneen jääkiekkoilijan elämään ja tuo esiin myös läheisten näkökulman10.9.2020 08:51:00 EESTTiedote

Jenny Rostainin tietokirja Jääkylmä on vahva kannanotto jääkiekkoväkivallan vähentämiseksi kertoessaan ottelutilanteessa aivovammautuneen Tommi Kovasen elämästä. Kirja on tarina päähän kohdistuneiden taklausten todellisista seurauksista, joilta monet, myös vammautuneet itse, ovat halunneet sulkea silmänsä. Jääkylmä antaa äänen myös vammautuneiden läheisille.