Aalto-yliopisto

Robottiliikenteen ja esineiden internetin tutkimus saa vauhtia – 5G-verkko avattiin Otaniemeen

Jaa

Huippunopeassa mobiiliverkossa opiskelijat, tutkijat ja yritykset pääsevät testaamaan ja kehittämään tulevaisuuden teknologiaa.

5G:ssä voidaan päästä jopa 1 millisekunnin viiveeseen eli aikaan, joka signaalilla kestää siirtyä kohteeseen. Lyhyt viive on välttämätöntä esimerkiksi etäohjattavissa laitteissa ja itseajavien autojen välisessä kommunikaatiossa. Kuvitus: Safa Hovinen
5G:ssä voidaan päästä jopa 1 millisekunnin viiveeseen eli aikaan, joka signaalilla kestää siirtyä kohteeseen. Lyhyt viive on välttämätöntä esimerkiksi etäohjattavissa laitteissa ja itseajavien autojen välisessä kommunikaatiossa. Kuvitus: Safa Hovinen

Ennennäkemättömän nopea ja lähes viiveettä toimiva langaton 5G-verkko mullistaa liikenteen, teollisuuden, viestinnän ja viihteen tulevan vuosikymmenen aikana. Se on avainasemassa monissa uusissa teknologioissa, kuten robottiliikenteessä, teollisuuden automaatiossa, esineiden internetissä ja lisätyn todellisuuden sovelluksissa.

Nyt Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle on avattu Euroopan laajimpiin kuuluva ei-kaupallinen 5G-verkko. Sen ansiosta tutkijat, opiskelijat ja yritykset voivat kehittää sekä kuluttajille että teollisuuteen suunnattuja laitteita ja sovelluksia aidossa 5G-ympäristössä. Verkko kattaa myös Otaniemen kampuksen ulkoalueet.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi viime vuonna Aalto-yliopistolle kolmivuotisen radioluvan 5G -tutkimukseen, tuotekehitykseen ja opetukseen.

”Tämä on kansainvälisessä mittakaavassa ainutlaatuinen tutkimusalusta uusille langattoman tietoliikenteen verkoille, sovelluksille ja palveluille. Oman taajuusluvan ja verkon ansiosta voimme käyttää verkkoa vapaasti eri tutkimus- ja yrityskumppanien kanssa. Verkkoa voivat hyödyntää myös Otaniemen startupit”, sanoo 5G:n tietoturvaa tutkiva professori Raimo Kantola.

”Tietoliikennealan tutkimuksemme on kansainvälisten rankingien mukaan aivan Euroopan huippua, ja meillä tehdään monialaista 5G-tutkimusta verkkotekniikasta ja signaalinkäsittelystä aina 5G:tä hyödyntäviin sovelluksiin kuten autonomiseen liikenteeseen ja teollisuuden järjestelmiin”, sanoo Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen.

Lisätutkimusta tarvitaan

Nykyisin saatavilla oleva 5G-teknologia on kehitetty erityisesti kuluttajamarkkinoille. Teollisuuden tarpeisiin vastaaminen vaatii vielä tutkimusta ja kehitystyötä.

”5G ei ole vielä kypsä äärimmäistä luotettavuutta vaativiin terveydenhuollon, liikenteen ja teollisuuden sovelluksiin. Tutkimusympäristömme mahdollistaa verkko- ja ohjelmistotekniikan kehittämisen ja testaamisen, jotta se saadaan vastaamaan tuleviin tarpeisiin”, Raimo Kantola sanoo.

Otaniemen 5G-verkko on toteutettu yhteistyössä Nokian kanssa, ja siinä on myös Ericssonin toimittamia osia ja avoimen lähdekoodin osia. MediaTek on toimittanut verkon testaamiseen tarkoitetun laitteiston.

Verkosta voidaan kutakin tutkimuskäyttäjää varten lohkaista oma osuus. Näin verkkoa voidaan joustavasti käyttää useissa rinnakkaisissa tutkimuksissa ilman, että ne häiritsevät toisiaan.

Alkuvaiheessa verkkoa hyödyntävät autonomista ajamista tutkiva EU-hanke 5G-MOBIX, lennokkien käyttöä pelastustoiminnassa tutkiva EU-hanke PriMO 5G ja Business Finlandin rahoittama VIIMA-hanke, jossa kehitetään teollisen internetin sovelluksia, kuten älykkäitä sähköverkkoja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Professori Raimo Kantola
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
p. 040 750 1636
raimo.kantola@aalto.fi

Staff Scientist Jose Costa Requena
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
p. 050 577 0142
jose.costa@aalto.fi

Kuvat

5G:ssä voidaan päästä jopa 1 millisekunnin viiveeseen eli aikaan, joka signaalilla kestää siirtyä kohteeseen. Lyhyt viive on välttämätöntä esimerkiksi etäohjattavissa laitteissa ja itseajavien autojen välisessä kommunikaatiossa. Kuvitus: Safa Hovinen
5G:ssä voidaan päästä jopa 1 millisekunnin viiveeseen eli aikaan, joka signaalilla kestää siirtyä kohteeseen. Lyhyt viive on välttämätöntä esimerkiksi etäohjattavissa laitteissa ja itseajavien autojen välisessä kommunikaatiossa. Kuvitus: Safa Hovinen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Aalto-yliopisto
PL 18000
00076 AALTO

09 47001, viestinta@aalto.fihttp://aalto.fi

Aalto-yliopisto. Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 12 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme