Rinne kertoi työelämän kehittämistavoitteet ensi hallituskaudelle: työelämää on uudistettava ihmiset edellä

JULKAISUVAPAA SU 17.3. KLO 13.30 SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne kertoi sunnuntaisessa puoluevaltuuston puheessaan puolueensa työelämän kehittämistavoitteita ensi hallituskaudelle.

SDP:n työelämäuudistusten keskiössä ovat osaamisen kehittäminen, työntekijöiden suojelun parantaminen sekä sopimisen ja yhteistyön palauttaminen. Naapurimaassamme Ruotsissa käynnistettiin edellisen hallituksen aikana 82 uudistusta, joilla edistetään tekoälyn käyttöönottoa työelämässä ja työpaikoilla. Työelämän uudistaminen vaatii myös Suomelta samanlaista rohkeutta, vuoropuhelua ja luottamusta.

- Nyt on palattava sopimisen ja yhteistyön tielle. Muuttuvassa työelämässä myös palkansaajilla on uusia tarpeita ja työelämän lainsäädäntöä tulee kehittää jatkossa ihmiset edellä. Vetoankin EK:n johtoon, tehkää isänmaallinen teko ja palauttakaa kansakunnan työkalupakkiin keskitetty sopiminen. Tulevista talouden ilmakuopista ja teknologiamurroksen haasteesta selviämme parhaiten kolmikantaisella yhteistyöllä, sanoo puheenjohtaja Rinne.

Puheessaan Rinne listasi työelämän polttavimpia uudistustarpeita, joita ovat osaamistason nostaminen, työelämän tasa-arvon parantaminen, ihmisten työhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät kysymykset sekä kilpailukieltosopimuksen käyttö.

- Teknologiamurros edellyttää suomalaisten osaamistason nostamista, jotta voimme pärjätä kilpailijamaidemme kanssa tuottavuudessa ja innovaatioissa. SDP haluaa vahvistaa palkansaajien oikeutta koulutukseen läpi työuran ja siksi puolueen tavoitteena luoda henkilökohtainen osaamistili koko aikuisväestölle. Sen turvin palkansaajat voivat kehittää osaamistaan. SDP peräänkuuluttaa myös työnantajien velvollisuutta osallistua omien työntekijöidensä osaamisen ylläpitoon ja parantamiseen, Rinne sanoo.

- Naisten asemaa on parannettava työelämässä. SDP haluaa varmistaa, että ensi vaalikaudella tehdään perhevapaauudistus, joka parantaa nuorten naisten työllisyyttä ja vahvistaa toimeentuloon liittyvää tasa-arvoa työikäisenä ja eläkkeellä oltaessa. Työelämän tasa-arvokysymyksissä olemme kulkeneet hitaasti oikeaan suuntaan, mutta paljon on vielä tekemättä. Naisen euro on täysin vailla perustetta vain 84 % miehen eurosta. Vain siitä syystä, että sukupuoli on eri. Se on väärin, Rinne sanoo.

- SDP:n toissa eduskuntakaudella käynnistämä Työelämä 2020-hanke on ollut onnistunut ja tuloksekas. Hanke ansaitsee ehdottomasti jatkoa ja siinä tulisi erityisesti keskittyä työhyvinvointiin ja ihmisten jaksamiseen työelämässä. Työuupumuksesta on tullut kansantauti ja liian moni lukee työnantajansa sähköposteja ja pikaviestejä yömyöhään. Meidän tulee varmistaa jokaiselle riittävä palautumisaika. Vapaa-ajalle sekä yhdessäololle läheisten kanssa pitää jäädä jokaisella riittävästi aikaa, linjaa Rinne.

- Kilpailukieltosopimusten käyttö on lisääntynyt ylempien toimihenkilöiden ja toimihenkilöiden kohdalla. Sopimuksia käytetään turhaan ja välillä jopa väärin perustein. Esitän, että työnantajien pitää maksaa täysi palkka työntekijälle, joka joutuu olemaan työttömänä työntekijän ja työnantajan välisen kilpailukieltosopimuksen takia. Näin työnantajat joutuisivat tarkemmin miettimään, missä tilanteessa he käyttävät kilpailukieltosopimusta, sanoo Rinne.

SDP haluaa varmistaa sen, että yleissitovat työehtosopimukset takaavat kaikille palkansaajille myös tulevaisuudessa työelämän vähimmäisturvan.

- Reilun ja oikeudenmukaisen työelämän kannalta aivan keskeistä on, että jokaisella palkansaajalla kaikilla aloilla on taattu vähimmäistaso työehdoissa, Rinne päättää.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo

Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:40:00 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019 Puheenjohtaja Antti Rinne MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet, hyvät tulevaisuudentekijät, ystävät ja toverit, bästa vänner! Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen. Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki. Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit. Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin. Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä. Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia