Rönnvikin Viinitila ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

Rönnvikin Viinitila Pälkäneellä on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovet yleisölle. Rönnvikin Viinitila osallistuu Lähiruokapäivään jo toista vuotta peräkkäin.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin.

-Suomen maaseudulta löytyy todella upeita paikkoja. Jo lähiseudulta voi löytää uniikkeja kohteita. Kannattaa ehdottomasti tulla katsomaan ja tutustumaan, mitä olemme saaneet aikaan. Ihmiset ovat tykästyneet viinitilaamme. Lähiruoka ja kaikki muukin kotimainen on kyllä erittäin houkuttelevia asioita, erityisesti nykyisessä maailmantilanteessa, Mervi Ruohonen toteaa.

Lähiruokapäivänä viinitilalla tarjolla on tilan viinejä ja viininmaistelut sekä oman olutpanimon olutmaistiaiset. Tilan bistrosta on ostettavissa mm. kolmen tai kuuden viinin maistelu ja maistelun yhteyteen on mahdollista ostaa naapuritilan Heikkilän Juustolan juustolautanen. Tilan omat juomatuotteet ja muiden lähituottajien tuotteet ovat ostettavissa mukaan viini- ja olutpuodista

-Raaka-aineet tulevat bistroon mahdollisimman läheltä. Tarjolla on lisäksi muun muassa elävää musiikkia. Olemme mukana todella positiivisin odotuksin. Lähiruokapäivä on mielestäni todella hyvä kampanja suomalaiselle lähiruoalle ja -juomalle. On ilo olla mukana, Ruohonen lisää.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin. Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

Rönnvikin Viinitila antaa mielellään lisätietoja oman tilansa osalta

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut

heidi.kohtala@ruokavirasto.fi, 050 5240318

Mervi Ruohonen, Rönnvikin Viinitila

mervi@ronnvik.com, 050 555 2633

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.