Rosa Liksomin odotettu uutuusromaani ilmestyy syyskuussa

On syyskuu 1944. Kymmenet tuhannet ihmiset hylkäävät kotinsa paetakseen Lapin sotaa. Kaiken keskellä on kotitilansa karjaa kuljettava tyttö, jonka perheen sota on hajottanut. Rosa Liksomin Väylä ilmestyy 1.9.2021.

Rosa Liksomin syyskuussa ilmestyvä romaani Väylä on Tornionjokilaaksoon sijoittuva, vangitseva kertomus pienen kylän tytöstä, joka joutuu sodan vuoksi eroon perheestään. Liksom kuvaa teoksessa vaellusta, Lapin sodan seurauksia siviiliväestölle, evakuointileirejä sekä jokea, joka merkitsi kotinsa jättäneille elämän ja kuoleman rajaa.

Mie kattelin Väylää. Se kuohusi vahtepäisenä ko vissiin haisto talven tulon. Mie kattelin kotomaan rannan ihmeelisen kaunista laaksoa, joen rannan levveitä lietemaita, laajoja viljelyksiä ja mäkiä, jokka jatkuit kauempana siintähvään kukkularintamaan saakka. Ihhailin tummia havuvaaroja, jokka sullauit taihvaankantheen. Lähimän vaaran jyrkät rintheet laskit laaksoon.

Vuodenkierron mittaisessa kasvutarinassa Liksomin kerronta on jälleen vertaansa vailla. Upean Lapin luonnon kuvauksen lisäksi Liksom kirjoittaa nykypäivänäkin ajankohtaisesta teemasta: pakolaisuudesta ja sen vaikutuksista, ja muistuttaa meitä siitä, että ihminen on yksi laji muiden lajien joukossa.

Meitä kaikkia yhisti yksi asia, olima tien päälä ja kuljima kohti länttä.

Rosa Liksom (s. 1958) on suomalaisen kirjallisuuden merkittävä uudistaja ja yksi kansainvälisesti menestyneimpiä nykykirjailijoitamme. Hänen varhaiset teoksensa toivat kotimaiseen kirjallisuuteen uuden termin "lyhytproosa". Liksom on voittanut lukuisia taide- ja kirjallisuuspalkintoja, mm. Finlandia-palkinnon vuonna 2011, Pro Finlandia -mitalin vuonna 2013 ja Lappi-palkinnon vuonna 2019. Vuonna 2020 hänelle myönnettiin Ruotsin Akatemian Pohjoismainen palkinto.

Väylä ilmestyy 1.9.2021.

Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: jenni.heiti@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Grunge-legenda Mark Laneganin muistelmateos on kaunistelematon kuvaus huumeriippuvuudesta ja yhdestä unohtumattomasta aikakaudesta22.2.2021 08:56:00 EET | Tiedote

Kansainväliseksi bestselleriksi noussutta Sing Backwards and Weep -muistelmateosta on ylistetty maailman parhaaksi rockelämäkerraksi. Mm. Screaming Trees- ja Queens of the Stone Age -yhtyeistä tunnettu Mark Lanegan hätkähdyttää rehellisyydellään kuvatessaan menestystä, brutaalia narkomaanielämää ja rakkaiden ystävien lohdutonta tuhoa.