RSC Group: Jyväskylän yliopisto liittyi monikansalliseen työryhmään covid-19-taudin torjumiseksi

Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskus ja kemian laitos ovat liittyneet kansainväliseen tiederyhmään – Venäjältä, Italiasta ja Kanadasta – joka sai ensisijaisen pääsyn venäläiseen RSC Tornado -supertietokoneeseen covid-19-koronavirusinfektion torjuntaa koskevien menetelmien tutkimiseksi.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20200423005573/fi/

RSC Tornado supercomputer at JSCC RAS (Photo: Business Wire)

Monikansallinen tutkimusryhmä käyttää hiljattain päivitettyä klusterijärjestelmää, joka perustuu 2. sukupolven Intel® Xeon® Scalable -prosessoreihin, jotka RSC Group, Venäjän johtava ratkaisujen tarjoaja suurteholaskennan alalla, on ottanut käyttöön.

Kansainvälisen hankkeen tavoitteena on kehittää lääke maailmanlaajuisen pandemian aiheuttaneen tarttuvan koronavirustaudin diagnosointia ja hoitoa varten. Hoitokeinojen löytäminen covid-19-taudin haitallisen vaikutuksen estämiseksi ja lieventämiseksi on tällä hetkellä maailmanlaajuisen tiedeyhteisön tärkein tavoite. Kansainvälisessä ja monitieteisessä hankkeessa hyödynnetään kokeellisen fysiikan, kemian ja biologian uusinta kehitystä viruksen elinkaaren tutkimiseksi ja erityisesti tiettyihin proteiineihin keskittymiseksi. Pitkälle kehitetyt simulointimallit edellyttävät superlaskentatehoa, jotta voidaan tutkia kaikki yksityiskohdat koronaviruksen pinnalla olevan piikkiproteiinin ja ihmisen ACE2-proteiinin, jonka tiedetään olevan SARS- ja SARS-2-koronavirusten pääsykohta, vuorovaikutuksen välillä. Tämän avulla kaikki tutkimusvaiheet voidaan saattaa päätökseen lyhyessä ajassa.

”Covid-19-koronavirusinfektion pandemian nopea maailmanlaajuinen leviäminen on osoittanut, että uusien virusten ihmiskunnalle aiheuttamiin uhkiin ei ole selkeitä maailmanlaajuisia valmiussuunnitelmia. Yksi ilmiselvistä puutteista on diagnosointiin ja hoitoon tarvittavien lääkkeiden nopeaan kehittämiseen tarvittavan tekniikan puute. Meillä kaikilla on erilaista osaamista, tietoa, taitoja ja resursseja. Maantieteellisesti hajautuneeseen työryhmäämme kuuluu virologeja, biologeja, kemistejä, matemaatikkoja ja fyysikkoja. Kansainvälinen yhteistyö on erittäin tärkeää, jotta saavutetaan edistystä ja voidaan reagoida nopeasti maailmanlaajuisen koronaviruspandemian alati muuttuvassa tilanteessa. Toivomme, että tutkimuksesta on tosiasiallisesti apua tällaisten infektioiden leviämisen torjumisessa”, kertoo digitaalisesti valvottujen lääkkeiden ja teranostiikan laboratorion johtaja Anna Kichkailo Venäjän tiedeakatemian alaisesta Krasnojarskissa sijaitsevasta liittovaltion tiedekeskuksesta.

Kansainvälinen työryhmä koostuu seuraavista:

• Digitaalisesti valvottujen lääkkeiden ja teranostiikan laboratorio ja magneettisten ilmiöiden fysiikan laboratorio, fysiikan instituutti Kirensky liittovaltion tiedekeskuksessa, Venäjän tiedeakatemian Siperian toimipiste (KIP FSC SB RAS, Krasnojarsk, Venäjä),
  • Biomolekyyli- ja lääketieteellisen tekniikan laboratorio, V.F. Voyno-Yasenetskylle nimetty Krasnojarskin lääketieteellinen valtionyliopisto (KSMU, Krasnojarsk, Venäjä) – hankekoordinaattori,
  • Kemiallisen kybernetiikan laboratorio, Lomonosoville nimetyn Moskovan valtionyliopiston kemian laitos (MSU, Moskova, Venäjä),
  • Biomolekyylijärjestelmien ja nanomateriaalien tietokonesimulaation laboratorio, biokemiallisen fysiikan N. M. Emanuel -instituutti, Venäjän tiedeakatemia (IBCP RAS, Moskova, Venäjä),
  • Orgaanisen synteesin laboratorio, kemiallisen biologian ja peruslääketieteen instituutti, Venäjän tiedeakatemian Siperian toimipiste (ICBFM SB RAS, Novosibirsk, Venäjä),
  • Nanotiedekeskus ja kemian laitos, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä (Suomi),
  • Kokeellisen endokrinologian ja onkologian instituutti (IEOS), osa kansallista tutkimusneuvostoa (CNR), Napoli (Italia),
  • Molekyylilääketieteen ja lääketieteellisen biotekniikan laitos, Napolin Federico II -yliopisto (Italia),

Bioanalyyttisen ja molekyylitason vuorovaikutuksen laboratorio, kemian ja biomolekyylitieteiden laitos, Ottawan yliopisto (Kanada).

Tämän ilmoituksen alkuperäiskielinen versio on tekstin ainoa virallinen versio. Käännös on tarjolla vain lukijan mukavuuden vuoksi, ja sitä tulee verrata alkuperäiskieliseen versioon, joka on ainoa oikeudellisesti todistusvoimainen teksti.

Lehdistö:
Oleg Gorbachov
Viestintäpäällikkö,  RSC Group
+7 (967) 052-50-85
oleg.gorbachov@rscgroup.ru

Takeda Pharmaceutical Company Limited (TSE:4502/NYSE:TAK) (“Takeda”) today announced findings from two new interim analyses of data from the Phase 3 HELP (Hereditary Angioedema Long-term Prophylaxis) Study™ Open-label Extension (OLE). The analyses suggest that TAKHZYRO® (lanadelumab) is well-tolerated and can prevent hereditary angioedema (HAE) attacks over an extended treatment period, with sustained and consistent reduction in monthly attack rate across a range of different patient subgroups. The data are being presented at the 2020 European Academy of Allergy and Clinical Immunology (EAACI) Digital Congress. The original Phase 3 HELP Study was conducted in 125 patients aged 12 years and older over 26 weeks, making it the largest randomised, controlled prevention study in HAE, with the longest active treatment duration, to date.1 The HELP Study OLE was designed to evaluate the long-term safety (primary endpoint) and efficacy of TAKHZYRO for up to 2.5 years and was completed in Novemb

Next generation of DataOps, provided by Datalytyx, now available through Snowflake Partner Connect Program!5.6.2020 12:10:00 EESTPress release

Datalytyx today announced an expanded partnership with Snowflake, the Cloud Data Platform, that enables the next generation Datalytyx DataOps for Snowflake platform to be deployed for a 2 week trial on Snowflake. Customers can orchestrate the ingestion of data from many on-premise and cloud platforms via 3rd party data tools, model data easily, automatically test those models as part of their pipelines, launch AI/ML models and enable the consumption of data to deliver immediate stakeholder value. As a great example, in the midst of the Coronavirus pandemic, BOC, the UK market-leading gas supply company for delivery of healthcare oxygen, has faced unprecedented demand, from equipping Nightingale hospitals to delivering O2 cylinders in homes. Datalytyx have deployed their DataOps for Snowflake platform to help BOC manage their cylinder stock and logistics data, for all types of gases, to increase production efficiency and provide best-in-class customer service. “Datalytyx said they could

Pegasus Development AG: Green Light for Multiple Production Sites Worldwide5.6.2020 10:27:00 EESTPress release

Announcement: Expansion of the Pegastril-Nuevo production facility Under the leadership of board member Roberto Spano, the management of Pegasus Development AG has decided to further expand Pegastril-Nuevo production facilities. New production facilities will be set up at several locations across the world and the site in Turkey is being expanded. These investments will also create new jobs. The takeover and expansion of the following production facilities are planned in all 20 countries of Latin America, as well as France, Spain, Portugal, Greece, Cyprus, Nigeria, Ethiopia, Uganda, Tanzania, Mozambique, Angola, Mauritius, Guinea-Bissau, Cape Verde, São Tome, and Mongolia. The demand for disinfectants has skyrocketed as a result of the coronavirus. Especially high revenues are expected from products which are based on vegetable surfactants and are alcohol-free, such as Nuevo. This was the decisive factor in the management's decision to further expand the quantity and range of Nuevo pro

IDEMIA and BBVA Partner to Launch Spain’s First Payment Card Made of Recycled PVC5.6.2020 10:00:00 EESTPress release

IDEMIA, the global leader in Augmented Identity, is supplying the very first cards made out of recycled plastics in Spain to BBVA. The bank will first distribute the cards to their Spanish customers with a BBVA Youth Account in June 2020. This new payment card is a strong commitment from BBVA to contributing to the United Nations Sustainable Development Goals for the fight against climate change. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20200605005037/en/ (Graphic: Business Wire) Each year, approximately 6 billion plastic payment cards are produced according to the 2018 Nilson Report1. In the context of the United Nations Sustainable Development Goals and the Paris Agreement, IDEMIA’s cutting-edge technology has been selected by BBVA, one of the largest banks in Spain, to migrate part of its existing first-use PVC cards to innovative recycled PVC cards. By the end of the year BBVA will enable more than half a million Spa