Rudbergin Salainen koodi on vakoojatarinaksi kirjoitettua naisten historiaa toisen maailmansodan ajalta

Ruotsalaisen Denise Rudbergin salanimellä kirjoittama Salainen koodi on Liittolaiset-sarjan avaus. Se nousi Ruotsissa heti myyntilistojen kärkeen ja on jo myyty tv-sarjaksi.

Denise Rudberg on ruotsalaisten rakastama kirjailija, kolumnisti ja tv-esiintyjä, jonka kirjoja on myyty yli 3 miljoona kappaletta. Elokuvaa ja dramaturgiaa New Yorkissa opiskellut Rudberg on tullut tunnetuksi yhdeksänosaisen Marianne Jidhoff -dekkarisarjan myötä.

Salainen koodi on uuden Liittolaiset -sarjan avaus. Liittolaisissa Rudberg valottaa aiemmin pimennossa olleiden naisten työtä koodinpurkajina toisessa maailmansodassa. Sarjan inspiraatio tulee Rudbergin oman virolaisen isoäidin tarinoista, joita Denise kuunteli lapsena ja kirja pohjautuukin todellisiin tapahtumiin.

Tukholma 1940. Natsi-Saksan uhka kasvaa ja hallitus palkkaa kolme pohjoismaista nuorta naista, Signen, Elisabethin ja Iriksen, ratkomaan salaisia koodeja. Vihollisten, vakoojien ja vaarallisten miesten keskellä naiset selviävät vain olemalla lojaaleja toisilleen.

”Nämä kirjat olen aina halunnut kirjoittaa. Ne ovat vakoojatarinan muotoon kirjoitettua naisten historiaa sijoitettuna Tukholman Östermalmille naapurustoon, jonka tunnen kuin omat taskuni. Näiden naisten panos Ruotsin puolustuksessa oli mittaamattoman arvokas, mutta heidän tarinaansa ei ole aiemmin kerrottu.”

Rudberg lähetti Salaisen koodin käsikirjoituksen kustantajille salanimellä. Kirja oli viikko ilmestymisensä jälkeen Ruotsissa painettujen kirjojen kakkosena ja äänikirjojen ykkösenä ja on myynyt jo yli 50 000 kappaletta. Kirjan käännösoikeudet on myyty Suomen lisäksi Hollantiin ja Saksaan. Yellowbird-tuotantoyhtiö on hankkinut sarjan tv-oikeudet ja menestyneet Vår Tid Är Nu -sarjan tekijät ovat jo aloittaneet tv-sarjan käsikirjoittamisen.

Into julkaisee säännöllisesti myös pohjoismaisia laatudekkareita. Vastikään ilmestyivät ruotsalaisen Arne Dahlin Berger & Blom -sarjan neljäs osa Vapaus, jolle Jylland Posten antoi viisi tähteä ja norjalaisen Heine Bakkeidin Paratiisin kutsu, joka oli ehdolla vuoden 2019 parhaaksi norjalaiseksi rikoskirjaksi.

Arvostelukappaleet saatavilla myös ääni- ja e-kirjoina.
Olethan yhteydessä arvostelukappaleista ja mahdollisista haastattelupyynnöistä:

Riikka Kämppi

riikka.kamppi@intokustannus.fi

Tietokirjoja solvaamisen historiasta ja kadonneista suomalaisista13.5.2020 08:55:00 EESTTiedote

Petri Laukan ja Ari Turusen uusi tietokirja "Solvaajat – Herjaamisen hävytön historia" tutustuu panettelun historiaan ja käy läpi politiikan, uskonnon sekä kulttuurialan solvaajia, jotka katsovat oikeudekseen arvostella muita. Tiina Saaren ja Maiju Majamaan tietokirja "Ei jälkeäkään" kertoo yhdentoista kadonneen suo­malaisen tarinan. Vuosittain 40–50 suomalaista katoaa pitkäksi aikaa. Osaa heistä ei löydetä koskaan. Kirjat ilmestyvät 1.6. – myös e- ja äänikirjoina.

Sosiaalipolitiikan viisaat kertovat uutuuskirjoissaan miten hyvinvointiyhteiskunta uudelleenrakennetaan kriisin jälkeen23.4.2020 14:13:02 EESTTiedote

Into julkaisee koronakriisin jälkeisen yhteiskunnan uudelleenrakennukseen kolme punnittua tietokirjaa (linkki arvostelukappaleisiin alla). Professori Pekka Puskan “SOTE ja sen pitkä kaari” kuvaa sote-uudistuksen pitkää valmistelua ja värikästä käsittelyä eduskunnassa viime kaudella, ja esittää soten välttämättömät jatkotoimet koronan jälkeen. Pitkäaikaisen kansliapäällikkö Markku Lehdon “Hyvinvointiyhteiskunnan arvot” on avain tulevaisuuden Suomeen, joka kuvaa kuinka itsenäisen Suomen historiassa olemme jo kokeilleet kahta hyvinvointimallia. Aina sodan jälkeen on lähdetty rohkeasti uudelle polulle: Nyt käydään virussotaa ja sen jälkeen on aika tarttua kolmanteen. Professori Hannu Uusitalon “Tutkimus ja päätöksenteko hyvinvointivaltiossa” kuvaa kuinka tutkimustietoa käytetään nykyisin pää­töksenteon tukena huomattavasti enem­män kuin aiempina vuosikymmeninä. Silti tutkimuksen, hallinnon ja poliitti­sen päätöksenteon suhde on jatkuvasti jännitteinen.

Kirja Markku Kanervasta ilmestyi – Äänikirjan lukijoina urheilutoimittaja Matti Eve ja mestarivalmentaja itse22.4.2020 10:23:36 EESTTiedote

Alpo Suhosen ja Risto Pakarisen tietokirja ”Markku Kanerva – Näin valmennan voittajia” julkaistiin tänään. Innon kevät- ja kesäkauden kirjat ilmestyvät perinteisen painetun kirjan ohella e-kirjaformaatissa, ja parikymmentä kauden kirjaa ilmestyy äänikirjoina. Arvostelukappaleitamme on nyt mahdollista saada myös äänikirjaversioina. Jo toukokuussa ilmestyy Risto Isomäen tietokirja ”Mitä koronaepidemian jälkeen”, joka julkaistaan ainoastaan e- ja äänikirjana.