Romaani oopperakuiskaajan ja kapellimestarin suhteesta

Rusalka – kuiskaajan muotokuva on Marissa Mehrin uusi romaani. Kapellimestari Gerard Monti ei ole kuullut Annasta kymmeneen vuoteen kun hän saa vainajan itsensä allekirjoittaman kutsun hautajaisiin. Samaan aikaan oopperakuiskaajana työskennellyt Anna valmistautuu kuolemaan.

Graafikko Elina Warsta

He olivat tavanneet yksitoista vuotta aiemmin. Gerard oli ollut toukokuussa johtamassa orkesteria Baden-Badenissa, jossa Anna oli ollut orkesterijärjestäjänä.

Nyt kumpikin tekee tiliä menneisyydestä tahollaan, toinen junassa islantilaisen tulivuoren pysäytettyä lentoliikenteen, toinen asunnon muotoisessa hauta-arkussa. Kunnes tapahtuu jotakin odottamatonta, jotakin mikä kääntää asetelman ja valtasuhteet vielä kertaalleen ympäri.

Kaiken yllä väreilee kiehtovana Rusalka, slaavilaisesta mytologiasta innoituksensa saanut Antonin Dvorakin ooppera.

Marissa Mehr (s. 1987) on kirjailija, toimittaja, kriitikko ja väitöskirjatutkija. Hän on julkaissut sekä kauno- että tietokirjallisuutta. Väitöskirjaa hän tekee idän ja lännen välisistä jännitteistä Euroopassa.

Graafikko Elina Warsta
Kuva Laura Malmivaara