Risma sai kaavaluonnoksensa – ”Asiakkaille annetaan poikkeavat vaikutusmahdollisuudet”

Kaleva-Hakametsän ydinalueen, Risman, tulevaisuus alkaa piirtyä konkreettiseksi. Kaavaluonnos alueen käytöstä on tullut vastikään nähtäville, ja Risman ulkoiset puitteet saavat sitä kautta tarkemman hahmon. Rakennushankkeen maaliviiva on piirretty 2020-luvun jälkimmäiselle puoliskolle, mutta eri sidosryhmät ovat päässeet vaikuttamaan Risman anatomiaan hankkeen alusta lähtien. Yksi ajatus on hankkeen edetessä vahvistunut: Risma on kokonaisuus, josta päättävät asiakkaat itse.

Havainnekuvassa Risman sisäänkäynti Sammonkadulta käsin. Kuva: Lahdelma & Mahlamäki

Risman suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että kokonaisuus toimii lähialueen asukkaiden arjessa. Osa nykyisen Prisman päälle rakentuvasta kerrosalasta onkin varattu esimerkiksi päiväkodille ja sen ulkoilualueelle. Risman pääsisäänkäynnin tuntumaan on piirretty pika-asiointiin soveltuva minimyymälä. Alueen asukas- ja asiakaspysäköinti ohjataan nelikerroksiseen pysäköintihalliin.

Kaavaluonnoksen pohjana on toiminut alueen suunnittelukilpailun voittanut Sarana-työ. Risman julkisivu on saamassa omaleimaisen ulkonäön, joka toistuu kuudessa alueelle kohoavassa asuinrakennuksessa. Suunnittelukilpailussa nähdystä työstä poiketen asuintalot on piirretty kaavaluonnokseen maisemallisista syistä paria kerrosta aiottua matalammiksi. Muutamissa Risma-korttelin rakennuksissa nähdään myös viherkattoja.

- Tontin viherkerroin on ilahduttavan suuri, eli vihreää nähdään muuallakin kuin katoilla ja Prisman logossa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Asiakkaat Risma-vaikuttajia

Risma-keskukseen tulee tiloja useille kymmenille vuokralaisille, joista vasta kourallinen on lyöty lukkoon. Vuokralaispaletissa pääpaino on ruoassa, hyvinvoinnissa ja viihtymisessä. Keskukseen on pohdinnassa esimerkiksi laajaa ravintolatarjontaa, erilaisia liikuntapalveluita ja elokuvateatteri.

Rismasta viestittäessä on tietoisesti vältetty kauppakeskuksesta puhumista, sillä termi kuvaa vain kapeasti sitä, mitä Risma-keskus edustaa.

- Risma on ennen kaikkea yhteisö ja asiakkaat sen vaikuttajia, Ville sanoo.

Useat sidosryhmät ovat olleet jo hankkeen alkumetreiltä mukana vaikuttamassa Risma-kokonaisuuteen, ja tulevina vuosina Risma nousee vieläkin voimakkaammin osuuskauppa-aatteen esimerkittäjäksi.

- Rismaa ei tehdä Pirkanmaan Osuuskauppaa varten. Rakennamme aidosti keskittymän, jossa on asiakkaiden ja asukkaiden elämää helpottavia palveluita ja jonne ihminen haluaa lähteä hoitamaan asioita. Etsimme inspiraatiota palveluihin globaalisti ja tarjoamme innostavimmat ideat asiakkaiden pureksittaviksi. Osuustoiminnan periaatteisiin kuuluu asiakasomistajien vaikutusmahdollisuus, ja lupaamme antaa ihmisille ennennäkemättömällä tavalla mahdollisuuden osallistua ja antaa panoksensa päätöksenteon tueksi, Ville lupaa.

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, puh. 010 767 0079

Hämeenkyröläisille nousee toinen S-market Tippavaaraan – ja höysteitä riittää24.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua11.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Eurolla ruokaostokset ovelle kuusi kertaa päivässä – Tampellan Sale testaa uutta kotiinkuljetuspalvelua5.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Tampereen Sokos uudistuu täysin – taikasauvaa näytetään osastoille, ravintoloille ja ruokakaupalle29.10.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Keskustorin uusi karaokeravintola Las Palmas tuo helpotuksen kaukokaipuuseen8.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.