Robotit parantavat asiakaspalvelua ja auttavat koronan torjumisessa

Moni odottaa tälläkin hetkellä puhelinsoittoa ja tietoa koronatestin tuloksesta. Pullonkaulaksi voi kuitenkin muodostua – ja on jo paikoin muodostunut –, etteivät terveydenhuollon resurssit tahdo riittää kaikkiin koronasoittoihin. Puhelujonojen purkamisessa voi auttaa automatiikka. Miltä tuntuisi keskustella koronatuloksesta puherobotin kanssa?
VAIT Group Oy toimitusjohtaja Aapo Kraama

– Ajatus siitä, että robotti ohjaisi eteenpäin koronan hoidossa, tai oikeastaan missään muussakaan keskeisessä asiassa, tuntuu useimmista ihmisistä varmasti vieraalta ja jopa pelottavalta, sanoo suomalaisen VAIT Groupin toimitusjohtaja Aapo Kraama. – Käytännössä ihminen ei aina edes huomaa puhuvansa robotin kanssa ja on joka tapauksessa tyytyväinen, että asia tulee hoidettua.

VAIT Group on kehittänyt automatisoidun tekstiviesti- ja puherobottikommunikaatioratkaisun, joka kommunikoi mahdollisimman luonnollisesti asiakkaan kanssa. Puherobotti kehitettiin aluksi myynnin tueksi, mutta sittemmin robotiikasta on saatu hyviä kokemuksia myös muun muassa ajanvaraustoiminnoissa ja asiakaspalautteiden käsittelyssä.

– Puheentunnistusteknologian sovellusmahdollisuudet ovat moninaiset. Robottiteknologialle voidaan opettaa yrityksen oma äänensävy, jolloin lopputulos on mahdollisimman luonteva, Kraama kertoo.

Robotit mukaan ratkaisemaan koronakriisiä

Korona-aika tuo monenlaisia haasteita terveydenhuollon asiakaspalveluun. Resurssit ovat kovilla, kun koronalle altistuneita jäljitetään ja testattuja kontaktoidaan – ja samalla pitäisi turvata muihinkin terveyspalveluihin liittyvä asiakaspalvelu. Lokakuun alussa julkaistun tutkimuksen mukaan terveydenhuollon henkilöresurssit riittävät tällä hetkellä koronasoittoihin, mutta ovat jo tiukilla eivätkä riitä, mikäli tilanne pahenee. Tutkimuksen teki kymmenen suomalaisen sairaanhoitopiirin omistama 2M-IT Oy, ja se päätyi suosittamaan automaation hyödyntämistä mahdollisimman laajasti kuormitustilanteiden ehkäisyssä.

– Puherobotti voi soittaa lähes 20 000 puhelinsoittoa tunnissa. Robotti voi hoitaa esimerkiksi puhelut, joissa ilmoitetaan negatiivisesta koronatuloksesta tai sitä voidaan hyödyntää puhelinpalvelussa, jossa ihminen itse soittaa robotille ja tiedustelee, onko koronatestin tulos jo tullut, Aapo Kraama kertoo. – Edistynyt robottiteknologia soveltuu myös positiivisesta testituloksesta ilmoittamiseen ja sairastuneen neuvomiseen.

Usein arvellaan, että robotti korvaa ihmisen työn. Robotiikasta, kuten muustakin automatisaatiosta, voi kuitenkin olla suurta apua ihmisen työlle ja kriisitilanteissa sen merkitys voi olla jopa kriittinen.

– Mitä nopeammin koronavirukselle altistuneet ja koronaan sairastuneet tavoitetaan, sen parempi. Uskomme, että nopea robotiikka voi todella auttaa koronaviruksen pysäyttämisessä, Kraama sanoo. – Ja tietenkin on tärkeää tavoittaa mahdollisimman nopeasti myös ne, joiden koronatestin tulos on negatiivinen, jotta he voivat huokaista helpotuksesta.

Aapo Kraama
VAIT Group Oy
aapo.kraama@vaitgroup.com

VAIT Group Oy toimitusjohtaja Aapo Kraama
Aapo Kraama

Asiakaslähtöinen VAIT Group on automatisoituihin puheluihin keskittynyt älyteknologiayhtiö. Yhtiö on velaton, 100 % omavarainen ja perustettu virallisesti 2017. VAIT toimii laajan verkostonsa sekä 9 henkilön voimalla, joista suurin osa on myös VAIT Groupin vastuullisia omistajia. Yrityksellä on Aalto-yliopistoon läheiset yhteydet, joita se hyödynsi etenkin vuosina 2015–2016 teknologian jalostuksessa. Pääomistajat ovat menestyneitä yrittäjiä ja varakkaita yksityishenkilöitä. Lisäksi omistajilla on suorat yhteydet pääomasijoituslähteisiin, mikä varmistaa kaikissa tilanteissa nopean taloudellisen reagoinnin.