Romaani vallasta, rahasta, isien synneistä ja hajottavasta rakkaudesta

Juhani Branderin romaani SILTA YLI VUOSIEN on sukupolviromaani. Se seuraa pankkiiriperheen pojan silmin 1980-luvun nousukauden kultaisia vuosia ja rajua putoamista 1990-luvun lamaan. Tarinan ajalliset säikeet ulottuvat 1930-luvun kieltolakivuosista aina uuden vuosituhannen alkumetreille.

Graafinen suunnittelu Mika Tuominen

Silta yli vuosien on intensiivinen kuvaus X-sukupolvesta, luokkayhteiskunnasta, häpeästä, sopeutumattomuudesta, nuoruuden kiihkosta ja sovituksesta.

Brander kuvaa tarkasti rahaeliittiin kuuluvan perheen haaksirikkoa, suvun tukahdutettuja salaisuuksia ja vanhempien syntejä, jotka siirtyvät uusien sukupolvien kannettavaksi.

Silta yli vuosien on kirjailija ja kulttuurikriitikko Juhani Branderin (s. 1978) ensimmäinen romaani. Viime vuonna Brander julkaisi paljon keskustelua herättäneen esseeteoksen Miehen kuolema. Koulutukseltaan Brander on filosofian maisteri.

Graafinen suunnittelu Mika Tuominen
Kuvaaja Jussi Vierimaa

Uusi kauneus – Suomalaista taidetta Tangen-kokoelmasta6.5.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Taidekriitikko Timo Valjakan toimittama UUSI KAUNEUS -kirja esittelee valikoiman suomalaista modernismia. Teokset kuuluvat norjalaisen keräilijän Nicolai Tangenin laajaan pohjoismaisen taiteen kokoelmaan. Kokoelma käsittää runsaat 4500 teosta. – Kokoelman helmiä nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Hämeenlinnan taidemuseossa. Uusi kauneus -näyttely on avoinna koronarajoituksin yleisölle 13.5.–17.10.

Taina Kuuskorpi porautuu kirjassaan ihmisen pahuuden ytimeen23.3.2021 09:35:24 EET | Tiedote

Jo pitkään on tiedetty, että pahimpien väkivaltarikollisten persoonallisuus on vakavasti häiriintynyt. Psykologian tohtorin ja tietokirjailijan Taina Kuuskorven teos PAHAT MIELESSÄ – TIETEEN NÄKÖKULMIA PAHUUTEEN käy läpi persoonallisuuden vakavimmat häiriöt ja tunne-elämän vauriot. Narsistien kostorikokset, psykopaattien sarjamurhat, antisosiaalisten raivokohtaukset ja machiavellistien petokset on mahdollista selittää nykytietämyksen mukaan yhä tarkemmin.