Ruisrockiin yli 20 uutta artistikiinnitystä: Mukana Machine Gun Kelly ja slowthai

Ohjelma kasvaa myös tuoreilla kotimaisilla nousijoilla sekä Apulannan ja Maija Vilkkumaan kaltaisilla suomalaista musiikkikenttää pitkään muovanneilla artisteilla.

Ruisrockiin kiinnitetty yhdysvaltalainen Machine Gun Kelly on suunnannäyttäjä, joka ravistelee musiikkikenttää ja kohahduttaa julkituloillaan. Monipuolinen artisti liikkuu genrejen välillä niittäen mainetta nopealla rapilla, kitarariffiin nojaavalla pop-punkilla ja kaikella siltä väliltä. Tuoreella mainstream sellout -albumilla maailmansuosiotaan kasvattava tekijä on osoittanut menestyksen olevan mahdollista halki viihdekentän, yli genrerajojen ja vain omia sääntöjään noudattaen.

Ruissalossa nähdään myös listoja hallinnut englantilaisräppäri slowthai. Brittinuorten äänenä tunnetun artistin suorista riimeistä kuuluvat vertaisten huolet ja vaietutkin kamppailun aiheet. Artistin tuotantoa leimaa röyhkeä flow ja haavoittuvuutta tihkuvat lyriikat, jotka grime ja punk rock -energia sitoo vangitsevaksi kokonaisuudeksi. Vaikeat aiheet ja kontrastinen leikkisyys ovat ominta slowthaita.

Kotimaisia huippuartisteja ja kovimpia nousijoita

Ruisrockissa villitsevät sukupolvikokemuksia luova Apulanta ja Vesala, joka soittaa toisen kesän kahdesta festarikeikastaan Ruisrockissa. Myös herkkää pop-musiikkia tekevät Anna Puu ja Yona sekä maineikkaat laulaja-lauluntekijät Maija Vilkkumaa ja Olavi Uusivirta nähdään Ruissalossa.

Kotimainen rap ja hiphop on laajalti edustettuna. Lavalle nousevat vasta menestysalbumin julkaissut Sexmane, Cledos, Costi ja turkulaisräppäri jambo. Ruisrockissa nähdään myös viime vuoden nousijat Ege Zulu ja Ramses II sekä Mouhous. Poppia festivaalille tuovat Isac Elliot, BESS, Nelli Matula ja tuore UMK-kilpailija KUUMAA. Pehmeää pop-energiaa Ruissalon rannoille tuovat Younghearted ja VIIVI.

Ruisrock järjestetään 7.–9.7.2023 Turun Ruissalossa. Lisää artistijulkistuksia on luvassa talven aikana. Kolmen päivän VIP- ja Ruisrock Plus -lippujen myyntiin tulon myötä festivaalin kaikki kolmen päivän lipputyypit ovat nyt myynnissä Tiketissä.

18.1.23 mennessä julkaistut artistit:
Aliisa Syrjä
Anna Puu