Rinne puheessaan: Ilman keskustan ja kokoomuksen lehmänkauppaa sote-uudistus olisi jo valmis

"Ilman keskustan ja kokoomuksen lehmänkauppaa Suomessa olisi jo sote-uudistus valmiina", SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi tänään puheessaan, kun eduskunta keskusteli pääministerin ilmoituksesta. Tässä kokonaisuudessaan SDP:n puheenjohtaja Rinteen puhe eduskunnassa 27.6.2018.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuhe 27.6.2018
Pääministerin ilmoitus sote-uudistuksesta
SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne

MUUTOSVARAUKSIN

Arvoisa puhemies!

Alkuun pieni kiitoksen sana. Kun SDP ja muu oppositio vaativat reilu viikko sitten, että sote-uudistuksen tilanteesta annetaan pääministerin ilmoitus, pääministeri Sipilä sanoi, että ei käy. Että se ei ole oikea väline, kun asia on keskeneräisenä valiokunnassa.

Toissa päivänä pääministeri sanoi, että harkinnassa on mitata hallituspuolueiden tuki luottamusäänestyksellä tiedonannon jälkeen.

Eilen tilanne muuttui jälleen ja pääministeri päätyikin – kaikkien hämmennykseksi - viikko sitten kieltämäänsä pääministerin ilmoitukseen, vaikka asia on täsmälleen samalla tavalla kesken valiokunnassa.

Kaiken tämän hämmennyksen jälkeen saimme mahdollisuuden keskustella sotesta eduskunnan suuressa salissa. Kiitos siitä.

Pääministeri Sipilä!

Reilut kymmenen vuotta sitten päädyttiin siihen, että suomalaisten kannalta aivan keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelut on uudistettava huolimatta siitä, että tällä hetkelläkin Suomen terveydenhuollon laatu ja tulokset ovat laajan kansainvälisen tutkimuksen mukaan maailman parhaat.

Syynä oli terveyserojen kasvu maaseudun ja kaupunkien välillä ja kaupunkien sisällä keskusten ja lähiöiden välillä.

Syynä oli se, että osa sotesta oli ja on edelleen rikki. Lääkäriin ei kaikkialla pääse, ikääntyvien ihmisten hoivapalvelut eivät ole kaikkialla inhimillisellä tasolla ja lastensuojelussa on vakavia ongelmia.

Ja syynä oli se, että ongelmat uhkaavat pahentua, kun me ikäännymme ja palvelutarve kasvaa. On vaara, ettemme kykene maksamaan tarvittavia palveluita. Että niistä tulee liian kalliita pienempituloisille ihmisille tai että verorasitus kasvaa kohtuuttomaksi.

Näistä syistä uudistamistyö käynnistyi. Vaiheita ja malleja tässä työssä on ollut paljon.

Arvoisa puhemies!

Viime vaalikauden lopulla pääsimme kaikkien eduskuntapuolueiden yhteisellä työllä lähelle valmista lopputulosta. Yhdessä rakentamamme malli olisi voitu korjata nopeasti tämän vaalikauden alussa – yhdessä.

Mutta pääministeri Sipilä, teidän hallituksenne kuitenkin päätti heittää parlamentaarisen ja huolellisen valmistelun sekä sote-uudistuksen alkuperäiset tavoitteet roskakoriin.

Teen tässä yhden asian selväksi: Ilman keskustan ja kokoomuksen lehmänkauppaa Suomessa olisi jo sote-uudistus valmiina.

Ilman lehmänkauppaa uudistuksen aikataulu ja asiasisältö eivät olisi menneet täysin sekaisin.

Ihmiset ovat syystäkin ihmeissään ja hämillään. Eivätkä halua tällaista sotea.

Arvoisa puhemies!

Nyt tässä hallituksen näytelmässä on meneillään kolmas näytös, jonka nimi on ”Sote siirtyy taas kerran”.

Syynä on se, että hallituksen valmistelu on jälleen kerran sanalla sanottuna kehnoa. Hallitus viis veisaa uudistuksen alkuperäisistä tavoitteista, perustuslaista, asiantuntijoista, korkeimmasta hallinto-oikeudesta tai notifiointivaatimuksista.

Sen sijaan hallitus tuo eduskuntaan keskeneräisiä esityksiä, joita se on joutunut ja joutuu täydentämään ja korjaamaan.

Kaiken tämän sekaannuksen on kruunannut - edellä sanottuun suhteutettuna - hallituksen asettama, aivan epärealistinen aikataulutus.

Sitä painostaessaan hallitus on syyllistänyt valiokunnissa työskenteleviä kansanedustajia ja asettanut valiokunnassa työskentelevät virkamiehet kohtuuttomaan tilanteeseen.

Arvoisa puhemies!

Eilen pääministeri, keskustapuolue ja muu hallitus havahtuivat todellisuuteen.

Ei tule maakuntavaaleja ennen eduskuntavaaleja ja sote-uudistus siirtyy jälleen kerran vuodella eteenpäin.

Pääministeri Sipilä ei kuitenkaan enää halunnut äänestystä hallituksen luottamuksesta. Tulikin pääministeri ilmoitus, jotta luottamuksesta ei tarvitse äänestää.

Ei tarvitse kovin pitkään arvuutella, miksi hallitus ei uskaltanut mittauttaa luottamustaan eduskunnassa.

Viimeisimmän näytöksen jälkeen kylmä fakta on se, että Sipilän hallituksen toimintakyvystä ei ole paljoa jäljellä.

Arvoisa puhemies!

Pääministerin ilmoitus jättää useita kysymyksiä ilman vastauksia.

Yhteen tärkeään kysymykseen tiedämme vastauksen, vaikka pääministeri Sipilä ei sitä uskaltanut kysyä eduskunnalta.

Tulos vai ulos?

Kommenttipyynnöt:

Dimitri Qvintus, 050 574 0956
Puheenjohtajan viestintävastaava

Mäkisalo-Ropponen ehdottaa geeniteknologiavaltuutettua - ”eettiset seikat ja tietosuoja otettava huomioon”14.7.2018 15:42Tiedote

Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) ehdottaa geeniteknologiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. Mäkisalo-Ropponen perustelee asiaa tietosuojalla ja eettisellä näkökulmalla. - Mitä enemmän asiaan perehdyn, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, että tarvitsemme kansalaisten edun näkökulmasta riippumattoman tahon varmistamaan uuden teknologian soveltamista eettisesti kestävällä tavalla, kaikista polttavimmin kansalaisten tietosuojan takaamiseksi. Tietosuojasta ovat olleet huolissaan muun muassa terveysoikeuden professori, HUS:in ylilääkäri Lasse Lahtonen, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ja Bioetiikan instituutin hallituksen puheenjohtaja Heikki Saxén. Myös Saxén on ehdottanut geeniteknologiavaltuutetun viran perustamista Suomeen. - Jotta geeniteknologia saadaan palvelemaan ihmisiä ja ihmiskuntaa eettisesti oikein, on pidettävä huolta monista eettisistä näkökohdista, kaikista ajankohtaisimmin kansalaisten tietosuojasta ja siitä, etteivät heidän geenit

Skinnari: Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista7.7.2018 14:46Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari on tyytyväinen siihen, että kokoomus puhuu päivä päivältä enemmän SDP:n uudistuksista ja talouspoliittisista esityksistä. - Viime aikoina kokoomus on puhunut enemmän SDP:stä ja SDP:n esityksistä kuin omistaan. Se osoittaa selvästi, että yhteiskunnallinen aloite on Sosialidemokraateilla. Samalla muiden asioista puhuminen on ymmärrettävää, sillä kokoomuksella ei ole omia avauksia juuri ollut - populistisia ja vastuuttomia verolupauksia lukuun ottamatta. Verolupauksillaan Kokoomus on ehtinyt polttaa jo lähes 4 miljardia euroa verotuloja. Näyttää pahasti siltä, että kokoomuksen vaalikampanjasta tulee vielä sitä kuuluisaa Sari Sairaanhoitajaakin kalliimpi, Skinnari sanoo. Skinnari toteaa, että kun Kokoomuksen omat esitykset ovat olleet epärealistisia, puolue on joutunut keskustelemaan muiden puolueiden esityksistä. - Voisi sanoa, että Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista. Meille se sopii oikein hyvin. Mutta kylmä t