RSC Group: Jyväskylän yliopisto liittyi monikansalliseen työryhmään covid-19-taudin torjumiseksi

Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskus ja kemian laitos ovat liittyneet kansainväliseen tiederyhmään – Venäjältä, Italiasta ja Kanadasta – joka sai ensisijaisen pääsyn venäläiseen RSC Tornado -supertietokoneeseen covid-19-koronavirusinfektion torjuntaa koskevien menetelmien tutkimiseksi.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20200423005573/fi/

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä mms.businesswire.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

RSC Tornado supercomputer at JSCC RAS (Photo: Business Wire)

Monikansallinen tutkimusryhmä käyttää hiljattain päivitettyä klusterijärjestelmää, joka perustuu 2. sukupolven Intel® Xeon® Scalable -prosessoreihin, jotka RSC Group, Venäjän johtava ratkaisujen tarjoaja suurteholaskennan alalla, on ottanut käyttöön.

Kansainvälisen hankkeen tavoitteena on kehittää lääke maailmanlaajuisen pandemian aiheuttaneen tarttuvan koronavirustaudin diagnosointia ja hoitoa varten. Hoitokeinojen löytäminen covid-19-taudin haitallisen vaikutuksen estämiseksi ja lieventämiseksi on tällä hetkellä maailmanlaajuisen tiedeyhteisön tärkein tavoite. Kansainvälisessä ja monitieteisessä hankkeessa hyödynnetään kokeellisen fysiikan, kemian ja biologian uusinta kehitystä viruksen elinkaaren tutkimiseksi ja erityisesti tiettyihin proteiineihin keskittymiseksi. Pitkälle kehitetyt simulointimallit edellyttävät superlaskentatehoa, jotta voidaan tutkia kaikki yksityiskohdat koronaviruksen pinnalla olevan piikkiproteiinin ja ihmisen ACE2-proteiinin, jonka tiedetään olevan SARS- ja SARS-2-koronavirusten pääsykohta, vuorovaikutuksen välillä. Tämän avulla kaikki tutkimusvaiheet voidaan saattaa päätökseen lyhyessä ajassa.

”Covid-19-koronavirusinfektion pandemian nopea maailmanlaajuinen leviäminen on osoittanut, että uusien virusten ihmiskunnalle aiheuttamiin uhkiin ei ole selkeitä maailmanlaajuisia valmiussuunnitelmia. Yksi ilmiselvistä puutteista on diagnosointiin ja hoitoon tarvittavien lääkkeiden nopeaan kehittämiseen tarvittavan tekniikan puute. Meillä kaikilla on erilaista osaamista, tietoa, taitoja ja resursseja. Maantieteellisesti hajautuneeseen työryhmäämme kuuluu virologeja, biologeja, kemistejä, matemaatikkoja ja fyysikkoja. Kansainvälinen yhteistyö on erittäin tärkeää, jotta saavutetaan edistystä ja voidaan reagoida nopeasti maailmanlaajuisen koronaviruspandemian alati muuttuvassa tilanteessa. Toivomme, että tutkimuksesta on tosiasiallisesti apua tällaisten infektioiden leviämisen torjumisessa”, kertoo digitaalisesti valvottujen lääkkeiden ja teranostiikan laboratorion johtaja Anna Kichkailo Venäjän tiedeakatemian alaisesta Krasnojarskissa sijaitsevasta liittovaltion tiedekeskuksesta.

Kansainvälinen työryhmä koostuu seuraavista:

• Digitaalisesti valvottujen lääkkeiden ja teranostiikan laboratorio ja magneettisten ilmiöiden fysiikan laboratorio, fysiikan instituutti Kirensky liittovaltion tiedekeskuksessa, Venäjän tiedeakatemian Siperian toimipiste (KIP FSC SB RAS, Krasnojarsk, Venäjä),
  • Biomolekyyli- ja lääketieteellisen tekniikan laboratorio, V.F. Voyno-Yasenetskylle nimetty Krasnojarskin lääketieteellinen valtionyliopisto (KSMU, Krasnojarsk, Venäjä) – hankekoordinaattori,
  • Kemiallisen kybernetiikan laboratorio, Lomonosoville nimetyn Moskovan valtionyliopiston kemian laitos (MSU, Moskova, Venäjä),
  • Biomolekyylijärjestelmien ja nanomateriaalien tietokonesimulaation laboratorio, biokemiallisen fysiikan N. M. Emanuel -instituutti, Venäjän tiedeakatemia (IBCP RAS, Moskova, Venäjä),
  • Orgaanisen synteesin laboratorio, kemiallisen biologian ja peruslääketieteen instituutti, Venäjän tiedeakatemian Siperian toimipiste (ICBFM SB RAS, Novosibirsk, Venäjä),
  • Nanotiedekeskus ja kemian laitos, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä (Suomi),
  • Kokeellisen endokrinologian ja onkologian instituutti (IEOS), osa kansallista tutkimusneuvostoa (CNR), Napoli (Italia),
  • Molekyylilääketieteen ja lääketieteellisen biotekniikan laitos, Napolin Federico II -yliopisto (Italia),

Bioanalyyttisen ja molekyylitason vuorovaikutuksen laboratorio, kemian ja biomolekyylitieteiden laitos, Ottawan yliopisto (Kanada).

Tämän ilmoituksen alkuperäiskielinen versio on tekstin ainoa virallinen versio. Käännös on tarjolla vain lukijan mukavuuden vuoksi, ja sitä tulee verrata alkuperäiskieliseen versioon, joka on ainoa oikeudellisesti todistusvoimainen teksti.

Lehdistö:
Oleg Gorbachov
Viestintäpäällikkö,  RSC Group
+7 (967) 052-50-85
oleg.gorbachov@rscgroup.ru

Kyowa Kirin Receives European Commission Approval for Use of CRYSVITA®▼(burosumab) for the Treatment of Tumour-Induced Osteomalacia (TIO)19.8.2022 11:30:00 EEST | Press release

Kyowa Kirin Co., Ltd. (TSE: 4151, Kyowa Kirin) today announced that the European Commission (EC) approved CRYSVITA® (burosumab) for the treatment of FGF23-related hypophosphataemia in Tumour-Induced Osteomalacia (TIO) associated with phosphaturic mesenchymal tumours (PMTs) that cannot be curatively resected or localised in children and adolescents aged 1 to 17 years and in adults.1 CRYSVITA is also already licensed in the EU for use in the rare disease X-Linked Hypophosphataemia (XLH), for children and adolescents between 1 and 17 years of age with radiographic evidence of bone disease, and in adults.2 Also known as oncogenic osteomalacia, TIO is an acquired disorder caused by typically small, slow-growing, benign PMTs.3,4 It is a rare condition with fewer than 1000 cases reported in the medical literature,4 which mainly affects adults and with a mean onset age of 40 – 45 years.3,5 TIO is associated with progressive and debilitating musculoskeletal deficits,6,7 ultimately having a detr

Kapruvia® approved in Switzerland with additional regulatory decisions expected in H2 202219.8.2022 08:00:00 EEST | Press release

Vifor Fresenius Medical Care Renal Pharma (VFMCRP) and Cara Therapeutics, Inc. (Nasdaq: CARA) today announced that they have received approval for Kapruvia® from the Swiss Agency for Therapeutic Products (Swissmedic). Kapruvia® will be the first therapy available for the treatment of moderate-to-severe pruritus associated with chronic kidney disease in adult hemodialysis patients. Swissmedic approval for Kapruvia® follows approvals by the U.S. Food and Drug Administration, by the European Medicines Agency, by the UK Medicines and Healthcare products Regulatory Agency, as well as by Health Canada. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20220818005552/en/ “The approval of Kapruvia® in Switzerland is the next step on our journey to bring this breakthrough treatment to hemodialysis patients living with CKD-associated pruritus around the world,” said Dr. Klaus Henning Jensen, Chief Medical Officer of CSL Vifor. “There is a

Dermaliq Therapeutics announces first patient dosed in Phase 1b/2 trial evaluating DLQ02 for treatment of plaque psoriasis18.8.2022 19:27:00 EEST | Press release

Dermaliq Therapeutics, Inc. (Dermaliq), a private, clinical stage pharmaceutical company with a focus on dermatology, today announced first patient dosed in a Phase 1b/2a trial with DLQ02, a topical calcineurin inhibitor. The trial is designed to evaluate the safety, systemic absorption, pharmacodynamics, and clinical efficacy of DLQ02 in patients with plaque psoriasis. “DLQ02 evaluates for the first time hyliQTM, a novel platform technology in dermatology to create best in-class topical therapies with superior bioavailability,” said Betsy Hughes-Formella, PhD, Chief Scientific Officer at Dermaliq. “Calcineurin inhibitors for the treatment of psoriasis are a standard of care when given orally, albeit being associated with significant risk for systemic side effects. DLQ02 is designed to overcome the challenges of topical delivery of this drug class with reduced risk profiles. We are convinced DLQ02 has the potential to transform topical psoriasis therapy for millions of patients.” The r

Aero Secures $65M in Series B Financing to Accelerate the Future of Premium Air Travel18.8.2022 19:00:00 EEST | Press release