Rinne pääministeri Sipilälle: Eduskunnan painostuksen on loputtava välittömästi

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii Sipilää ja Keskustaa lopettamaan eduskunnan painostuksen. Rinteen mukaan on erittäin vakava asia, että hallituksen lainvalmistelun luokaton taso on ajanut ihmisiä jaksamisen äärirajoille. Hän pitää työsuojelullisia seikkoja erittäin huolestuttavina.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii Keskustaa ja pääministeri Sipilää lopettamaan eduskunnan painostuksen välittömästi.

– Se, että pääministeri ja Keskusta yrittävät valtapoliittisista syistä painostaa eduskuntaa, on vastuutonta ja käsittämätöntä. On päivänselvää, että eduskunnan ja valiokuntien on saatava tehdä työnsä asiallisesti ja mahdollisimman ripeästi, kun kyseessä on näin merkittävä uudistus. Siksi vaadin pääministeri Sipilää lopettamaan eduskunnan painostuksen välittömästi, Rinne sanoo.

­– Hallituksen lainvalmistelu ja toiminta sote-uudistuksen kohdalla on ollut luokatonta, eikä Sipilän hallitus ole hoitanut tehtäviään. Asianmukainen käsittely eduskunnassa mahdollistaa sen, että hallituksen itse aiheuttama sekasotku voidaan vielä korjata. Hallituksella tai pääministerillä ei ole mitään oikeutta yrittää estää tätä. Tässä on kyse länsimaisen demokratian periaatteista, Rinne sanoo.

Rinne nostaa esille myös työsuojelulliset seikat, joita hän pitää erittäin huolestuttavina.

– On syytä olettaa, että sote-esityksen tultua eduskuntaan valiokuntaneuvokset ovat tehneet töitä kellon ympäri. Eduskunnan käytävillä kerrotaan todella valitettavia ja ikäviä asioita valiokuntaneuvosten jaksamisen tilasta. Nyt on kyse ihmisten terveydestä ja se on erittäin vakava asia. Sipilän hallituksen oma sote-sekoilu on ajanut ihmisiä jaksamisen äärirajoille. Tässä tilanteessa ei voi mitenkään hyväksyä sitä, että Keskusta jatkaisi painostustaan.

Rinne sanoo, että eduskunnan puhemiehen ja virkamiesjohdon on otettava viivytyksettä selkeä ote, jotta ihmisten loppuunpalaminen voidaan estää.

– Tässä viimesijainen vastuu on eduskunnan puhemies Paula Risikolla. Luotan siihen, että puhemies laittaa Keskustan poliittiselle pelille stopin.

Lisätietoja:

Dimitri Qvintus, 050 574 0956
Puheenjohtaja Rinteen viestintävastaava

Filatov: Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli16.7.2018 13:55Tiedote

Yksinkertaista oikeudenmukaista sosiaaliturvaa ei ole kun utopioissa. Tarvitaan taloudellisen avun ja palveluiden kokonaisuus, jossa etuuksia kootaan yhteen ja samantasoistetaan. Lisäksi säilytetään osa erityisiin tarpeisiin rakennettuja tarveharkintaisia etuuksia, sanoo kansanedustaja Tarja Filatov. Ihmisen elämäntilanteet ovat moninaiset ja siksi sama vastaus ei toimi elämän erilaisissa riskeissä. Kaupallisia vakuutuksiakin on eri asioille. Autovakuutus ei toimi matkavakuutuksena eikä päinvastoin, muistuttaa Filatov. Hän puhui SDP:n puoluepäivän tilaisuudessa Porin SuomiAreenalla maanantaina. - Ymmärrettävämpiä ja selkeämpiä vastauksia on kyllä, Filatov sanoo. SDP:n vastaus sosiaaliturvan ongelmiin on Yleisturva. Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli, joka takaa ihmisen toimeentulon ja tarvittavat palvelut vaihtuvissa elämäntilanteissa. Se helpottaa työtulojen ja sosiaaliturvan yhteensovittamista siten, että työ on tekijälleen aina kannattavaa. - Yleisturva on kol

Mäkisalo-Ropponen ehdottaa geeniteknologiavaltuutettua - ”eettiset seikat ja tietosuoja otettava huomioon”14.7.2018 15:42Tiedote

Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) ehdottaa geeniteknologiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. Mäkisalo-Ropponen perustelee asiaa tietosuojalla ja eettisellä näkökulmalla. - Mitä enemmän asiaan perehdyn, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että tarvitsemme kansalaisten edun näkökulmasta riippumattoman tahon varmistamaan uuden teknologian soveltamista eettisesti kestävällä tavalla, kaikista polttavimmin kansalaisten tietosuojan takaamiseksi. Tietosuojasta ovat olleet huolissaan muun muassa terveysoikeuden professori, HUS:in ylilääkäri Lasse Lahtonen, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ja Bioetiikan instituutin hallituksen puheenjohtaja Heikki Saxén. Myös Saxén on ehdottanut geeniteknologiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. - Jotta geeniteknologia saadaan palvelemaan ihmisiä ja ihmiskuntaa eettisesti oikein, on pidettävä huolta monista eettisistä näkökohdista, kaikista ajankohtaisimmin kansalaisten tietosuojasta ja siitä, etteivät heidän geenit

Skinnari: Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista7.7.2018 14:46Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari on tyytyväinen siihen, että kokoomus puhuu päivä päivältä enemmän SDP:n uudistuksista ja talouspoliittisista esityksistä. - Viime aikoina kokoomus on puhunut enemmän SDP:stä ja SDP:n esityksistä kuin omistaan. Se osoittaa selvästi, että yhteiskunnallinen aloite on Sosialidemokraateilla. Samalla muiden asioista puhuminen on ymmärrettävää, sillä kokoomuksella ei ole omia avauksia juuri ollut - populistisia ja vastuuttomia verolupauksia lukuun ottamatta. Verolupauksillaan Kokoomus on ehtinyt polttaa jo lähes 4 miljardia euroa verotuloja. Näyttää pahasti siltä, että kokoomuksen vaalikampanjasta tulee vielä sitä kuuluisaa Sari Sairaanhoitajaakin kalliimpi, Skinnari sanoo. Skinnari toteaa, että kun Kokoomuksen omat esitykset ovat olleet epärealistisia, puolue on joutunut keskustelemaan muiden puolueiden esityksistä. - Voisi sanoa, että Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista. Meille se sopii oikein hyvin. Mutta kylmä t