Risto Isomäen uusi kirja kertoo kuinka Suomi voi nousta ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun supervallaksi

Miten Suomi voi auttaa koko maailmaa vähentämään päästöjään ja tulla kansainväliseksi sankariksi? Kirjailija ja tiedetoimittaja Risto Isomäki käy uudessa kirjassaan "Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen" läpi tärkeimmät suomalaiset ilmastohankkeet ja väittää, että Suomi voisi niiden kautta auttaa maailmaa vähentämään päästöjään kymmeniä tai mahdollisestii jopa satoja kertoja omia päästöjämme enemmän.

Suomi on jo pieni teknologinen suurvalta ja suomalaiset yritykset, yliopistot ja kansalaisjärjestöt ovat käynnistäneet kymmeniä tärkeitä, ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyviä hankkeita. Monilla hankkeista voi olla maailmanlaajuista merkitystä, ainakin jos myös Suomen valtiovalta tukee niitä eikä yritä viedä asioita toiseen suuntaan.

"Suomi voisi muun muassa nopeuttaa sähköautojen läpimurtoa sillä Suomella on maailman ensimmäinen kunnollinen natriumakku ja suomalaiset metsäyhtiöt ovat olleet edelläkävijöitä ligniinin valmistusmenetelmien kehittämisessä. Autojen valmistaminen puupohjaisista hiilikuiduista puolittaisi niiden päästöt tai kaksinkertaistaisi sähköautojen kantosäteen", Isomäki kirjoittaa.

"Suomi on kehittänyt ilmastoystävällisempiä vaatekuituja ja elintarvikkeita, biopolttoaineiden tuotantoa ja energiaa säästävää laivatekniikkaa. Suomalaiset keksinnöt saattavat avata tien entistä suuremmille tuuliturbiineille.  Maailman ensimmäiset hyvin toimivat perovskiitista tehdyt aurinkopaneelit ja kaksipuoliset aurinkopaneelit tulevat todennäköisesti Suomesta.  Suomalaisilla voisi olla merkittävä rooli myös ilmastoinnin kuumissa maissa aiheuttamien päästöjen vähentämisessä, sillä jäähdytyksen energiantarvetta on mahdollista vähentää samoilla keinoilla, joilla Suomessa on pienennetty talojen lämmityksen vaatiman energian kulutusta."

Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen käy läpi tärkeimmät suomalaiset ilmastohankkeet ja väittää, että Suomi voisi niiden kautta auttaa maailmaa vähentämään päästöjään kymmeniä tai mahdollisestii jopa satoja kertoja omia päästöjämme enemmän.

Kirja sisältää myös tähän asti laajimman ja tarkimman analyysin Suomessa kuumana käyneestä metsien hiilinielukeskustelusta.

Risto Isomäki (s. 1961) on laaja-alainen ja arvostettu kirjailija, kolumnisti ja ympäristöaktivisti. Hän on julkaissut yli 30 romaania ja tietokirjaa ja hänen kirjojaan on käännetty lähes 20 kielelle.

Liitteenä tärppejä kirjan keskeisimpiin ideoihin.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Into Kustannus on tieto- ja kaunokirjoja julkaiseva kustantamo, joka julkaisee uutta avaavaa ja näkökulmia avartavaa laadukasta kirjallisuutta yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Innon toiminta on rohkeaa, kunnianhimoista ja tavoitteellista.

Tietokirjoja solvaamisen historiasta ja kadonneista suomalaisista13.5.2020 08:55:00 EESTTiedote

Petri Laukan ja Ari Turusen uusi tietokirja "Solvaajat – Herjaamisen hävytön historia" tutustuu panettelun historiaan ja käy läpi politiikan, uskonnon sekä kulttuurialan solvaajia, jotka katsovat oikeudekseen arvostella muita. Tiina Saaren ja Maiju Majamaan tietokirja "Ei jälkeäkään" kertoo yhdentoista kadonneen suo­malaisen tarinan. Vuosittain 40–50 suomalaista katoaa pitkäksi aikaa. Osaa heistä ei löydetä koskaan. Kirjat ilmestyvät 1.6. – myös e- ja äänikirjoina.

Sosiaalipolitiikan viisaat kertovat uutuuskirjoissaan miten hyvinvointiyhteiskunta uudelleenrakennetaan kriisin jälkeen23.4.2020 14:13:02 EESTTiedote

Into julkaisee koronakriisin jälkeisen yhteiskunnan uudelleenrakennukseen kolme punnittua tietokirjaa (linkki arvostelukappaleisiin alla). Professori Pekka Puskan “SOTE ja sen pitkä kaari” kuvaa sote-uudistuksen pitkää valmistelua ja värikästä käsittelyä eduskunnassa viime kaudella, ja esittää soten välttämättömät jatkotoimet koronan jälkeen. Pitkäaikaisen kansliapäällikkö Markku Lehdon “Hyvinvointiyhteiskunnan arvot” on avain tulevaisuuden Suomeen, joka kuvaa kuinka itsenäisen Suomen historiassa olemme jo kokeilleet kahta hyvinvointimallia. Aina sodan jälkeen on lähdetty rohkeasti uudelle polulle: Nyt käydään virussotaa ja sen jälkeen on aika tarttua kolmanteen. Professori Hannu Uusitalon “Tutkimus ja päätöksenteko hyvinvointivaltiossa” kuvaa kuinka tutkimustietoa käytetään nykyisin pää­töksenteon tukena huomattavasti enem­män kuin aiempina vuosikymmeninä. Silti tutkimuksen, hallinnon ja poliitti­sen päätöksenteon suhde on jatkuvasti jännitteinen.

Kirja Markku Kanervasta ilmestyi – Äänikirjan lukijoina urheilutoimittaja Matti Eve ja mestarivalmentaja itse22.4.2020 10:23:36 EESTTiedote

Alpo Suhosen ja Risto Pakarisen tietokirja ”Markku Kanerva – Näin valmennan voittajia” julkaistiin tänään. Innon kevät- ja kesäkauden kirjat ilmestyvät perinteisen painetun kirjan ohella e-kirjaformaatissa, ja parikymmentä kauden kirjaa ilmestyy äänikirjoina. Arvostelukappaleitamme on nyt mahdollista saada myös äänikirjaversioina. Jo toukokuussa ilmestyy Risto Isomäen tietokirja ”Mitä koronaepidemian jälkeen”, joka julkaistaan ainoastaan e- ja äänikirjana.