RSC Group: Jyväskylän yliopisto liittyi monikansalliseen työryhmään covid-19-taudin torjumiseksi

Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskus ja kemian laitos ovat liittyneet kansainväliseen tiederyhmään – Venäjältä, Italiasta ja Kanadasta – joka sai ensisijaisen pääsyn venäläiseen RSC Tornado -supertietokoneeseen covid-19-koronavirusinfektion torjuntaa koskevien menetelmien tutkimiseksi.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20200423005573/fi/

RSC Tornado supercomputer at JSCC RAS (Photo: Business Wire)

Monikansallinen tutkimusryhmä käyttää hiljattain päivitettyä klusterijärjestelmää, joka perustuu 2. sukupolven Intel® Xeon® Scalable -prosessoreihin, jotka RSC Group, Venäjän johtava ratkaisujen tarjoaja suurteholaskennan alalla, on ottanut käyttöön.

Kansainvälisen hankkeen tavoitteena on kehittää lääke maailmanlaajuisen pandemian aiheuttaneen tarttuvan koronavirustaudin diagnosointia ja hoitoa varten. Hoitokeinojen löytäminen covid-19-taudin haitallisen vaikutuksen estämiseksi ja lieventämiseksi on tällä hetkellä maailmanlaajuisen tiedeyhteisön tärkein tavoite. Kansainvälisessä ja monitieteisessä hankkeessa hyödynnetään kokeellisen fysiikan, kemian ja biologian uusinta kehitystä viruksen elinkaaren tutkimiseksi ja erityisesti tiettyihin proteiineihin keskittymiseksi. Pitkälle kehitetyt simulointimallit edellyttävät superlaskentatehoa, jotta voidaan tutkia kaikki yksityiskohdat koronaviruksen pinnalla olevan piikkiproteiinin ja ihmisen ACE2-proteiinin, jonka tiedetään olevan SARS- ja SARS-2-koronavirusten pääsykohta, vuorovaikutuksen välillä. Tämän avulla kaikki tutkimusvaiheet voidaan saattaa päätökseen lyhyessä ajassa.

”Covid-19-koronavirusinfektion pandemian nopea maailmanlaajuinen leviäminen on osoittanut, että uusien virusten ihmiskunnalle aiheuttamiin uhkiin ei ole selkeitä maailmanlaajuisia valmiussuunnitelmia. Yksi ilmiselvistä puutteista on diagnosointiin ja hoitoon tarvittavien lääkkeiden nopeaan kehittämiseen tarvittavan tekniikan puute. Meillä kaikilla on erilaista osaamista, tietoa, taitoja ja resursseja. Maantieteellisesti hajautuneeseen työryhmäämme kuuluu virologeja, biologeja, kemistejä, matemaatikkoja ja fyysikkoja. Kansainvälinen yhteistyö on erittäin tärkeää, jotta saavutetaan edistystä ja voidaan reagoida nopeasti maailmanlaajuisen koronaviruspandemian alati muuttuvassa tilanteessa. Toivomme, että tutkimuksesta on tosiasiallisesti apua tällaisten infektioiden leviämisen torjumisessa”, kertoo digitaalisesti valvottujen lääkkeiden ja teranostiikan laboratorion johtaja Anna Kichkailo Venäjän tiedeakatemian alaisesta Krasnojarskissa sijaitsevasta liittovaltion tiedekeskuksesta.

Kansainvälinen työryhmä koostuu seuraavista:

• Digitaalisesti valvottujen lääkkeiden ja teranostiikan laboratorio ja magneettisten ilmiöiden fysiikan laboratorio, fysiikan instituutti Kirensky liittovaltion tiedekeskuksessa, Venäjän tiedeakatemian Siperian toimipiste (KIP FSC SB RAS, Krasnojarsk, Venäjä),
  • Biomolekyyli- ja lääketieteellisen tekniikan laboratorio, V.F. Voyno-Yasenetskylle nimetty Krasnojarskin lääketieteellinen valtionyliopisto (KSMU, Krasnojarsk, Venäjä) – hankekoordinaattori,
  • Kemiallisen kybernetiikan laboratorio, Lomonosoville nimetyn Moskovan valtionyliopiston kemian laitos (MSU, Moskova, Venäjä),
  • Biomolekyylijärjestelmien ja nanomateriaalien tietokonesimulaation laboratorio, biokemiallisen fysiikan N. M. Emanuel -instituutti, Venäjän tiedeakatemia (IBCP RAS, Moskova, Venäjä),
  • Orgaanisen synteesin laboratorio, kemiallisen biologian ja peruslääketieteen instituutti, Venäjän tiedeakatemian Siperian toimipiste (ICBFM SB RAS, Novosibirsk, Venäjä),
  • Nanotiedekeskus ja kemian laitos, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä (Suomi),
  • Kokeellisen endokrinologian ja onkologian instituutti (IEOS), osa kansallista tutkimusneuvostoa (CNR), Napoli (Italia),
  • Molekyylilääketieteen ja lääketieteellisen biotekniikan laitos, Napolin Federico II -yliopisto (Italia),

Bioanalyyttisen ja molekyylitason vuorovaikutuksen laboratorio, kemian ja biomolekyylitieteiden laitos, Ottawan yliopisto (Kanada).

Tämän ilmoituksen alkuperäiskielinen versio on tekstin ainoa virallinen versio. Käännös on tarjolla vain lukijan mukavuuden vuoksi, ja sitä tulee verrata alkuperäiskieliseen versioon, joka on ainoa oikeudellisesti todistusvoimainen teksti.

Lehdistö:
Oleg Gorbachov
Viestintäpäällikkö,  RSC Group
+7 (967) 052-50-85
oleg.gorbachov@rscgroup.ru

Advanced Eye Protection Against Covid-19 For Healthcare Professionals – an Exclusive Bollé Safety Technology16.4.2021 23:00:00 EEST | Press release

Bollé Safety, world leader in the design and manufacture of protective eyewear, presents its Healthcare division dedicated to all healthcare professionals. Its range of protective eyewear with anti-fog and anti-scratch PLATINUM® coating provides highly exposed employees with the highest levels of protection, clarity, and vision. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20210416005009/en/ @BolléSafety - A.Childeric Viruses & infections’ protection Bollé Safety offers certified products compliant with the most stringent international standards. Its anti-fog PPE product range is tailored to protect professionals who are at high risk of being exposed to bodily fluids when providing care to patients. It is the company’s shared commitment to provide the highest quality protection for all healthcare workers. The importance of a clear vision Bollé Safety’s unique and exclusive permanent double sided anti-fog and anti-scratch PLA

Zeepay Ghana Acquires Mangwee Mobile Money in Zambia16.4.2021 20:55:00 EEST | Press release

Zeepay, the leading African Challenger Fintech with operations in over 10 African countries today acquired a 51 percent stake in Mangwee Mobile Money in Zambia. In a private placement Zeepay and Mangwee agreed to a sale of 51 percent of Mangwee shares to Zeepay. The deal makes Zeepay Ghana the majority shareholder of the entity. Mangwee has been in operations since 2018, and was initially set up to operate as an alternative wallet targeting university students in Zambia with the aim of assisting to drive the cost of mobile money services downward. Zeepay is the leading African challenger fintech with operations across 20 African countries and 30 day active in 10 of them. The company specializes in paying remittances into mobile money wallets across Africa and is regulated by both Bank of Ghana as an EMI issuer and in the UK as a Money Transfer Operator, by the Financial Conduct Authority. The merger is the first of its kind; that two Indigenous African fintechs into Mobile Money operat

CGTN: Leading With Action: China in the Fight for Carbon-Neutral Future16.4.2021 19:29:00 EEST | Press release

Climate change is not taking a break from wreaking havoc in 2020, with the joint highest global temperatures on record, rampant bushfires, the faster rates of sea level rise and the extinction of some species. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20210416005435/en/ Under this circumstance, Chinese President Xi Jinping, French President Emmanuel Macron, and German Chancellor Angela Merkel held a virtual meeting Friday on climate change, ahead of the Leaders' Climate Summit on Earth Day convened by the U.S., scheduled next week. Emphasizing that he always advocates building a community with a shared future for mankind, the Chinese president voiced his willingness to strengthen cooperation with France and Germany on climate change. "Tackling climate change is a common cause for all mankind and it should not become a geopolitical bargaining chip, a target for attacking other countries, or an excuse for trade barriers," h

Colicity Inc. Announces the Separate Trading of its Class A Common Stock and Warrants, Commencing on or about April 16, 202116.4.2021 16:30:00 EEST | Press release