Rinne kertoi työelämän kehittämistavoitteet ensi hallituskaudelle: työelämää on uudistettava ihmiset edellä

JULKAISUVAPAA SU 17.3. KLO 13.30 SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne kertoi sunnuntaisessa puoluevaltuuston puheessaan puolueensa työelämän kehittämistavoitteita ensi hallituskaudelle.

SDP:n työelämäuudistusten keskiössä ovat osaamisen kehittäminen, työntekijöiden suojelun parantaminen sekä sopimisen ja yhteistyön palauttaminen. Naapurimaassamme Ruotsissa käynnistettiin edellisen hallituksen aikana 82 uudistusta, joilla edistetään tekoälyn käyttöönottoa työelämässä ja työpaikoilla. Työelämän uudistaminen vaatii myös Suomelta samanlaista rohkeutta, vuoropuhelua ja luottamusta.

- Nyt on palattava sopimisen ja yhteistyön tielle. Muuttuvassa työelämässä myös palkansaajilla on uusia tarpeita ja työelämän lainsäädäntöä tulee kehittää jatkossa ihmiset edellä. Vetoankin EK:n johtoon, tehkää isänmaallinen teko ja palauttakaa kansakunnan työkalupakkiin keskitetty sopiminen. Tulevista talouden ilmakuopista ja teknologiamurroksen haasteesta selviämme parhaiten kolmikantaisella yhteistyöllä, sanoo puheenjohtaja Rinne.

Puheessaan Rinne listasi työelämän polttavimpia uudistustarpeita, joita ovat osaamistason nostaminen, työelämän tasa-arvon parantaminen, ihmisten työhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät kysymykset sekä kilpailukieltosopimuksen käyttö.

- Teknologiamurros edellyttää suomalaisten osaamistason nostamista, jotta voimme pärjätä kilpailijamaidemme kanssa tuottavuudessa ja innovaatioissa. SDP haluaa vahvistaa palkansaajien oikeutta koulutukseen läpi työuran ja siksi puolueen tavoitteena luoda henkilökohtainen osaamistili koko aikuisväestölle. Sen turvin palkansaajat voivat kehittää osaamistaan. SDP peräänkuuluttaa myös työnantajien velvollisuutta osallistua omien työntekijöidensä osaamisen ylläpitoon ja parantamiseen, Rinne sanoo.

- Naisten asemaa on parannettava työelämässä. SDP haluaa varmistaa, että ensi vaalikaudella tehdään perhevapaauudistus, joka parantaa nuorten naisten työllisyyttä ja vahvistaa toimeentuloon liittyvää tasa-arvoa työikäisenä ja eläkkeellä oltaessa. Työelämän tasa-arvokysymyksissä olemme kulkeneet hitaasti oikeaan suuntaan, mutta paljon on vielä tekemättä. Naisen euro on täysin vailla perustetta vain 84 % miehen eurosta. Vain siitä syystä, että sukupuoli on eri. Se on väärin, Rinne sanoo.

- SDP:n toissa eduskuntakaudella käynnistämä Työelämä 2020-hanke on ollut onnistunut ja tuloksekas. Hanke ansaitsee ehdottomasti jatkoa ja siinä tulisi erityisesti keskittyä työhyvinvointiin ja ihmisten jaksamiseen työelämässä. Työuupumuksesta on tullut kansantauti ja liian moni lukee työnantajansa sähköposteja ja pikaviestejä yömyöhään. Meidän tulee varmistaa jokaiselle riittävä palautumisaika. Vapaa-ajalle sekä yhdessäololle läheisten kanssa pitää jäädä jokaisella riittävästi aikaa, linjaa Rinne.

- Kilpailukieltosopimusten käyttö on lisääntynyt ylempien toimihenkilöiden ja toimihenkilöiden kohdalla. Sopimuksia käytetään turhaan ja välillä jopa väärin perustein. Esitän, että työnantajien pitää maksaa täysi palkka työntekijälle, joka joutuu olemaan työttömänä työntekijän ja työnantajan välisen kilpailukieltosopimuksen takia. Näin työnantajat joutuisivat tarkemmin miettimään, missä tilanteessa he käyttävät kilpailukieltosopimusta, sanoo Rinne.

SDP haluaa varmistaa sen, että yleissitovat työehtosopimukset takaavat kaikille palkansaajille myös tulevaisuudessa työelämän vähimmäisturvan.

- Reilun ja oikeudenmukaisen työelämän kannalta aivan keskeistä on, että jokaisella palkansaajalla kaikilla aloilla on taattu vähimmäistaso työehdoissa, Rinne päättää.

SDP:n Rönnholm vastaa kokoomuksen Orpolle: Politiikka on arvovalintoja – ja on hyvä että ne tulevat nyt esiin2.8.2020 10:32:48 EESTTiedote

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo julistautui haastattelussa (IL 2.8.) vastavoimaksi nykyiselle hallitukselle ja kertoi olevansa “totaalisen eri mieltä” harjoitetusta politiikasta. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm on tyytyväinen, että kokoomus sanoo tämän ääneen ja puolueiden erot tulevat vahvemmin esiin, sillä hallitus kuitenkin nauttii valtaosan suomalaisten suosiota. - Eilen astui voimaan jälleen yksi Marinin hallituksen päätöksistä, kun kokoaikainen subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus palautettiin kaikille lapsille ja ryhmäkokoja pienennettiin. Nyt peruttiin edellisen hallituksen päätös, joka rajasi lapsen oikeutta varhaiskasvatukseen, ei tuonut säästöjä ja vaaransi lasten yhdenvertaisuuden. Se valmisteltiin kokoomuslaisen opetusministerin johdolla. Joten kernaasti myönnän, että SDP:n ja tämän hallituksen linja on erilainen kuin kokoomuksen linja, sanoo Rönnholm ja jatkaa: - Toinen esimerkki on hoitajamitoitus. Vaikka kokoomus kuinka vastusti ja jarrutti, sitova hoitajami

SDP Keski-Suomi: Kuntapäättäjiltä vaaditaan nyt vastuullisuutta ja inhimillisyyttä13.6.2020 16:08:04 EESTTiedote

Koronakriisin riepotellessa maailmaa korostuvat ihmisten arjessa nyt pienetkin teot. Se, että on työtä ja toimeentuloa jolla pärjää, palveluja jotka tarjoavat apua silloin kun kaivataan, ja sivistystä jolla turvataan tulevaisuus. Siksi nyt tarvitaan meidän kaikkien panosta siihen, että pidämme yhteiskunnan pyörimässä. Kriisin jälkihoito on pitkä prosessi, ja me Keski-Suomen sosialidemokraatit olemme sitoutuneet tekemään arvojemme mukaisia toimenpiteitä parhaamme mukaan, jotta tilanteesta selvitään. Ensi keväänä koittavat kuntavaalit, ja on tärkeää, että päättäjiksi valitaan ihmisiä jotka ovat valmiita toimimaan vastuullisesti, oikeudenmukaisesti ja inhimillisesti. Nyt tehtävät toimet kantavat hedelmää vuosien päästä tulevaisuuteen, siksi nyt jos koskaan on tärkeää rakentaa vahva pohja tämän päivän lapsille ja nuorille ja tukea heitä kasvussa, sekä panostaa osaamiseen ja työllistymismahdollisuuksiin sosiaalisesti kestävällä tavalla. Kun meidän lapsemme kasvavat vahvoiksi, on myös tuleva