Rostis ja Boltsi etsivät seuraajaa – keksitkö sinä seuraavan ennätyksiä rikkovan hitin ruokakauppoihin?
S-ruokakauppojen paistopisteillä koettiin syksyllä ennennäkemätöntä kuhinaa, kun himoitut Rostikset vietiin käsistä sitä mukaa, kun niitä ehdittiin paistaa myyntiin. Onko sinulla tai yritykselläsi kunnianhimoinen idea ruokakauppojen seuraavaksi hittituotteeksi? Tilaisuutenne on tullut, sillä Suomalaisen Menestysreseptin kolmannen tuotantokauden haku on nyt käynnissä!

Suomalainen Menestysresepti on kilpailu ja televisio-ohjelma, jossa etsitään uusia ruokainnovaatioita S-ryhmän kauppojen hyllyille. Molemmat aiempien tuotantokausien voittajat, Leivon Leipomon Boltsi ja Leipomo Rostenin Rostis, ovat nousseet omina lanseerausvuosinaan koko vuoden myydyimmiksi uutuustuotteiksi S-ryhmän myymälöissä.
Tämän vuoden elokuussa kauppojen paistopisteille saapuneen Rostiksen myynti ylitti sekä S-ryhmän että Leipomo Rostenin villeimmätkin ennusteet: ensimmäisen kahden kuukauden aikana S-ruokakaupoissa myytiin yli 1,5 miljoonaa Rostista. Kilpailusta seuranneen menestyksen myötä Leipomo Rosten on palkannut lisää työntekijöitä, jotta hittituotteen kysyntään pystyttäisiin vastaamaan.
- Oli hieno kokemus päästä mukaan kisaamaan kovatasoiseen joukkoon. Voitto on ollut ennennäkemätön menestys yrityksellemme, sillä koko leipomomme historiassa meillä ei ole ollut uutuustuotetta, joka olisi myynyt yhtä paljon kuin Rostis. Toki tämä on myös vaatinut paljon, sekä kisan aikana että sen jälkeen. Voimme lämpimästi suositella uudelle kaudelle hakemista kaikille intohimoisille ruoka-alan kehittäjille, sanoo Leipomo Rostenin markkinointijohtaja Veera Meltovaara.
Kilpailu on varsin tiukka puristus osallistujille: tuotekehitys ideasta kauppojen hyllyille tapahtuu vain reilussa puolessa vuodessa. Miksi kisaan kannattaa hakea mukaan?
- Meillä on vahva halu edistää kotimaista ruoka-alaa ja auttaa myös pienempiä yrityksiä luomaan uusia innovaatioita kuluttajien saataville. Kilpailu tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden saada apua tuotekehitykseen sekä S-ryhmän asiantuntijoilta että muilta suomalaisen ruoka-alan huippuosaajilta. Toki myös kilpailun ja tv-sarjan aikana saatu näkyvyys on erinomainen startti uuden tuotteen lanseeraukselle, kannustaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Kunnianhimoisia ruokainnovaatioita etsitään jo kolmatta kertaa
Pienille ja keskisuurille, alle 30 miljoonaa euroa vaihtaville suomalaisille ruokayrityksille suunnattu Suomalainen Menestysresepti -kilpailu järjestetään nyt kolmatta kertaa. Kilpailun haku on auki 7.12.2020-13.1.2021. Alkukarsintojen jälkeen jatkoon valitut 5-7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Heidän matkaansa seurataan TV-sarjassa, joka esitetään MTV:llä kesällä 2021.
Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula, joka on itsekin lanseerannut monta ruokabrändiä. Mukana ovat myös Finlaysonin nostamisesta nykykuluttajien tietoisuuteen tunnettu Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja, kuluttajaymmärryksen oivaltava asiantuntija Suvi Luoma. S-ryhmän näkemystä kilpailuun tuo pitkän uran vähittäiskaupan parissa tehnyt päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Viime vuonna kilpailuun haki yli 70 yritystä. Finaalivaiheen loppuun saakka selviytyi lopulta viisi yritystä tuotteineen: Rostis, Huonon Äidin valmisruoka, Kuusamon kalalastu, Äidin patukka sekä Villipesto.
Rostiksen lisäksi kaikki muutkin näistä tuotteista lunastivat paikkansa S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä ja asiakkaiden sydämistä. Menestystä tuotteille on tullut myös kisan ulkopuolella: Menestysresepti-finalisti Villipesto valittiin tänä syksynä Vuoden luomutuotteeksi. Äidin Patukasta puolestaan on kilpailun jälkeen lanseerattu jo uusi jouluinen kausimaku, joka luonnollisesti löytyy myös kaikista S-ryhmän myymälöistä.
- Suomalainen Menestysresepti -innovaatioita yhdistää se, että kaikki niistä ovat aidosti uudistaneet omaa kategoriaansa ja tuoneet siihen jotain uutta ja erilaista asiakkaille. Tähän joukkoon haemme nyt seuraavia kunnianhimoisia, yllättäviä ja ennen kaikkea herkullisia ruokainnovaatioita, Päällysaho sanoo.
- Tulevaisuuden menestystuote yhdistää muun muassa kotimaisuuden, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden trendejä. Menestysreseptituotteiden finalisteissa on viime kausina nähty vegeilyä, kalavallankumousta, terveellisyyttä ja ruokaperinnettä päivitettynä. Löytyisikö nyt kotimainen sushi-innovaatio tai monen kaipaama ravintolamainen valmisruoka? Uusien kotimaisten ruokainnovaatioiden kautta haluamme myös auttaa asiakkaitamme kohti ilmastolle ja itselle viisasta syömistä, lisää Päällysaho.
Onko S-ryhmän myymälöiden paraatipaikoilla ensi vuonna sinun kehittämäsi uutuustuote? Haku kilpailuun on käynnissä 13.1.2021 saakka!
Linkki hakulomakkeeseen: https://www.mtv.fi/osallistu
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.
S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa 38 000 työntekijällään.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”22.1.2021 09:53:44 EET | Tiedote
S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.
S-ryhmällä jo 77 hiilipäästötöntä kiinteistöä – pohjoinen hyvässä vauhdissa21.1.2021 08:35:00 EET | Tiedote
S-ryhmä etenee vauhdilla kunnianhimoisten ilmastotavoitteidensa toteuttamisessa. Vuoden vaihteessa jo 77 ryhmän toimipaikkaa oli yltänyt nollapäästöisiksi. Hyviä esimerkkejä löytyy eri puolilta Suomea, mutta erityisen nopeaa kehitys on ollut Pohjois-Suomessa Osuuskauppa Arinan alueella.
Korona-aika pudotti ruokakaupan hävikkiä – S-ryhmä tähtää ruokahävikin puolittamiseen15.1.2021 08:40:00 EET | Tiedote
S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski vuoden 2020 aikana peräti seitsemän prosenttia. Muutoksen taustalta löytyvät sekä toiminnan kehittäminen että koronan takia selvästi kasvanut kysyntä. S-ryhmän uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista.
MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EET | Tiedote
S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.
Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.
Erikoinen vuosi päättyi pitkään joulumyyntiin ja sopivasti alkaneeseen talveen8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote
Virpi Viinikainen aloitti S-ryhmän markettien käyttötavarakaupan johtajana 1.9.2020. Koronapandemian värittämä vuosi oli varmasti uran erikoisimpia, mutta tarjosi paljon myös positiivista. Useissa tuoteryhmissä huimasti kasvaneihin myynteihin pystyttiin vastaamaan ketterillä liikkeillä. Talvi taas tuli alennusmyyntien kannalta kreivin aikaan.
Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EET | Tiedote
Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme