Riskiretki-kirja on värikäs kertomus kahden miehen hulvattomasta venereissusta Suomen historiaan

Rikoskirjailija Christian Rönnbackan ja historian harrastaja Lars Candolinin tänään ilmestyvä Riskiretki – Seikkailu muinaisilla reiteillä kertoo kuvin ja tarinoin millaista on matkata pienellä perämoottoriveneellä historiallisia reittejä pitkin – myös silloin kun vettä ei ole nimeksikään veneen pohjan alla.

Kirjan kansikuva (kansi: Antti Heikkinen)

Tarinan mukaan Hämeen linna perustettiin noin vuonna 1230, kun ruotsalaiset tekivät vaivalloisen ristiretken Suomeen, matkaten Suomenlahdelta syvälle sisämaahan.

Lähes 800 vuotta myöhemmin historiasta, luonnosta ja seikkailusta kiinnostuneet Christian Rönnbacka ja Lars Candolin päättivät kokeilla samaa retkeilyä käytännössä. Pienellä perämoottoriveneellä he lähtivät matkaan Tammisaaresta kohti sisämaata, välillä venettä kuivalla maalla vetäen.

Aidon maaotteluhengen mukaisesti kaksikko kuitenkin pisti paremmaksi ja jatkoi matkaansa Hämeenlinnasta vielä eteenpäin, aina Pietarsaareen asti. Samalla miehet tulivat kulkeneeksi toisen historiallisen reitin, ns. tervareitin, jota pitkin pohjalaiset kuljettivat tervaa Ruotsin vallan aikana.

Matkan varrella seikkailijat pysähtyivät katsastamaan Suomen historian merkittävimpiä paikkoja, jotka kirjassa saavat oman esittelynsä. Matkareitti kulki muun muassa seuraavien paikkakuntien kautta: Tammisaari, Pohja, Mustio, Karjaa, Vihti, Karkkila, Loppi, Janakkala, Hämeenlinna, Lempäälä, Tampere, Kuru, Ruovesi, Virrat, Ähtäri, Alajärvi, Lappajärvi, Evijärvi, Ähtävä ja Pietarsaari.

Christian Rönnbacka ja Lars Candolin: Riskiretki
264 sivua, nelivärikuvitettu

Kirjan kansikuva (kansi: Antti Heikkinen)

www.bazarkustannus.fi

Yuval Noah Hararin maailmanlaajuinen menestysteos Sapiens ilmestyy nyt sarjakuvana7.10.2020 08:25:24 EESTTiedote

Historioitsija Yuval Noah Hararin ihmiskunnan vaiheita luotaava tietokirja Sapiens – Ihmisen lyhyt historia on ollut arvostelu- ja myyntimenestys ympäri maailmaa. Nyt kirjan ensimmäinen osa Kognitiivinen vallankumous on saanut sarjakuvan muodon kirjassa Sapiens – Ihmiskunnan synty, jonka ovat käsikirjoittaneet Harari ja belgialainen David Vandermeulen sekä piirtänyt tunnettu ranskalaispiirtäjä Daniel Casanave.