Robotit eivät viekään työpaikkoja – Globaali tutkimus: yritysten digitalisoituessa työvoimaa tarvitaan enemmän

Automaatio on työntekijöiden kannalta hyvä asia – ainakin niiden osalta, joilta löytyy oikeaa osaamista. ManpowerGroupin globaalin tutkimuksen mukaan 86 % työnantajista aikoo pitää henkilöstömääränsä samana tai lisätä sitä automaation vuoksi.

• Tutkituista 42 maasta 34:ssä valtaosa yrityksistä aikoo vähentämisen sijasta kasvattaa henkilöstömääräänsä digitalisaation johdosta.
  • Rekrytointien uskotaan kasvavan eniten IT-toiminnoissa
  • Tulevaisuudenkestävä osaaminen syntyy inhimillisten vahvuuksien sekä teknisten ja digitaalisten taitojen yhdistämisestä – yli puolessa yrityksistä uskotaan, että viestintätaidot ovat arvokkain pehmeä taito

Teknologian mullistaessa organisaatioita osaamistarpeet muuttuvat nopeasti, ja yritysten on haastavaa löytää tarvitsemiaan osaajia. Yrityksille ja yksilöille paras tapa vastata osaamisen vallankumoukseen on kehittää vahva yhdistelmä teknisiä ja pehmeitä taitoja.

ManpowerGroupin globaali raportti Osaamisen vallankumous 2.0 perustuu kyselytutkimukseen, johon osallistui 20 000 työnantajaa 42 maassa. Tutkimus selvitti, miten automaatio vaikuttaa organisaatioiden henkilöstömäärään seuraavan kahden vuoden aikana, mihin organisaation toimintoihin se vaikuttaa eniten, mitä osaamista arvostetaan eniten ja mitä osaamista on vaikeinta löytää. Raportin mukaan yritysten digitalisoituessa useimmat niistä eivät aio vähentää työvoimaansa lähitulevaisuudessa.

86 %:a työnantajista aikoo automaation vuoksi pitää henkilöstömäärän samana tai lisätä sitä seuraavan kahden vuoden aikana. Organisaatioiden sisällä vaikutus vaihtelee toiminnosta toiseen: työntekijämäärän uskotaan kasvavan eniten IT-toiminnoissa, mutta osaajia kaivataan runsaasti myös asiakaspalvelutoiminnoissa. Vastaavasti hallinnossa ja tukitoiminnoissa työntekijämäärän ennakoidaan vähenevän eniten automaation seurauksena.

Kuluttajistumisen nousu sekä yritysten asiakaspalvelulle ja asiakasrajapinnoille antama painoarvo näkyvät entistäkin selkeämmin digitaalisessa yhteiskunnassa – inhimillisiä vahvuuksia arvostetaan nyt enemmän kuin koskaan. Yli puolet kyselyyn osallistuneista yrityksistä uskoo kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen olevan arvokkain pehmeä taito; seuraavana tulevat yhteistyö- ja ongelmanratkaisukyky.

“Digitalisaation nopea eteneminen vaikuttaa jokaiseen toimialaan sekä toimintoon”, sanoo ManpowerGroup Suomen toimitusjohtaja Matti Kariola.

”Ihmisten kannalta tämä on hyvä uutinen – erityisesti silloin kun heiltä löytyy oikeaa osaamista, jolla voi täydentää teknologiaa eikä kilpailla sen kanssa. Työnantajina meidän on tunnistettava osaaminen ja taidot, jotka auttavat ihmisiä eteenpäin urapolulla ja siirtymään tehtävästä ja työpaikasta toiseen. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä: meidän on jatkuvasti kehitettävä ketteriä osaamisen kehittämisohjelmia, joiden ytimessä ovat tehokkaat työssäoppimisjaksot.”

Kariola kertoo, että ManpowerGroup ja Amiedu ovat yhdessä lähteneet kehittämään palveluja, jotka antavat työnantajille tukea osaavan työvoiman saamisessa sekä avaavat työntekijöille mahdollisuuksia uusien urapolkujen kehittämiseen. Yhteistyöllä pystytään vastaamaan niin tiettyjen alojen työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan kuin aloilla käynnissä olevaan muutokseen, minkä yhteydessä osa nykyisistä ammateista, työnkuvista ja tehtävistä muuttuu tai katoaa.

”Työntekijöiden osaamisen täydentäminen ja ”tulevaisuudenkestäväksi” valmentaminen ovat aikamme avainhaaste. Tarvittavien taitojen tunnistaminen ja työmarkkinoiden joustavuuden lisääminen ovat ratkaisu osaamisen vallankumoukseen”, Kariola uskoo.

Paras yhdistelmä huipputekniikkaa ja hyvää asiakaspalvelua syntyy, kun onnistutaan yhdistämään inhimilliset vahvuudet teknisiin ja digitaalisiin taitoihin. Osaamisen vallankumous 2.0 tarjoaa työnantajille suosituksia siitä, kuinka henkilöstöstrategiaa kannattaa sopeuttaa digitaalisessa muutoksessa.

Tutkimuksesta ManpowerGroup teetti maailmanlaajuisen kvantitatiivisen tutkimuksen lokakuussa 2017. Siihen osallistui noin 20 000 työnantajaa 42 maasta ja kuudelta toimialalla. Maat olivat Argentiina, Australia, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Costa Rica, Espanja, Etelä-Afrikka, Guatemala, Hollanti, Hongkong, Irlanti, Israel, Italia, Itävalta, Japani, Kanada, Kiina, Kolumbia, Kreikka, Meksiko, Norja, Panama, Peru, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Singapore, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Taiwan, Tšekin tasavalta, Turkki, Unkari, Uusi-Seelanti, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. Data-analyysin suoritti Reputation Leaders.

Lisätiedot:

Puh. +358 (0) 40 824 0117

Puh. +358 (0) 41 455 2970

Kaivokatu 8

020 1700 100https://www.manpower.fi

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Autamme organisaatioita muuttumaan nopeasti uudistuvassa työelämässä etsimällä, arvioimalla, kehittämällä ja johtamalla osaamista, jonka avulla organisaatiot menestyvät. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis®, Right Management® ja ManpowerGroup® Solutions palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja ulkoistetuista palveluratkaisuista uramuutospalveluihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Vuonna 2018 ManpowerGroup valittiin kahdeksannen kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle sekä yhdeksi Fortune’s Most Admired Companies -yhtiöksi. Tunnustukset vahvistavat asemaamme alamme luotetuimpana toimijana. Lue lisää yhtiön toiminnasta ja palveluista osoitteessa www.manpowergroup.fi.

Amiedu ja ManpowerGroup yhteistyöhön – organisaatioiden osaamisen varmistamiseen uutta tukea7.12.2017 10:00Tiedote

Pula uusista ammattitaitoisista työntekijöistä ja riittämätön osaamisen kehittäminen muutoksessa ovat suurelle osalle organisaatiota kasvun ja kilpailukyvyn este. Amiedu ja ManpowerGroup ovat sopineet, että ne lähtevät yhteisvoimin ratkaisemaan tätä haastetta, kummankin osapuolen vahvuuksia hyödyntäen. Tavoitteena on kehittää palveluja, jotka antavat työnantajille tukea osaavan työvoiman saamisessa sekä työntekijöille urapoluissa.

Tutkimus: Digitalisaatio lisää henkilöstömäärää, mutta lyhentää osaamisen elinkaarta13.2.2017 10:49Tutkimus

ManpowerGroup selvitti digitalisaation vaikutuksia työpaikkoihin tutkimuksessa, johon vastasi yli 18 000 työnantajaa 43 maasta. Tutkimusraportti julkaistiin Davosin talousfoorumissa tammikuun lopussa. Tutkimuksen tulos osoittaa, että vain 12 % työnantajista odottaa digitalisaation vähentävän työpaikkojen määrää. 64 % ei usko digitalisaation vaikuttavan henkilöstömäärään, ja 19 % ennakoi henkilöstömäärän kasvua seuraavan kahden vuoden aikana. Suomen vastaavat luvut ovat 18, 63 ja 17 prosenttia.

Y-sukupolvi rynnistää uramaratonille! Treeniä ja tankkausta läpi suorituksen25.5.2016 11:52Tiedote

Y-sukupolvi on valmistautunut tekemään uramaratonin, mutta pitämään myös taukoja matkan aikana. Tämä käy ilmi ManpowerGroupin tuoreesta Y-sukupolven työelämää käsittelevästä raportista. Myös milleniaaleiksi kutsuttu Y-sukupolvi pitää tärkeimpänä asiana turvallista ja vakaata työtä ja uusia mahdollisuuksia sekä työskentelytapoja. Tutkimukseen osallistui maailmanlaajuisesti 19 000 Y-sukupolven edustajaa 25 maassa. Raportti antaa käytännön vinkkejä työnantajille, kuinka houkutella, sitouttaa ja kehittää Y-sukupolven työntekijöitä.