Riskiretki-kirja on värikäs kertomus kahden miehen hulvattomasta venereissusta Suomen historiaan

Rikoskirjailija Christian Rönnbackan ja historian harrastaja Lars Candolinin tänään ilmestyvä Riskiretki – Seikkailu muinaisilla reiteillä kertoo kuvin ja tarinoin millaista on matkata pienellä perämoottoriveneellä historiallisia reittejä pitkin – myös silloin kun vettä ei ole nimeksikään veneen pohjan alla.

Kirjan kansikuva (kansi: Antti Heikkinen)

Tarinan mukaan Hämeen linna perustettiin noin vuonna 1230, kun ruotsalaiset tekivät vaivalloisen ristiretken Suomeen, matkaten Suomenlahdelta syvälle sisämaahan.

Lähes 800 vuotta myöhemmin historiasta, luonnosta ja seikkailusta kiinnostuneet Christian Rönnbacka ja Lars Candolin päättivät kokeilla samaa retkeilyä käytännössä. Pienellä perämoottoriveneellä he lähtivät matkaan Tammisaaresta kohti sisämaata, välillä venettä kuivalla maalla vetäen.

Aidon maaotteluhengen mukaisesti kaksikko kuitenkin pisti paremmaksi ja jatkoi matkaansa Hämeenlinnasta vielä eteenpäin, aina Pietarsaareen asti. Samalla miehet tulivat kulkeneeksi toisen historiallisen reitin, ns. tervareitin, jota pitkin pohjalaiset kuljettivat tervaa Ruotsin vallan aikana.

Matkan varrella seikkailijat pysähtyivät katsastamaan Suomen historian merkittävimpiä paikkoja, jotka kirjassa saavat oman esittelynsä. Matkareitti kulki muun muassa seuraavien paikkakuntien kautta: Tammisaari, Pohja, Mustio, Karjaa, Vihti, Karkkila, Loppi, Janakkala, Hämeenlinna, Lempäälä, Tampere, Kuru, Ruovesi, Virrat, Ähtäri, Alajärvi, Lappajärvi, Evijärvi, Ähtävä ja Pietarsaari.

Christian Rönnbacka ja Lars Candolin: Riskiretki
264 sivua, nelivärikuvitettu

Kirjan kansikuva (kansi: Antti Heikkinen)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 60 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

www.bazarkustannus.fi

Uusi Hurriganes-kirja kokoaa tarinat suosittujen levyjen ja albumien takaa5.11.2020 10:48:36 EETTiedote

Levymyynnissä mitattuna Hurriganes oli 1970- ja 1980-luvuilla yksi Suomen menestyneimpiä rocknimiä. Tänään ilmestyvä Vesa Kontiaisen tietokirja Hurriganes – Albumit 1973–1988 antaa elävän kuvan siitä, miten yhtyeen ja sen soittajien levyt syntyivät ja millaisen vastaanoton ne saivat. Laajaan haastattelumateriaaliin perustuva kirja on tuhti tietopaketti kaikille Hurriganes-faneille.

Bazarin kevään 2021 kirjakatalogi on ilmestynyt27.10.2020 09:26:26 EETTiedote

Bazar Kustannus Oy:n ensi kevään uutuuskirjat tarjoavat runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Keväällä menestyskirjailija Lucinda Rileyltä ilmestyy kaksi uutta romaania ja dekkareiden ystävät pääsevät tutustumaan Saksan menestyneimmän jännityskirjailijan Sebastian Fitzekin piinaaviin trillereihin. Kotimaisiin kaunokirjoihin kuuluvat muun muassa uudet dekkarit Christian Rönnbackalta, Kale Puontilta ja Tomas Gadsilta sekä Pirkko Soinisen romaani arkkitehti Wivi Lönnista. Kevään tietokirjat antavat näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin, kuten siihen, miten päästä masennuslääkkeistä eroon, kuinka vastata rasistisiin väitteisiin ja millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella tulee olemaan Suomen luontoon.