Runkolinjojen bussit saavat uudet diginäytöt

Runkolinjojen bussien matkustajainformaatio ottaa merkittävän askeleen eteenpäin. Busseihin tulevat uudet diginäytöt, joilta voi saada entistä enemmän reaaliaikaista ja kullekin linjalle kohdennettua liikennetietoa.

Helsingin seudun runkolinjojen bussit saavat huhtikuuhun mennessä uudet mainosrahoitteiset diginäytöt. Bussien etuosaan tulee reitin tietoja kertova näyttö, jolta voi lukea useamman seuraavan pysäkin kuin nykyisiltä näytöiltä. Uudet infonäytöt myös ennustavat aikaa, jolloin bussi saapuu seuraaville pysäkeille sekä määränpäähänsä.

Bussien etu- ja keskiosaan asennetaan näytöt, joilla pyörii HSL:n tiedotteita sekä mainontaa ja paikallisuutisia. Mainosnäytöt ovat kooltaan infonäyttöjä pienempiä.

Uudet näytöt asennetaan kaikkiin noin 120 runkolinjan oranssiin bussiin.

”Olemme kirjanneet tavoitteisiimme kehittää reaaliaikaista ja personoitua matkustajainformaatiota ja uudet näytöt ovat merkittävä askel tässä työssä”, matkustajainfotiimin vetäjä Joona Packalén HSL:stä sanoo.

”Uusien näyttöjen informaatiota on mahdollista kohdentaa sekä ajallisesti että alueellisesti, joten näytöiltä voi lukea vaikkapa juuri kyseistä linjaa koskevia liikennetiedotteita. Mainosrahoitteiset näytöt ovat asiakkaiden ja veronmaksajien kannalta positiivinen asia, koska palvelua ei tarvitse rahoittaa lippu- eikä verotuloilla.”

Korketasoinen matkustajainformaatio tukee sujuvaa vaihtamista

HSL:n tavoitteena on se, että Helsingin seudun joukkoliikenne perustuu jatkossa entistä enemmän tiheästi liikennöitäviin runkolinjoihin, joita liityntäyhteydet täydentävät.

Jotta runkolinjat täyttäisivät tavoitteensa nopeasta ja sujuvasta matkustamisesta, vaihtamisen runkolinjojen ja liityntälinjojen välillä on käytävä helposti. Korkeatasoinen ja ajantasainen matkustajainformaatio tukee jouhevaa vaihtamista.

”Runkobussien infonäyttöjen kehittämisen seuraava askel on se, että niille tulee esimerkiksi tietoa vaihtoyhteyksistä”, Packalén kertoo.

HSL:llä on näyttöhankkeessa monia yhteistyökumppaneita. Uudet näytöt toimittaa Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluva Neonmedia Oy, joka myös vastaa niiden asentamisesta, huollosta ja ylläpidosta. Kiho/Mastercom Oy toimittaa Neonmedian sopimuskumppanina ohjelmiston.

Mediatilasta vastaa Mediatalo Keskisuomalainen ja sen palveluverkosto. Uutisten sisältö on Helsingin Uutisten, Länsiväylän sekä Vantaan Sanomien uutisia.

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.