Risto Isomäen uusi kirja kertoo kuinka Suomi voi nousta ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun supervallaksi

Miten Suomi voi auttaa koko maailmaa vähentämään päästöjään ja tulla kansainväliseksi sankariksi? Kirjailija ja tiedetoimittaja Risto Isomäki käy uudessa kirjassaan "Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen" läpi tärkeimmät suomalaiset ilmastohankkeet ja väittää, että Suomi voisi niiden kautta auttaa maailmaa vähentämään päästöjään kymmeniä tai mahdollisestii jopa satoja kertoja omia päästöjämme enemmän.

Suomi on jo pieni teknologinen suurvalta ja suomalaiset yritykset, yliopistot ja kansalaisjärjestöt ovat käynnistäneet kymmeniä tärkeitä, ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyviä hankkeita. Monilla hankkeista voi olla maailmanlaajuista merkitystä, ainakin jos myös Suomen valtiovalta tukee niitä eikä yritä viedä asioita toiseen suuntaan.

"Suomi voisi muun muassa nopeuttaa sähköautojen läpimurtoa sillä Suomella on maailman ensimmäinen kunnollinen natriumakku ja suomalaiset metsäyhtiöt ovat olleet edelläkävijöitä ligniinin valmistusmenetelmien kehittämisessä. Autojen valmistaminen puupohjaisista hiilikuiduista puolittaisi niiden päästöt tai kaksinkertaistaisi sähköautojen kantosäteen", Isomäki kirjoittaa.

"Suomi on kehittänyt ilmastoystävällisempiä vaatekuituja ja elintarvikkeita, biopolttoaineiden tuotantoa ja energiaa säästävää laivatekniikkaa. Suomalaiset keksinnöt saattavat avata tien entistä suuremmille tuuliturbiineille.  Maailman ensimmäiset hyvin toimivat perovskiitista tehdyt aurinkopaneelit ja kaksipuoliset aurinkopaneelit tulevat todennäköisesti Suomesta.  Suomalaisilla voisi olla merkittävä rooli myös ilmastoinnin kuumissa maissa aiheuttamien päästöjen vähentämisessä, sillä jäähdytyksen energiantarvetta on mahdollista vähentää samoilla keinoilla, joilla Suomessa on pienennetty talojen lämmityksen vaatiman energian kulutusta."

Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen käy läpi tärkeimmät suomalaiset ilmastohankkeet ja väittää, että Suomi voisi niiden kautta auttaa maailmaa vähentämään päästöjään kymmeniä tai mahdollisestii jopa satoja kertoja omia päästöjämme enemmän.

Kirja sisältää myös tähän asti laajimman ja tarkimman analyysin Suomessa kuumana käyneestä metsien hiilinielukeskustelusta.

Risto Isomäki (s. 1961) on laaja-alainen ja arvostettu kirjailija, kolumnisti ja ympäristöaktivisti. Hän on julkaissut yli 30 romaania ja tietokirjaa ja hänen kirjojaan on käännetty lähes 20 kielelle.

Liitteenä tärppejä kirjan keskeisimpiin ideoihin.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Into Kustannus on tieto- ja kaunokirjoja julkaiseva kustantamo, joka julkaisee uutta avaavaa ja näkökulmia avartavaa laadukasta kirjallisuutta yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Innon toiminta on rohkeaa, kunnianhimoista ja tavoitteellista.

Innon uutuuskirjoissa rangaistuspataljoonan vaiheita, Ruotsi-Suomen orjakauppaa ja kohtalokas tutkimusmatka13.8.2019 13:33:56 EESTTiedote

Mauri Paasilinna kuvaa jatkosodanaikaisen rangaistuspataljoonan vaiheita uutuuskirjassaan Mustan nuolen miehet. Jouko Aaltosen ja Seppo Sivosen teos Orjia ja isäntiä puolestaan valottaa, miten orjakaupan tarina on myös meidän tarinamme. Tämän lisäksi Aura Koiviston Mies ja merilehmä kertoo luonnontutkija Georg Stellerin huikean tutkimusmatkan Alaskaan. Käännöskirjallisuuden puolella John Seedin Ymmärrä Marxia (suom. Kalevi Suomela) syventyy tarkastelemaan ajattelijaa, jonka vaikutus historiaan ja akateemiseen maailmaan on valtava.

Odotettu Sankaritarinoita (kaikille) kertoo monipuolisia tositarinoita ja rikkoo ennakkoluuloja6.8.2019 09:57:35 EESTTiedote

Suomalaisista on moneksi! Sankaritarinoita (kaikille) – Kertomuksia uskomattomista suomalaisista Rudolf Koivusta Saara Aaltoon kertoo tositarinoita iltasatumuodossa eri vuosikymmeniltä. Kirja on jatkoa lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaalle ja yleisö-Finlandian voittaneelle Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille) ja Sankaritarinoita pojille (ja kaikille muille). Sarjan kolmas teos sisältää 40 ihmeellistä tarinaa suomalaisista naisista, miehistä ja muunsukupuolisista värikkäin, voimaa säkenöivin kuvituksin. Nämä sankaritarinat ovat ihan kaikille!

Innon koulunavaus: sorrettujen pedagogiikkaa, peruskoulun alkuunpanijat ja Gandhin, Steinerin ja Arnedtin filosofiaa1.8.2019 12:44:33 EESTTiedote

Monet tuntevat Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikka -teoksen, mutta tunteeko kukaan kirjan kirjoittajaa? Tiesitkö, että suuren peruskoulu-uudistuksen takana ei ollut valtio vaan asialle vihkiytyneet kansalaisjärjestöt ja vapaaehtoiset? Mitä on sosiaalipedagoginen hevostoiminta? Mitä ratkaisuja 100 vuotta täyttävä steinerkoululiike voi tarjota digitalisaation ja monikulttuuristumisen esille tuomiin haasteisiin? Mitä Paulo Freire, Hannah Arendt ja Mahatma Gandhi oikeastaan halusivat sanoa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin antaa vastauksia Innon syksyn kasvatuksen ja oppimisen käsikirjat.

Innon hyytävä valikoima koukuttavaa lukemistoa kesähelteisiin13.6.2019 09:12:00 EESTTiedote

Into julkaisee jännittävän sarjan koukuttavia kesäkirjoja: Antto Terras johdattelee uutuusteoksessaan "Tallinnan tappajat" juuri itsenäistyneen Viron kriminaaleihin kulisseihin. Terraksen True Crime -kirja julkistetaan 15.6. Dekkarilauantaissa Oodissa, jonne saadaan myös vieraaksi suoraan Narvikista kesän dekkarilanseerauksen "Meren aavet" kirjoittaja, uudeksi Jo Nesbøksikin tituleerattu Heine Bakkeid. Innon muita kesän käännösromaaneja ovat ruotsalaisen jännityksen mestarin Arne Dahlin "Äkkisyvä" ja Yksin Marsissa -tekijän Andy Weirin kuuhun sijoittuva uutuustrilleri "Artemis" sekä ylistetyn korealaisen Kyung-sook Shinin tuorein lukuromaani "Hovitanssija". Kesän kotimainen esikoinen on Eveliina Talvitien "Kovakuorinen": se tutkii naisten välistä ystävyyttä, jossa uskollisuuden ja petollisuuden rajat hämärtyvät.