Runosmäki näyttää mallia koko maailmalle, kuinka lämpöenergiaa tuotetaan vastuullisesti ja edullisesti

Turun toisiksi suurimmassa kaupunginosassa lämpöenergiaa tehdään omassa lämpöpumppulaitoksessa ulkoilmasta jalostamalla.
Runosmäen lämpöpumppulaitos keväällä 2023. Päästötön lämmönlähde yhdistettynä polttamattomaan teknologiaan on kestävä ja samalla hyvin kannattava energiantuotantotapa, joka on jo tätä päivää.

Keskellä kerrostaloaluetta pyörivät modernin Corten-teräksisen rakennuksen katolla energiakeräimet. Kyseessä on 3 MW Calefa AmbiHeat -lämpöpumppulaitos, joka tuottaa 7000 asukkaan kaupunginosalle aluelämpöä hyödyntämällä ulkoilman energiaa.

Uusi laitos on voitu pystyttää keskelle asuinaluetta, koska siitä ei aiheudu ympäristöönsä melua, hajuhaittoja eikä myöskään pienhiukkaspäästöjä. Kooltaan lämpöpumppulaitos on varsin kompakti, joten se mahtuu energiakäyttöön kaavoitetulle melko pienelle tontille.

Jälleen energiaomavaraiseksi

Pääosin 70-luvulla rakennettu Runosmäki lämpeni alkujaan kahden öljynpolttolaitoksen voimin, joista toinen sijaitsi samalla paikalla kuin nykyinen aitos. Kun öljyn polttaminen 90-luvun taitteessa päättyi, Runosmäki siirtyi ostamaan energiansa paikalliselta kaukolämpöyhtiöltä.

Nyt oman lämpöpumppulaitoksen myötä asuinalue on jälleen palaamassa energiaomavaraisuuteen. Uusi lämpöpumppulaitos on ollut käytössä joulukuusta 2022 lähtien. Runosmäen Lämmön toimitusjohtaja Kimmo Lönnmark on tyytyväinen.

”Alun perin ajateltiin, ettei talvella pystytä mitään tuottamaan ja joudutaan menemään kaukolämmöllä. Olosuhteet ovat olleet paremmat kuin ennustettiin ja jo helmikuussa kolme neljäsosaa aluelämpöverkon tarvitsemasta lämpöenergiasta on tuotettu laitoksen avulla. Tämä näyttää oikein hyvältä myös talvisaikaan.”

Lämpöpumppulaitos oli tarkoitus ottaa käyttöön lokakuussa, mutta yleisestä maailmantilanteesta johtuvat komponenttien saatavuushaasteet viivästyttivät toimitusta hieman.

”On ymmärrettävää, että kun isoa laitosta rakennetaan ja kaikki on uutta, myös mutkia tulee matkaan. Kokonaisuus on mennyt hyvin. Tässä seistään ja laitos käy, niin ollaan kaikki tyytyväisiä tähän juttuun.”

Kannattavaa vihreää teknologiaa

Runosmäen Lämmön toimitusjohtaja näkee ympäristöystävällisen lämpölaitoksen hyödyttävän kaikkia alueen asukkaita.

”Jo ensimmäisissä laskelmissa nähdään, että se kannattaa. Onhan se hienoa, että pystytään näyttämään, että uusiutuva energia ja uudenlainen teknologia aidosti toimii ja on myös edullinen ratkaisu.”

AmbiHeat-lämpöpumppulaitosta voidaan tarvittaessa laajentaa, mikäli lämmön tarve kasvaa. Lämpöyhtiön toimitusjohtajan katse onkin suunnattuna tulevaisuuteen laajempaa asiakaskuntaa silmälläpitäen.

”Kyllähän me jatkossa hamutaan uusiakin taloyhtiöitä laitoksen alle. Aika näyttää, pystytäänkö kesäisin tarjoamaan jonnekin päin lämmitysenergiaa, jota täältä kyllä saadaan irti.”

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Runosmäen Lämmön toimitusjohtaja Kimmo Lönnmark kertoo, miten huipputeknologiaa edustavan AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksen kanssa on mennyt

Huipputeknologiaa edustavan AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksen katolla sijaitsevat energiakeräimet.
AmbiHeat-lämpöpumppulaitos rakennettiin keskelle asuinaluetta kompaktille energiakäyttöön suunnitellulle tontille, jonka paikalla toimi vuosikymmeniä sitten öljynpolttolaitos. Uudesta laitoksesta ei aiheudu ympäristöön hajuhaittaa tai pienhiukkaspäästöjä.
Runosmäen Lämmön toimitusjohtaja Kimmo Lönnmark ja Calefan toimitusjohtaja Petri Vuori.
Huipputeknologiaa edustava AmbiHeat-lämpöpumppulaitos on lämmittänyt Runosmäkeä tästä talvesta lähtien.