Ritakallio: Hallituksen talouspaketti erittäin tarpeellinen – finanssiala kantaa oman vastuunsa

Suomalainen finanssiala pitää Sanna Marinin hallituksen perjantaina 20.3. hyväksymää talouspakettia täysin välttämättömänä kotitalouksien ja yritysten talousahdingon helpottamiseksi.

”Finanssialan toimijat ovat keskeinen osa ratkaisua, jolla selviämme yhdessä nykyisestä taloudellisesta kriisistä. Talouden rattaat eivät pyöri ilman pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja työeläkeyhtiöitä. Nyt tehdyt hallituksen päätökset antavat vahvan tuen finanssialalle kantaa oma merkittävä vastuunsa. Ratkaisut turvaavat sen, että pankit pystyvät jatkossakin luotottamaan myös maksuvaikeuksiin joutuneita kotitalouksia ja yrityksiä”, korostaa Finanssiala ry:n (FA) hallituksen puheenjohtaja Timo Ritakallio.

Finanssiala on erittäin tyytyväinen, että hallitus päätti nostaa huomattavasti Finnveran rahoitusvaltuuksia. Näiden valtuuksien turvin Finnvera voi taata suuren määrän pankkien luotonantoa. ”Takausten avulla pankkien yritysluototus jatkuu ja lainaa tarvitsevat yritykset saavat nopeasti apua. Tämä helpottaa yritysten kassakriisiä ja ehkäisee konkurssi- ja työttömyysaaltoa”, Ritakallio sanoo.

Finnveran rahoitusvaltuuksia nostetaan 12 miljardiin euroon. Finnveran takaukset pankkien myöntämille yritysluotoille nousevat enimmillään 80 prosenttiin luoton määrästä. Näin pyritään turvaamaan rahoituksen saatavuus pandemian takia tilapäisesti haastavaan tilanteeseen joutuneille pienille ja keskisuurille yrityksille, joiden liiketoiminta on kestävällä pohjalla.

Finanssiala pitää tärkeänä rahoituskanavana myös työeläkevakuutuksen takaisinlainausta, jonka käyttöä Finnveran takaus osaltaan tukee. FA pitää perusteltuina kriisinratkaisutoimenpiteinä työeläkevakuutusmaksujen väliaikaista lykkäämistä sekä työnantajien sosiaaliturvamaksujen tilapäistä alentamista.

Finanssivalvonnan (Fiva) johtokunta on aiemmin päättänyt alentaa pankkien lisäpääomavaatimuksia. Samoin Euroopan keskuspankki ja Euroopan pankkiviranomainen ovat ilmoittaneet helpotuksista pankkisääntelyyn. Yhdessä tänään ilmoitettujen hallituksen päätösten kanssa ne tukevat merkittävällä tavalla pankkien luotonannon jatkumista.Myös Suomen Pankin ja Valtion eläkerahaston päätökset ostaa markkinoilta yritystodistuksia helpottavat osaltaan yritysten maksu- ja kassavaikeuksien selättämistä. Suomen Pankki on tänään laajentanut alun perin 500 miljoonan euron maksimiostot miljardiin euroon.

Finanssiala ry kiittää hallitusta, eri ministeriöitä sekä Suomen Pankkia ja Finanssivalvontaa tiiviistä yhteistyöstä ja ripeästä kriisitoimenpiteiden valmistelusta finanssialan ja koko elinkeinoelämän kanssa. ”Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä vaikeina aikoina ja yhteistyö jatkuu”, Timo Ritakallio muistuttaa.

FA:n hallituksen puheenjohtajan Timo Ritakallion haastattelupyynnöt OP Ryhmän viestinnän kautta viestinta@op.fi ja 050 523 9904

Lisätietoja: FA:n johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila, puh +358 20 793 4259

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.